Ongewenst gedrag
Vorige

1 van 242

Volgende
Volgend artikel:

Toiletgebruik op het werk: de spelregels

De 7 hoofdzonden op het werk

7 hoofdzonden
De 7 hoofdzonden. Ze zijn al sinds mensenheugenis eigen aan de mens en zorgden al voor eindeloos veel problemen. Ja, ook op de werkvloer.

Net zoals iedereen heb jij ook je negatieve kantjes. De ene is lui, de andere rancuneus of jaloers… Kortom: aan elke mens scheelt wel wat. Met alle gevolgen en conflicten op kantoor van dien.

Het is belangrijk om te weten waar voor jou het gevaar schuilt. Op die manier kan je makkelijker anticiperen op bepaalde situaties en ze misschien zelfs voorkomen. Doe alvast je voordeel met de tips hieronder…

Aan welke hoofdzonde(n) ben jij gevoelig?

1. Gulzigheid

In elk team zit minstens één gulzige werknemer: iemand die steevast te veel hooi op z’n vork neemt. Krijg jij je taken moeilijk afgewerkt? Ben je vaak tot ‘s avonds laat nog aan het werk? Weet dan dat een burn-out vroeg of laat zijn tol zal eisen. Hoe je deze kan voorkomen? Herverdeel je energie en stel prioriteiten: niet alles is even belangrijk. Zet haalbare doelen voor ogen en laat je eventueel bijstaan door een collega of overste.

CHECK: 13 manieren om een burn-out te voorkomen

2. Jaloezie

Zou jij het graag even vlot kunnen uitleggen als je collega Karel? Wil je wel eens in de schoenen staan van teamverantwoordelijke Eva? Geef maar toe: dan ben je van het jaloerse type. Maar hé, als je geen ‘gemene bijbedoelingen’ hebt, zal Karel je met plezier enkele van zijn trucjes verklappen tijdens een informele babbel. En wie weet, misschien geeft Eva je binnenkort wel meer verantwoordelijkheid, waardoor je weer iets hoger op de maatschappelijke ladder klimt.

Omgaan met jaloerse collega's: 4 tips

3. Lust

Resultaten boeken, is al wat telt voor jou. Kortom: je bent erg gedreven en wil graag beloond worden voor je inspanningen. Hoe je dat in de hand werkt? Door je overste duidelijke taakomschrijvingen en deadlines te vragen. Zo voorkom je frustraties achteraf en heeft je baas aan het einde van de rit een mooi overzicht van jouw verwezenlijkingen.

4. Luiheid

Zij die regelmatig ziek of afwezig zijn, vaak een sigaret gaan roken of ellenlange lunchpauzes nemen, schuiven op die manier een heleboel werk in de schoot van hun collega’s. Dat leidt al gauw tot frustraties. Belangrijk is te beseffen dat er op het werk in de eerste plaats moet gewerkt worden. En natuurlijk mag je af en toe eens pauze nemen. Maar die dient om er achteraf weer dubbel en dik tegen te kunnen.

Omgaan met een luie collega: 10 tips

5. Trots

Wie niet trots is op zijn werk, heeft de zaken niet met overtuiging gedaan. Wie té trots is op zijn verwezenlijkingen blijft vaak te lang stilstaan. Fier zijn op je werk mag zeker. Let er alleen op dat je dit niet te lang doet. Het werk staat niet stil, weet je wel…

6. Hebzucht

Je wil én meer loon én een bedrijfswagen, én een nieuwe iPhone? Dat moet je in de eerste plaats verdiend hebben. Bovendien is het voor een bedrijf niet altijd mogelijk om aan alle eisen van zijn werknemers te voldoen. Jij bent immers echt niet de enige binnen het bedrijf met zo’n verlanglijstje. Onze tip: wees realistisch en vraag de dingen stap voor stap. En gemotiveerd. Als je je baas kan aantonen dat je met dat klein beetje extra nog grootsere dingen kan doen, zal hij of zij je deze met plezier gunnen.

Lees ook: De vijf hoofdzonden van een manager

7. Wraak

Laat het duidelijk zijn: voor deze laatste hoofdzonde is totaal geen plaats binnen een organisatie. Iemand verbaal of fysiek geweld aandoen, pesten, wraak nemen, … Het zijn stuk voor stuk zaken die getuigen van weinig respect en vaak uitmonden in een vicieuze cirkel van destructief gedrag. Stop ermee, voor het te laat is…

4 alarmsignalen: werk jij in een toxische omgeving?

(kv) – Bron: MT.nl 

Anderen bekeken ook