Audi Brussel is een jonge fabriek die zich wil bewijzen binnen de Europese automobielsector. Productiviteit speelt daarin een sleutelrol. “In 2010 formuleerde Audi Brussels, op basis van input uit alle bedrijfsniveaus, haar missie, visie en waarden. In die visie staat dat we tegen 2020 een van de meest productieve vestigingen binnen Europa willen zijn”, zegt Christine Germain, verantwoordelijk voor externe communicatie.
Die ambitie wil de fabriek waarmaken door de juiste mensen aan te trekken en de kosten onder controle te houden. De loonkosten liggen op het niveau van Duitsland. Dat is afgesproken tijdens de onderhandelingen over de overname van VW Vorst.
Die lagere lonen mogen de aantrekkelijkheid van de fabriek als werkgever echter niet in de weg staan. “De mentaliteit en de inzet van onze medewerkers beslissen mee over onze toekomst. Ons werkgeversmerk is dus erg belangrijk”, weet Christine Germain.
In de visie van Audi Brussels staat ook dat de fabriek tegen 2020 een van de meest aantrekkelijke werkgevers wil zijn. Mensgerichtheid als centrale waarde moet daaraan bijdragen.
Ter illustratie haalt Christine Germain de ‘groene zones’ op de werkvloer aan: plaatsen waar werknemers hun boterhammen kunnen opeten en even pauzeren. “Op die plaatsen wordt er ook gecommuniceerd, zowel naar als door de werknemers.”
Een keer per maand wordt de productie bij Audi Brussels zelfs volledig stopgezet. Alle medewerkers verzamelen dan en kunnen over alles hun mening geven. “Wij gaan ervan uit dat suggesties over betere werkomstandigheden het best van de werknemers zelf komen”, legt Christine Germain uit.
Audi-arbeiders werken in teams van twaalf personen. Per team is er een woordvoerder. “Die kan wat binnen het team besproken is, voorleggen aan de directie. Die zal niet met alles instemmen, maar er worden toch heel wat zaken gerealiseerd zoals de werknemers dat willen”, zegt Christine Germain. “De directie heeft er ook alle belang bij om naar hen te luisteren. Uiteindelijk zijn zij het die onze producten maken.”
Sinds vorig jaar worden goede ideeën ook financieel beloond. “Sommige voorstellen waren zo geniaal dat er premies tot 60.000 euro zijn gegeven”, weet Christine Germain. “Al onze medewerkers hebben vorig jaar ook 3.500 euro winstdeelname ontvangen omdat onze doelstellingen waren gehaald, vooral wat productieaantallen betreft, maar ook met betrekking tot aanwezigheid, productiviteit, kwaliteit en kostenbeheer.”
Wat Audi Brussels met die aanpak wil bereiken, is dat mensen zich elke dag afvragen: hoe kan ik mijn werk verbeteren zodat ik er meer plezier aan beleef? “We vragen niet dat er sneller gewerkt wordt, wel dat er beter gewerkt wordt”, aldus Christine Germain. “Onze mensen moeten het gevoel krijgen dat dit vooral ‘hun’ fabriek is, niet enkel die van Audi.”
De Magische Momenten-campagne die Audi Brussels in 2011 uitwerkte, moest dat gevoel versterken. “Die campagne gaat over de eigen medewerkers. We zijn op zoek gegaan naar enkele profielen die onze onderneming ten voeten uit vertegenwoordigen. Zo zijn vijf verschillende personen gekozen die vertellen waarom zij trots zijn om hier te werken. Het idee daarachter was dat eigen mensen de beste reclame zijn voor je bedrijf”, vertelt Christine Germain.
Ook op jobbeurzen en bij schoolbezoeken zijn altijd eigen werknemers aanwezig. “Zij kunnen het beste vertellen waarom ze ons een goede werkgever vinden. Ze zijn ook sterker in het uitleggen van de technische kant van hun job”, vertelt Chrstine Germain.
Audi Brussels probeert ook via bedrijfsbezoeken aan zijn imago te werken. Vorig jaar bezochten 20.000 mensen de fabriek in Brussel. “Iedereen mag zien hoe het er hier aan toegaat. Tegelijk maakt het ons als organisatie meer transparant”, zegt Christine Germain.
Met al deze inspanningen hoopt Audi Brussels het blazoen van de automobielsector in ons land op te poetsen. “Jonge mensen moeten terug zin hebben om in onze sector aan de slag te gaan. Er is een toekomst voor de automobiel in dit land. Wij werken er hard aan om daar het bewijs van te zijn.”
François Cauwe staat als projectingenieur in voor de ontwikkeling van en de aanpassingen aan de productielijnen in de Brusselse Audi-fabriek. François werkt er sinds november 2008, nadat hij afstudeerde als burgerlijk ingenieur. Audi Brussels is zijn eerste werkgever. Toen hij er startte stond de automobiel niet echt hoog aangeschreven.
“Nee, zeker na zware herstructurering bij Volkswagen Vorst, was dat in de ogen van velen niet de meest logische stap. Toch vond ik het een uitdaging om hier te komen werken. Er was toen, en nu nog altijd, veel vraag naar mensen met mijn profiel.”
Het was een bezoek aan de Audi-fabriek dat François over de streep trok. “Ik voelde onmiddellijk een klik, ook met de mensen hier. Dit wou ik doen en daar heb ik nog geen spijt van.”
De beloftes van werkzekerheid en investeringen maakt zijn werkgever waar, vindt François. “Je voelt dat er hier veel beweegt in positieve zin. Sinds de overname is de hele fabriek vernieuwd en is er zeer veel in opleiding geïnvesteerd. Het blinkt hier echt (lacht). Er is ook een nieuw restaurant en zelfs een gezondheidsmanagement. Vorig jaar nog heb ik me eens grondig laten checken.”
Er wordt ook naar de werknemers geluisterd, vindt François. “Elk jaar kunnen we onze mening over de organisatie kwijt in de Stemmingsbarometer. Het management houdt daar ook rekening mee.”
(wv)
7 februari 2013Bij softwarebedrijf GFI haal je er als werknemer voordeel uit om een keuze te maken voor een ecologische wagen.
Hoewel hij al kon rijden op zijn elf, leek Karel Cardoen niet voorbestemd voor de autoverkoop. Een jaar zou hij in de zaak van vader Albert stappen toen die het aan zijn heup kreeg. Meer niet. Maar Karel bleef. Niet voor de auto’s, maar omdat hij er zin in kreeg. "Auto’s interesseerden me niet. Ik vind ze nog steeds niet belangrijk. Eigenlijk had ik evengoed schoenen kunnen verkopen."
Cybersecurity is een groeiende markt, met extra jobs voor het oprapen.
AI is de techniek van de toekomst en zal heel wat veranderingen teweegbrengen in onze samenleving. Welk effect heeft dat op je job en werkomgeving?
Lijkt een jobomschrijving jou iets te mooi om waar te zijn? Hou er dan rekening mee dat dit inderdaad zo kan zijn… Daarom: deze tips!
Welke sterren schitteren niet alleen helder op het grote en kleine scherm, maar doen ook hun bankrekening fonkelen?
Zelf je ontslag indienen doe je niet zomaar. Dit zijn de 6 meest voorkomende redenen waarom iemand ontslag neemt...
Kris en Hans werken al enkele jaren bij De Lijn als buschauffeur en teamcoach.