Thuiswerkers ruim de helft minder gestoord door collega's
We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
Daarom deze tips om op een goede manier om te gaan met de vijf ergerlijkste collega’s van het kantoor …
Aan deze collega durf je amper iets vragen, uit vrees om serieus afgesnauwd te worden. De chagrijn is altijd slechtgezind en hoor je meermaals diep zuchten, zelfs al gaat het maar om een klein probleem zoals een printer die niet wil afdrukken.
Wees altijd vriendelijk, optimistisch en laat elke frons of diepe zucht van de chagrijn niet aan je gemoed komen. Het slechte humeur van de chagrijn zal je wellicht nooit kunnen oplossen, maar zorg ervoor dat het jouw dag niet ruïneert door deze collega gewoon te negeren.
Extra: Ben jij te streng voor je collega's?
Jammer genoeg vertoont een doorsnee werkvloer veel gelijkenissen met de speelplaats van een lagere school. Pestkoppen zijn in ieder bedrijf aanwezig en proberen meestal hun eigen onzekerheid te verbergen door andere collega’s te intimideren. Tegen je baas gaan vertellen hoe lang jouw middagpauze gemiddeld duurt, de pestkop deinst er niet voor terug.
Ook bij de pestkop is het aan te raden om hem of haar gewoon te negeren. Reageer niet, tenzij het absoluut noodzakelijk is en doe dit dan op een beleefde, korte manier. Als het echt de spuigaten uitloopt, neem je de pestkop best even apart en kaart je de problemen met hem of haar aan. Lost dit niets op, dan stap je best zo snel mogelijk naar je baas.
Lees ook: Wat verstaat de wet onder pesten op het werk?
Je was zo vriendelijk om die nieuwe collega op zijn of haar eerste dag mee te vragen voor de lunch, maar nu staat deze medewerker iedere middag aan jouw bureau om te vragen waar jullie gaan eten vanmiddag? Dan heb je wellicht te maken met een afhankelijk individu, die zich graag vastklampt aan anderen.
Tegen de afhankelijke moet je altijd vriendelijk blijven. Deze persoon is immers onzeker en het is vaak niet gemakkelijk om als nieuwe werknemer vrienden te maken. Probeer je geleidelijk te bevrijden uit het verstikkende web van de afhankelijke, door af en toe met andere collega’s te gaan lunchen of te laten weten dat je eigenlijk nog wel veel werk hebt. Introduceer de nieuwe collega ook aan andere werknemers, zodat deze zich ook snel op zijn of haar gemak voelt bij anderen.
Zo ga je om met irritante collega's: 5 tips
De babbelaar begint te pas en te onpas tegen je uit te weiden over verschillende nieuwtjes en gebeurtenissen, ook als je het overduidelijk veel te druk hebt.
Je kan op allerlei tactvolle manieren laten weten dat je eigenlijk wel veel werk hebt. Je hebt een deadline te halen, of je moet dringend verslag uitbrengen bij je baas, je hoeft zelfs niet te liegen om duidelijk te maken dat je geen tijd hebt voor een babbel. Begrijpt de babbelaar de hint niet? Doe dan rustig verder met je werk en laat zelfs niet af en toe een goedkeurende ‘hmmm’ horen. De babbelaar zal dan uiteindelijk wel verveeld geraken en op zoek gaan naar een ander slachtoffer.
Dankzij de roddelaar worden pikante roddels als een lopend vuurtje verspreid. Jammer genoeg spaart de roddelaar ook jouw privéleven niet.
Wees steeds op je hoede wanneer je zaken tegen de roddelaar vertelt. Ook wanneer de roddelaar naar jou komt met nieuwtjes over anderen, laat je best vriendelijk weten dat dat eigenlijk jouw zaken niet zijn. Hoe meer afstand je van de roddelaar houdt, hoe beter.
11 roddeltypes: Wie zit in jouw team?
(nm) – Bron: blog.brazencareerist.com
7 oktober 2019We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
We hopen allemaal één ding: dat we erbij horen. In de sportclub, bij de schoonfamilie, bij de vrienden maar ook op het werk. En toch is dat niet iedereen gegund.
Wanneer iemand een organisatie verlaat of wordt ontslagen, wat te doen met e-mails die (nog) op zijn of haar professionele e-mailadres terechtkomen?
Waarom doen collega's zo weinig aan pestgedrag op het werk? Dat blijkt te komen door boosheid of door angst. Arbeidspsychologe Roelie Mulder zocht het uit.
Slechts 16 procent van de nieuw aangeworven medewerkers beschikt over de juiste vaardigheden voor hun (toekomstige) job.
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
De files zijn terug en we trekken weer naar kantoor. Dit is het moment voor wijze lessen en een hele reeks do’s en don’ts.
Mathieu startte in september 2019 bij Unilin. Hij getuigt over zijn eerste job.
Mensen blijven volharden in racisme. Ook op de werkvloer. Hoe ga je daar als slachtoffer of collega best mee om?