Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

Creatief met beweging

“Al die post-its waren ideeën. Maar ons ultieme concept kwam er pas in de late uurtjes”

(Creativity Class-deelnemer Filip Buntinx)
Armbandjes die van kleur veranderen naarmate je fitter wordt, een mat die je Twistergewijs aan het bewegen zet, een box waarin je omringd door videoschermen met gepersonaliseerde boodschappen kan sporten … Het is maar een greep uit de creatieve ideeën die de deelnemers van de Creativity Class dit jaar naar voor brachten.

Bewegen is gezond, dat weet ondertussen iedereen. Je krikt er trouwens niet alleen je gezondheid mee op, ook je stressniveau gaat erdoor naar beneden. Toch komt de westerse mens nog nauwelijks aan bewegen toe. Nochtans hoef je echt geen uren aan een stuk te sporten eer je er de voordelen van ondervindt: ‘moving half an hour a day, keeps the doctor away’.

Hoe kan je mensen dan uit hun luie zetel krijgen om wat aan hun conditie te doen? En hoe zet je met dat idee een rendabel zaakje op? Die opdracht kregen de deelnemers van de Creativity Class de eerste ochtend voorgeschoteld.

“Mijn eerste reactie was: een coole, maar wel heel open opdracht”, vertelt deelneemster Katrien Vandenbroeck, parlementair medewerker in het Europees parlement. Op amper vier dagen een creatief concept en businessplan uitdenken betekent dan ook intensief doorwerken. Tot twee à drie uur ’s nachts zitten brainstormen is niet uitzonderlijk. Maar het is meer dan werken alleen, verzekeren de deelnemers ons, het is ook veel plezier maken. “We hebben gisteren tot een stuk in de nacht doorgewerkt, maar hebben ook een uur in de bar gehangen”, geeft Filip Buntinx, stafmedewerker bij Open VLD, lachend toe.

‘Herr Seele zette ons aan het schilderen’

Zonder een goede teamspirit kan je het dan ook schudden in de Creativity Class. Dit jaar kwam Herr Seele langs om het groepsgevoel aan te wakkeren. “We moesten van hem per groep een schilderij maken”, zegt Elke Van den Bergh, analiste bij De Lijn. “Daarbij kreeg iedereen een handicap. Zo moest de ene geblinddoekt aan het werk, bij de andere werden de handen dan weer samengebonden.

Het was echt door elkaar te helpen en te communiceren dat je tot een resultaat moest komen. Belangrijk, want in zo’n groepje komen mensen met erg uiteenlopende achtergronden bij elkaar. De ene is heel inspirerend en creatief, de andere denkt eerder concreet. Als je dezelfde visie voor ogen houdt, kom je echter vanzelf op dezelfde golflengte.”

Uiteindelijk wist elke groep wel tot een origineel concept te komen. Zo wil een team kinderen aan het sporten zetten via felgekleurde armbandjes. “We dachten eerst in de richting van kleren die probleemzones qua fitheid aanduiden”, vertelt consultant Sjiva De Meester. “Maar dat was het nét niet. Zo gingen we over naar kledij die verkleurt naargelang hoe fit je bent.” Maar hun ultieme idee liet lang op zich wachten.

“Al die post-its waren ideeën, en daar mocht iedereen van de groep een score bij plaatsen. Daarna hebben we de beste overlopen. Pas laat dachten we op basis van wat we al bedacht hadden aan armbandjes die rood kleuren als je helemaal niet fit bent en geleidelijk aan verkleuren als je meer beweegt. Een heel visueel en tastbaar concept, eenvoudig ook”, zegt Filip Buntinx. “Een beetje alsof je je geweten rond je pols draagt”, voegt Katrien Vandenbroeck daaraan toe.

‘Het yes-moment geeft een enorme drive’

Ook bij de andere teams kwam de doorbraak er pas in de latere uurtjes. “We hebben heel lang gebrainstormd en de verschillende technieken gebruikt die we gekregen hadden van de professoren hier. Het heeft lang geduurd tot we dachten: dit is het. Eens we het gevonden hadden, gaf dat yes-moment wel een enorme drive. Dan is het net alsof je niet meer kan stoppen”, lacht Elke Van den Bergh.

Dat de deelnemers er voluit voor gegaan zijn, wordt duidelijk als je de vergaderruimtes binnenstapt. Daar heeft niet alleen een brainstorm maar ook een papierstorm geraasd. Al die creativiteit laat trouwens ook zijn sporen na bij de deelnemers zelf. “Als analiste bij De Lijn werk ik vooral met cijfers. Ik analyseer er financiële gegevens, volg processen op enzovoort. Helemaal iets anders dan echt creatief bezig zijn”, vertelt Elke Van den Bergh.

“Maar ik denk dat ik in het vervolg in mijn job toch wat verder ga denken dan de louter logische oplossingen. Ik ga echt meer out-of-the-boxvoorstellen doen. En dat terwijl ik van nature eigenlijk echt niet zo’n creatieveling ben (lacht).”

(katrien.stragier@jobat.be)     

in samenwerking met Flanders DC     

8 augustus 2019
Anderen bekeken ook