5 tips voor de perfecte (zakelijke) e-mail
Op de elektronische snelweg heeft iedereen z'n eigen stijl. De een schrijft ‘geachte’, terwijl de ander kiest voor het nonchalante ‘hé’. Maar wat is het beste?
Nochtans zijn we het er allen over eens dat e-mails te veel van onze tijd opslorpen. Op kantoor is het mailprogramma vaak het eerste programma dat we openen wanneer we de werkdag beginnen en tevens het laatste dat we afsluiten voor we naar huis gaan… En ongetwijfeld heb je al veelvuldig de raad gekregen om je inbox niet meteen te openen van zodra je op je werk komt, maar om eerst de belangrijkste taken af te handelen. Maar… doe je dat ook? Of gebruik je één van onderstaande 5 excuses en bewijs je daarmee meteen dat je een slaaf bent van je mailbox?
De extra functies van je inbox als agenda gebruiken lijkt handig, maar dat zijn ze niet wanneer je door binnenkomende mails afgeleid wordt van dringend werk. Gebruik daarom een alternatief voor je to do-lijst, zoals een ouderwetse papieren agenda of laat nieuwe mails met een interval van een uur binnenkomen in plaats van om de vijf minuten.
5 tips: de optimale to-do lijst
Als je elke dag veel mails krijgt, lijkt het een hele opdracht om alles in één keer door te nemen op het einde van de dag. Het is echter een feit dat je veel efficiënter werkt wanneer je systematisch je mails doorneemt: zo blijf je geconcentreerd én spaar je tijd uit.
Het aantal ongelezen mails zien slinken, geeft je een vals gevoel dat je werk vooruit gaat. Want ook hier draait het niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Het is beter om bepaalde mails kort of zelfs niet te beantwoorden, zodat je dringende projecten eerst kan afwerken.
Wanneer je meestal binnen het uur je mails beantwoordt, voelt het vreemd om een dag te wachten. Maar de waarheid is dat de meeste mensen niet snel een antwoord verwachten: anders zouden ze wel een telefoontje plegen. Voel je dus niet schuldig als je een e-mail niet per kerende beantwoordt.
Weinig mensen zullen het toegeven, maar het is makkelijk om je mails te beginnen checken wanneer je even niet weet hoe een volgende opdracht aan te pakken. Een verlies van tijd, want het werkt veel efficiënter als je even de tijd neemt om je ideeën op een stukje papier neer te pennen, zodat je wel verder kan.
E-mail etiquette: de 25 ultieme regels
(jn) - Bron: Businessinsider.com
16 november 2020Op de elektronische snelweg heeft iedereen z'n eigen stijl. De een schrijft ‘geachte’, terwijl de ander kiest voor het nonchalante ‘hé’. Maar wat is het beste?
Vertrek je op verlof, vergeet dan jouw out of office niet in te stellen. Maar wat is nu een goed out of office bericht? We geven je alvast enkele voorbeelden.
Berichten die maar blijven binnenstromen zorgen voor heel wat stress. Maar maak je geen zorgen, want met een paar slimme mailboxtips ben je daar zo weer van verlost.
Mensen lezen tegenwoordig nog slechts een derde van hun e-mails. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Stephanie Miller uit 2007 en wordt bevestigd door gegevens van de Belgische beroepsvereniging Interactive Advertising Bureau.
Kan ik, zonder de privacywet te overtreden, toegang krijgen tot de mailbox van een ex-collega?
Erger jij je aan een e-mail vol spellingsfouten? Zorg dan in de eerste plaats dat je zelf een goede mail verstuurt. 25 ultieme tips!
Om opgemerkt te worden, blijkt de timing van e-mails soms cruciaal. Martien Meiland speelde dat slim uit...
Het geloof dat e-mail stress en burn-out in de hand werkt, wint steeds meer veld. Het is duidelijk dat de ‘info-manie’ toeslaat. Bang om iets te missen, willen we alles weten.
In e-mails wordt veel makkelijker gelogen. Aan de hand van deze 6 signalen ontmasker je de waarheid!