De 3 grootste frustraties van je baas

Een inefficiënte samenwerking en medewerkers die onvoldoende verantwoordelijkheid en initiatief nemen, behoren tot de topfrustraties van leidinggevenden. Dat blijkt uit onderzoek.
#

Waaraan ergeren leidinggevenden zich? Managementcoach Karin van Zuilen en Frans Bouman, persoonlijke coach voor organisatievraagstukken, gingen het na aan de hand van een survey bij teams uit 261 bedrijven.

Uit de resultaten van de survey komen een aantal topfrustraties van managers naar boven. Zo ergert 48 procent van de ondervraagden zich aan het 'niet efficiënt samenwerken'. Daarnaast vinden leidinggevenden het frustrerend dat medewerkers onvoldoende verantwoordelijkheid en initiatief nemen. Tot slot staan een 'gebrek aan focus' en het 'onder druk staan van de positie' in de top drie van grootste frustraties.

Top 3 van frustraties

  1. niet efficiënt samenwerken
  2. onvoldoende verantwoordelijkheid en initiatief bij de medewerkers
  3. gebrek aan focus en het ontbreken van richting; en het onder druk staan van de positie

Niet alleen frustraties, maar ook een wensenlijstje van managers kwam in het onderzoek naar voren. Wanneer aan managers gevraagd werd wat ze graag zouden willen bereiken, werden de volgende twee antwoorden gegeven:

  1. het doorvertalen van de strategie in de hoofden en het gedrag van de medewerkers
  2. het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid door medewekers

(nm) – Bron: Kluwer Management 

12 augustus 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook