Fiets of auto: hoe ga jij naar je werk?
De Belg gebruikt steeds meer de fiets om naar het werk te gaan.
In Boston, Chicago, New York en Washington kunnen werknemers met de boot naar hun werk gaan. In deze delen van Amerika werd de nieuwe manier van openbaar vervoer gelanceerd als reactie op de steeds langer wordende files. Dankzij de shuttleboot moeten werknemers niet meer dagelijks de files trotseren, maar geraken ze binnen de 10 à 15 minuten op hun bestemming.
Dit is ongetwijfeld de meest originele manier om naar je werk te ‘peddelen’: al kajakkend. Alleszins toch als je in de buurt van een rivier woont en werkt. Het neemt natuurlijk wat tijd in beslag, maar met een beetje training kom je elke dag iets vroeger aan op je werk. Bovendien zijn files een ver-van-je-bed-show én heb je geen parkeerproblemen. Je kan je kajak achterlaten in de kelder van het gebouw, of je bindt hem vast aan een boom. In Gent is kajakken al ingeburgerd, zo blijkt. Stefaan Streulens pendelt al twee jaar naar het werk met zijn kajak. En zolang je een zwemvest draagt, ben je ook verzekerd. In dat geval valt de verzekering voor kajakken immers onder woon-werkverkeer.
Als je je aan een pendeltocht met de kajak waagt, wees dan wel goed voorbereid. Mits de nodige warme en waterbestendige kledij- die je bij je aankomst op je werk wisselt voor een kostuum - kan een tocht met de kajak een van je goede voornemens zijn!
Als je dicht bij een collega woont, kunnen jullie afspreken om te carpoolen naar het werk. Misschien zit je niet graag elke dag samen met een van je collega’s in de auto, toch kan het op het vlak van uitgaven en uitstoot een groot verschil maken. Is de persoon waarmee je een auto deelt een plezante collega, dan heb je bovendien nog eens geluk. Je kan ongestoord roddelen, ideeën uitwisselen, hulp vragen bij problemen én het versterkt jullie band.
6 tips: Zo maak de rit van/naar je werk leuker!
Sinds 2007 heeft Microsoft in Engeland en de Verenigde Staten de shuttlebus ‘Connector’ in het leven geroepen. De bus brengt de werknemers gratis van het treinstation naar het bedrijf en andersom. Mooi meegenomen: elk busje is voorzien van draadloos internet en fietsrekken. Bij sommige shuttlebussen werd er vooraan een televisietoestelletje geïnstalleerd. De rit van het treinstation naar je werk was nog nooit zo leuk!
Misschien niet de coolste, maar wel een van de gezondste manier om naar je werk te gaan. Als je ver van je werk woont, heb je een excuus om je fiets te laten verroesten in je garage. Maar al wie op een halfuurtje van zijn werk woont, heeft geen excuus meer. Bovendien kent deze manier van transport vooral veel voordelen: het is gezond, je moet geen files trotseren en je kan na je werk gewoon in de zetel ploffen. Sporten heb je al genoeg gedaan vandaag!
Met de fiets naar het werk: de pro’s en contra’s
(mw) - Bron: Careerbuilder.com
1 december 2020De Belg gebruikt steeds meer de fiets om naar het werk te gaan.
Na 'radio luisteren' en 'de omgeving bekijken' blijkt lezen de meest populaire bezigheid te zijn voor mensen die in de auto zitten. Opmerkelijk: een op zes chauffeurs geeft aan wel eens te lezen in de file.
De overheid beveelt aan om 10.000 stappen per dag te zetten. Als je nu denkt: “amai, dat is veel!”, dan heb je gelijk. Toch is het best mogelijk.
Er zijn verschillende technieken die je kunnen helpen om weer energiek naar je werk te gaan. Volgende vijf bijvoorbeeld...
Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Zo’n leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro.
Of je nu fietst, rijdt of het openbaar vervoer neemt, je werkgever komt bijna altijd voor een deel tussen in je pendelkosten. Welke voorwaarden zijn er?
Met de auto naar het werk rijden is voor velen een automatisme… maar waarom zou je per se de auto nemen als het ook anders kan?
Duurzaamheid op het gebied van corporate wellbeing gaat verder dan alleen het aanbieden van wellbeingprogramma's en fitnessruimtes op de werkvloer...
In de top tien van rijkste Belgen verschijnen een aantal verrassende namen. We lijsten ze voor je op!