Wat als... whatsappen met collega’s doodnormaal zou zijn?
Skype for business, Microsoft Teams of Slack zijn al op heel wat werkplekken ingeburgerd. Waarom dus ook WhatsApp niet in dit rijtje opnemen?
HR-expert Wim Thielemans neemt als uitgangspunt vijf grote frustraties, die hij opsomt in zijn boek Jobrepair. Hij gebruikt hiervoor het ezelsbruggetje ‘brouwt’, met telkens de eerste letter van de frustratie. “Laat je deze frustraties gisten, dan brouwt er wat”, klinkt het in het boek.
Over het algemeen zijn we best tevreden met ons loon. Het is meestal pas wanneer we beginnen te vergelijken dat ons salaris ons ontevreden maakt. Al kan het ook omgekeerd uitdraaien. Thielemans haalt het voorbeeld aan van iemand die flink zijn boterham verdient in de chemiesector, maar zijn job niet graag doet. “Veranderen omdat je te weinig verdient, is gemakkelijker dan veranderen omdat je te veel verdient”, klinkt het als illustratie van de ‘gouden kooi’.
Beloning gaat overigens over alle mogelijke stimuli, zoals een compliment krijgen of de appreciatie van anderen. “Een gemeend compliment is de goedkoopste en tegelijk een van de meest stimulerende beloningen op het werk. Het kost niets en brengt veel op”, stelt hij.
Je kiest niet voor je baas of collega’s, je kiest voor een bepaalde baan en de collega’s krijg je er gewoon bij. Met sommige mensen op je werk schiet je mogelijk goed op, met andere verloopt het misschien net heel lastig. “Het effect van wat ze doen, is gekleurd door hoe ze zijn én door hun rol die ze in jouw werkrelatie spelen. Gaat het om je collega, baas, leverancier of klant? Dat zijn al vier verschillende rollen.”
Onderschat nooit de impact van collega’s of baas op iemands job. Ook in goede zin. “Als je mensen vraagt waarom ze hun werk graag doen, dan is werken met leuke collega’s uitermate belangrijk. Alsof wat het werk inhoudt van geen tel meer is.”
Bij omgeving denken we aan geluid, geur, licht, temperatuur, grootte, hoogte en nabijheid van anderen. “Maar bij omgeving hoort ook hoever je van je werk woont en hoe bereikbaar dat werk is”, merkt hij op. “Heel vaak speelt de afstand tussen je woning en je werk mee in de keuze voor dat laatste. De frustratie kan dan ook bijzonder groot zijn als een organisatie beslist om na een tijdje van locatie te veranderen.”
Waarden zijn opvattingen over hoe iets hoort. Ze kunnen heel concreet zijn, zoals op tijd komen. Of eerder vaag, zoals gelijkheid. “Hoe dan ook, het botst als de rangorde van de waarden die we zelf belangrijk vinden, niet matcht met die van je organisatie of baas.”
Als je gefrustreerd raakt over je werk, is het overigens moeilijk om te ontdekken of dat verschil in waardenoordeel opspeelt. “Vind je jezelf een beetje crimineel of fake, hoewel je je werk goed doet? Dan is dat mogelijk het signaal dat er iets mis zit tussen jouw waarden en die van je baan of organisatie.”
Wat je de godganse dag op het werk moet doen, is uiteraard ook belangrijk. “Voer je hoofdzakelijk dezelfde taken uit, met weinig afwisseling en geen uitdaging, dan wordt dit voor veel mensen een sleur en een bron van toenemende frustratie”, klinkt het. “Vaak wachten mensen ook lang om een signaal te geven over taken waar ze op uitgekeken zijn”, stelt hij vast.
Frustraties zijn er om te benoemen, maar ook om aan te pakken. In zijn – overigens praktisch en best toegankelijk – boek reikt Wim Thielemans dan ook ‘reparatietools’ aan voor je eigen job. Die focussen zich op zes aspecten of stappen met vragen die iedereen (regelmatig) over zijn of haar eigen job kan stellen. Met de beginletters vorm je het woord ‘cactus’. Die cactus vormt de kern van zijn boek:
(William Visterin) - Bron: MARK Magazine / Jobrepair, De slimme toolkit voor meer zin en minder twijfel over het werk, Wim Thielemans, november 2019, LannooCampus, 208 pagina’s, ISBN: 9789401463683
Skype for business, Microsoft Teams of Slack zijn al op heel wat werkplekken ingeburgerd. Waarom dus ook WhatsApp niet in dit rijtje opnemen?
Je goed in je vel voelen op het werk begint vaak bij de omgeving. Een inspirerende werkplek kan het humeur en de productiviteit een aardige boost geven.
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?
Durven jouw collega’s soms beweren dat ze je e-mail nooit ontvangen hebben of dat ze hem niet terugvinden? Dan komen deze 10 e-mailregels wellicht van pas!
Een bekend ‘werkhuwelijk’ is dat van Kobe Ilsen en Danira Boukhriss. Doe de test: heb jij ook een ‘echtgenoot’ op het werk?
Lijkt jouw kantoor soms ook op een tuin van zoemende apparaten en roezemoezende collega’s? Schakel eens een zingende vogel in om het lawaai tegen te gaan.
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
Sinds 1 april 2023 moet jij je als werknemer niet langer verantwoorden wanneer je na de werkuren niet meteen antwoordt op een mail of bericht van je werkgever.
VDAB staat bekend als de motor die de arbeidsmarkt in Vlaanderen mee doet draaien. Maximaal inzetten op de competenties en talenten van mensen en hen kansen geven: die twee elementen vormen daarbij de rode draad.