10 piloten en stewardessen onthullen hun vlieggeheimen
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
De zakenportaalsite Express Business zette de 10 beste bewaarde geheimen van de ridders van het luchtruim op een rijtje.
Piloten worden vaak onder druk gezet om minder brandstof mee te nemen op hun vlucht dan ze eigenlijk zouden willen. Dit omdat meer brandstof het vliegtuig zwaarder maakt waardoor het meer zal verbruiken. Vliegen met een minimum aan kerosine kan ten koste gaan van de veiligheid. Onder andere van lowcostmaatschappij Ryanair is bekend dat ze al regelmatig noodlandingen moest maken wegens een brandstoftekort en ook andere maatschappijen zouden ermee experimenteren. Vooral bij noodweer kan dit nefaste gevolgen hebben.
De schema’s van de vliegtuigen zijn zo strak, dat piloten amper tijd hebben om iets te eten. Soms lopen vluchten dan vertraging op zodat de piloten toch nog een snelle hap kunnen nemen. Heel knullig maar helaas de realiteit.
Piloten informeren de reizigers steeds met heel wat standaardinformatie. Het weer van het land van aankomst, de voorziene duur van de vlucht, etc. Maar wanneer er echt onverwachte tegenslagen gebeuren zal de cabinecrew hier niet al te snel over communiceren. Alles wat paniek kan veroorzaken en waar de passagiers niet meteen zelf iets aan kunnen veranderen, wordt verzwegen. Er valt vaker een motor uit van een vliegtuig dan je denkt!
Waar vrachtwagenchauffeurs bij oververmoeidheid nog even kunnen bijslapen aan de volgende afslag, kunnen piloten hun vliegtuig niet zomaar parkeren op de volgende wolk. Werkdagen van 16 uur zonder onderbreking zijn helaas geen uitzondering, het hoeft dan ook niet te verbazen dat de piloten soms volledig uitgeput zijn.
Sommige regels aan boord van een vliegtuig houden echt geen steek. Zo is het bijvoorbeeld toegestaan dat stewardessen op 12 km hoogte gloeiend hete koffie serveren, terwijl er op elk moment turbulentie kan opsteken bij snelheden van 650 km/u. Wanneer het vliegtuig tegen 15 km/u van de gate naar de landingsbaan rijdt, moet iedereen dan weer wel zijn veiligheidsgordel omdoen, logisch?
Zo goed piloten kunnen navigeren in de ruimte, zo slecht kennen ze soms de weg in de luchthavens. Reizigers denken wel eens dat iedereen met een uniform de luchthaven op zijn duimpje kent, maar piloten komen op zoveel luchthavens dat het tegendeel vaak waar is.
Vertragingen door het weer wanneer men onderweg is naar een exotische bestemming valt voor sommige passagiers moeilijk te begrijpen. Toch is het perfect mogelijk dat er in het luchtruim tussen twee bestemmingen een totaal ander klimaat heerst.
Grote vliegtuigmaatschappijen werken vaak samen met kleinere vliegorganisaties die vliegen op regionale lijnen en dus ook op kleinere regionale luchthavens. Op zich is dit geen probleem maar als je je ticket hebt geboekt bij de grote vliegtuigmaatschappij zal er zelden iets gerept worden over deze regionale lijnen terwijl de veiligheidsvoorschriften hier toleranter zijn en er vaak minder ervaren piloten worden ingezet.
Ook geen uitzondering is dat vliegtuigmaatschappijen creatief omspringen met de reistijden. Ze zeggen op voorhand dat de vlucht 3 uur duurt terwijl dat in werkelijkheid slechts 2 uur en 45 minuten is, op tijd komen wordt zo een pak makkelijker.
Een goede piloot herken je aan zijn landingskunsten. Een applausje of compliment na een veilige landing zal het ego van de piloten dan ook aardig strelen, gun ze dat!
Ook al zijn bovenstaande weetjes niet allemaal even positief, toch hebben we veel vakantiepret te danken aan de dames en heren die deze immense verantwoordelijkheid durven opnemen. Respect!
(mr)
25 juli 2017Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
Wanneer andere mensen naar bed gaan, vertrekken sommigen naar het werk. Ze krijgen daarvoor vaak een hoger loon, maar er kleven best wat nadelen aan.
Uit een onderzoek van NationaleVacaturebank.nl blijkt dat de beroepen piloot en stewardess met voorsprong het meest sexy zijn.
Wat doet een customer service representative precies? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden ? En welk loon krijgen zij betaald?
Van alle mogelijke vragen die je tijdens een sollicitatiegesprek zou kunnen krijgen, is die naar je loonverwachtingen vaak een onvermijdelijke.
Dat de klassieke ‘nine-to five’-werkdag zijn beste tijd heeft gehad, wisten we al. Maar blijkbaar start onze werkdag ook steeds vroeger.
Soms is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot dat werkgevers hun kandidaten zelf met de taxi komen halen voor hun sollicitatiegesprek...
Zelf je ontslag indienen doe je niet zomaar. Dit zijn de 6 meest voorkomende redenen waarom iemand ontslag neemt...
Wat doe je concreet als je een paniekaanval krijgt op kantoor? Enkele specifieke tips die je er heelhuids door helpen.