Creativiteit afhankelijk van goede nachtrust
Een recente studie wijst uit dat een nachtje opblijven niet bevorderlijk is voor de creativiteit. Een goede nachtrust blijkt een must voor creatief werk.
Doel van de samenwerking is enerzijds Antwerpse ondernemers motiveren om te innoveren en anderzijds creatieve ondernemers helpen groeien. In de cocreatietrajecten gaan ze samen op zoek naar innovatie. Ze creëren nieuwe economische opportuniteiten, nieuwe producten en diensten waarmee ze zich terug sterker kunnen positioneren tussen de concurrentie. Het leidde tot verrassende en mooie resultaten.
“Dankzij Connecting the Dots zijn projecten ontstaan die anders nooit in ons zouden zijn opgekomen en zijn we in contact gekomen met firma's die we waarschijnlijk anders nooit hadden leren kennen”, getuigt Pieter Lesage van ontwerpbureau Studio Dott uit Berchem.
Met twee ondernemingen zette Studio Dott dergelijk cocreatietraject op. “Een eerste project deden we met accountancykantoor MDMJ uit Geel. Dat was totaal onze wereld niet en het deed ons eerlijk gezegd aanvankelijk wel even in de haren krabben hoe we daarin onze creativiteit zouden kunnen laten spreken. Maar we merkten al snel dat er een vooruitstrevende visie heerst. MDMJ legde ons de vraag voor 'wat binnen tien jaar?' omdat hun beroep dan helemaal geautomatiseerd zal zijn. Bovendien werken ze heel specifiek voor artsen, wat een totaal andere analyse en inzicht van de cijfers vraagt dan een grote onderneming. Conclusie was dat de focus door die automatisatie minder gaat liggen op het verwerken van de cijfers, maar meer op advies geven en het beantwoorden van vragen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een vervolgtraject met de creatie van een eigen product omtrent het visualiseren van de cijfers. Voordien zouden we er nooit aan gedacht hebben om in de accountancywereld te prospecteren. Het is dus voor beide partijen een interessante kruisbestuiving geweest”, vertelt Pieter Lesage.
“Hetzelfde verhaal eigenlijk voor ons tweede project”, gaat hij voort. “Dit keer ging het om een bedrijf, The House of Contact Centers (THoCC) uit Mechelen, dat contactcenters helpt efficiënter en beter te werken. THoCC wou internationaliseren en schalen. Door hun kennis in een online platform te integreren kunnen die contactcenters zichzelf nu evalueren en verbeteren. Ook hier is er een vervolgtraject uit ontsproten.”
Samen met de Stad Mechelen, Stad Turnhout en impactorganisatie Blenders als partners werd Connecting the Dots op poten gezet door Antwerp Powered by Creatives (APBC), het samenwerkingsverband tussen provincie Antwerpen, stad Antwerpen, De Winkelhaak, Universiteit Antwerpen, Antwerp Management School, Sint-Lucas Antwerpen en de Karel de Grote-Hogeschool. Er was ook cofinanciering van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
De oprichter van Studio Dott juicht het bestaan van initiatieven als Antwerp Powered by Creatives ernorm toe. “In Antwerpen huist en bloeit heel wat creativiteit, maar we hebben ten opzichte van de buurlanden een achterstand in te halen. We zitten strategisch moeilijk tussen de vier creatieve hoofdsteden Londen-Parijs-Amsterdam-Berlijn. Het succes van de creatieve industrie is recht evenredig met talent.”
“Om goede projecten te kunnen binnenhalen, heb je goede mensen nodig. Maar om goede mensen te kunnen aantrekken, heb je goede projecten nodig. Initiatieven als APBC helpen om talent aan te trekken en Antwerpen als creatieve hub te profileren. Zo organiseerde het recent ook nog Buzzkruit, een beurs voor studenten en jong afgestudeerden in de creatieve sector. Ook dat was een grote meerwaarde voor ons”, merkt Lesage op.
De facebookgroep Antwerp Powered by Creatives is opgezet als een inclusief platform waar nu al meer dan 2.000 creatieve ondernemers actief participeren en mee het nut van deze community bepalen. De voorbije twee jaar werden 700 kmo’s geïnspireerd en geïnformeerd over de meerwaarde van creatieve expertise, via netwerkevents, sprekersacademies en projecten. APC wil die ervaring blijven inzetten om kmo’s te motiveren zo'n cocreatietraject op poten te zetten. Ondernemers die geïnteresseerd zijn, kunnen contact opnemen met APBC en het magazine gratis aanvragen om zich te laten inspireren door verhalen over deze trajecten.
(bar) - Foto: Provincie Antwerpen - Meer info: www.apbc.be
18 juli 2016Een recente studie wijst uit dat een nachtje opblijven niet bevorderlijk is voor de creativiteit. Een goede nachtrust blijkt een must voor creatief werk.
66% van de werkgevers geeft toe bang te zijn voor de risico’s van creativiteit. Productieve medewerkers zijn voor hen belangrijker dan creatieve.
Wetenschappers van de Universiteit van Minnesota hebben aangetoond dat een rommelige omgeving goed is voor de creativiteit en nieuwe ideeën stimuleert.
Je vindt jezelf best creatief, maar is dat wel zo? Overloop de volgende kenmerken en ontdek hoe het gesteld is met jouw verbeeldingskracht en inventiviteit.
"Als ik wil roken, moet ik langs de prikklok. Mag mijn baas die pauzes zomaar aftrekken van mijn werkuren?"
Afgestudeerde profielen worden alsmaar eerder vastgelegd. Ze komen vaak terecht in de bouwsector en in chemie en farma.
Een goede balans tussen werk en privé: het is een streefdoel voor veel bedrijven en werkgevers, maar niet altijd even makkelijk in de praktijk. Bij AFAS trachten ze het daarom op een andere manier aan te pakken.
Hoe evolueren de rol van een supply chain director, de benodigde vaardigheden, supply chain management én het salaris?
De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...