Complimentjes geven aan collega’s: zo moet het NIET
Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimentjes te geven op kantoor!
De koelkast op de werkvloer is er natuurlijk om je eten in te bewaren, maar sommige collega’s brengen wel erg sterk geurende etenswaren mee of vergeten wel eens dat ze er iets in hebben liggen. Soms is het dan moeilijk om de uiteindelijke schimmelsubstantie nog te herkennen en zitten de collega’s die wel dagelijks in de koelkast moeten zijn, er nog mee. Hardnekkige geur inclusief.
Hoewel collega’s die op dieet zijn op voorhand weten dat ze wel wat karakter zullen moeten kweken om dit goed te doorstaan, zijn er altijd collega’s die het nog wat moeilijker moeten maken of je bewust willen saboteren. Zo zijn er steeds collega’s die met de beste bedoelingen toch zoetigheid meebrengen of hun welriekende, vettige hap meebrengen om aan hun bureau op te peuzelen.
Er is altijd die collega die het laatste stukje cake opeet, de laatste koffie uit de kan neemt en geen nieuwe zet, het door jou pas gekookte water opgebruikt nog voor jij een tas thee hebt kunnen maken, jouw pen, lepel of paraplu ‘lenen’ en ze nooit teruggeven… Asociaal.
Super luid bellen in het midden van de werkvloer, terwijl je de andere persoon misschien zelfs op speaker hebt staan. Of even erg, je telefoon gewoon negeren, terwijl deze blijft rinkelen. (Geldt ook voor smartphones die de hele dag alerts binnenkrijgen)
Niets zo irritant als de collega die heel de tijd met zijn of haar gsm zit te spelen tijdens een meeting, terwijl de rest de aandacht er probeert bij te houden. Of jawel, de persoon die een vergadering rond de middagpauze inplant (en dan ook nog eens geen eten voorziet) of rond 16 uur, als iedereen begint af te tellen om naar huis te gaan. Ook altijd te laat komen is geen gewoonte die geapprecieerd wordt (niet enkel in vergaderingen trouwens).
Leuk dat je een favoriete band hebt, maar niet iedereen is daarom even grote fan. Jouw muziekkeuze opdringen aan de hele werkvloer door deze super luid te zetten is daarom niet meteen een goede zet. De hele dag meebrullen is dat nog minder. Beter een koptelefoon opzetten…
… al is een koptelefoon opzetten ook niet altijd een topidee. Goed, soms kan je niet anders, zeker in een open kantoor. Maar als je hele dagen je koptelefoon ophoudt, ga je de reputatie krijgen asociaal te zijn.
De standaardinstellingen zijn er natuurlijk met een reden, zodat iedereen ongeveer tevreden is. Heb je het echt te koud of te warm, vraag dan eerst of iedereen er oké mee is dat je de temperatuur verandert. De temperatuur moet goed zijn voor de meerderheid van de aanwezigen en dat is niet altijd wat voor jou het beste uitkomt.
Gebruik je het laatste restje wc-papier? Vervang de rol of verwittig de persoon wiens taak het is om het wc-papier aan te vullen. Laat de toiletten ook netjes achter. Kuis de wc-bril af en vergeet niet door te trekken. Het is niet omdat er een schoonmaker of schoonmaakster is, dat je hen extra werk moet geven.
Schreeuwen tegen je collega die vlak naast je zit of heel de tijd over en weer zitten roepen tegen de collega die enkele eilanden verder zit, is niet aangenaam voor je andere collega’s. Maar ook andere lawaaierige activiteiten (die subtieler kunnen), zoals luidruchtig typen, eten, telefoneren, roddelen, klagen en zagen… zijn een no go.
Een hele mailconversatie beëindigen met een vage “OK”. Stuur op zijn minst een volledige zin terug. Stuur vooral niet zo’n vaag antwoord terug via ‘allen beantwoorden’, dat zou wel de perfecte manier zijn om zoveel mogelijk mensen tegelijk te ergeren. Of zoveel mogelijk onnodige mensen in cc/bcc zetten… Irritatiebereik vergroot, check.
De letterlijk meest asociale gewoonte: altijd alleen willen zijn. Nooit mee gaan lunchen, nooit mee op teambuilding gaan, nooit samen iets gaan drinken na het werk. Misschien zit het niet in de bedrijfscultuur, maar zowel dan valt het na een tijdje waarschijnlijk op dat je nooit meegaat. Je hoeft niet alles samen te doen, maar stel je open voor wat collegialiteit.
Deze gewoontes zijn vaak onbewust en niet slecht bedoeld, maar daarom niet minder storend voor collega’s. Waarschijnlijk ben je zelf net zo schuldig, maar heb je er nog niet zo op gelet. Maar voortaan zal je dus twee keer nadenken voor je een brie in de koelkast legt of achter de rug van je collega’s aan de verwarming begint te morrelen.
(sjv) - Bron: Newsmonkey
17 september 2019Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimentjes te geven op kantoor!
Waar we allemaal goed in zijn, is beloven dat we onze slechte gewoontes gaan stoppen. Beloftes nakomen, is een andere zaak. Deze pak je best eerst aan...
Bazen kunnen - uiteraard net als hun werknemers - een aantal kenmerken vertonen die tot grote ergernissen leiden. Welke trekjes irriteren het meest?
Nu de arbeidsmarkt krap raakt, neemt ook het belang van getalenteerde medewerkers toe. Als de baas dat van te voren had zien aankomen ...
Werk je graag op jezelf? Dit zijn 10 toffe jobs waarin je rust en ruimte vindt én enkel samenwerkt met je eigen skills.
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Extroverte werknemers zijn roepers en hun introverte tegenhangers zijn asociaal. Dat zijn de mythes. Maar laat deze twee types samenwerken en de resultaten zijn beter.
We kennen ze allemaal, de collega’s die het bloed onder je nagels vandaan halen. In plaats van je dood te ergeren, kan je het ook anders aanpakken. Tips!
Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 8 tips voor een betere samenwerking