10 bewijzen dat een bureaujob je lichaam ruïneert
Naast de stress waar sommige kantoorwerkers mee te kampen krijgen, blijken er nog talrijke andere kwalen hand in hand te gaan met de typische bureaujob.
Het lawaai van mensen die typen, niezen, hoesten, eten of telefoneren maakt het voor heel wat medewerkers onmogelijk om zich te concentreren.
Een collega die even langsloopt om wat te vragen of om het verhaal over zijn buurman in geuren en kleuren te kunnen vertellen blijkt doodnormaal te zijn. Alle letterlijke hindernissen zijn verdwenen, dus niemand voelt zich geremd om elkaar te storen.
Je leert jouw collega’s wellicht beter kennen dan je lief is. Uiteraard is privacy ver te zoeken als je allemaal op elkaar gestapeld bent. Even rustig onderuitzakken of eens diep zuchten valt al snel op.
Indien je niet wilt versleten worden voor een asociale medewerker dan heb je tegenwoordig geen keuze meer om deel te nemen aan een gesprek. Het maakt niet uit of je zin hebt om te praten of niet. Het maakt trouwens niet uit of je wilt werken of niet.
Blijkbaar vindt niemand het een probleem om mee te kijken over je schouder als je aan het werken bent. Afhankelijk van hoe je zit, kunnen er soms wel 10 mensen jouw scherm zien.
Een verschrikkelijke mix van geuren blijkt ook niet bevorderlijk voor je productiviteit. Parfums, deodorants, maar ook alle mogelijke etensgeuren stijgen op in die grote ruimte.
Medewerkers die zich niet kunnen concentreren, sluiten zich van de buitenwereld af door een koptelefoon, zodat elke vorm van communicatie simpelweg onmogelijk wordt.
Gesprekken die niet voor alle oren bestemd zijn, kunnen gewoon niet meer. Of het nu zakelijk of privé is, iedereen kan naar hartenlust meeluisteren.
Een eigen bureau is tegenwoordig al een luxe. Zeker met flexibele werkplekken is het onbegonnen werk om je enigszins thuis te voelen. Foto’s van je kinderen, een leuke plant … het kan allemaal niet meer.
Cockpits en vergaderzalen zijn constant bezet, dus waar kan je tegenwoordig nog eens rustig een rapport doornemen? Ofwel kom je heel vroeg, wanneer niemand aanwezig is, ofwel blijf je heel lang tot iedereen naar huis is.
(tc)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in timemanagement en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
27 december 2013Naast de stress waar sommige kantoorwerkers mee te kampen krijgen, blijken er nog talrijke andere kwalen hand in hand te gaan met de typische bureaujob.
Het merendeel van de bureaus – zowel op kantoor als thuis – ziet er hetzelfde uit: een houten tafelblad met daarop wat papieren, een computer met klavier en misschien zelfs een bureaulampje. Kortom: saai!
Uit onderzoek blijkt dat het aantal werkplekken op kantoren fors zal dalen. In 2020 zouden maar iets meer dan 6 bureaus per 10 werknemers beschikbaar zijn.
Mark Parker, de CEO van Nike, is een fervent verzamelaar. Dat bewijst zijn grote verzameling aan Nike-schoenen, kunstwerken en originele filmattributen.
Het kan er op een open werkvloer soms behoorlijk lawaaierig aan toe gaan. En dat leidt bij werknemers vaak tot stress en een verminderde productiviteit.
De meeste werknemers vinden dat open kantoorlandschappen lawaaierig zijn, afleidend werken en de productiviteit belemmeren.
« Mon burn-out est, au final, un cadeau » explique Ellen Bral, Sales and Operations Manager chez Bright Plus.
Ozgül leerde Daphne kennen toen ze zeven maanden geleden het operatiekwartier van een ziekenhuis inruilde voor thuisverpleging bij het Wit-Gele Kruis. Daphne loodste Ozgül doorheen het boeiende maar intensieve traject voor nieuwe medewerkers.
Solliciteren op een vacature is business as usual. Maar een persoonlijke aanbeveling laat uiteraard een diepere indruk na. Daarom leer je best netwerken.