De 6 coolste bureaus aller tijden
Het merendeel van de bureaus – zowel op kantoor als thuis – ziet er hetzelfde uit: een houten tafelblad met daarop wat papieren, een computer met klavier en misschien zelfs een bureaulampje. Kortom: saai!
Aan de overkant van de Atlantische Oceaan zijn de zogenaamde ‘coworking spaces’ al een jaar of vijf ingeburgerd. Ze kregen er namen mee als New Work City, In Good Company, Green Space Manhattan en Cubes & Crayons.
Ook Europese wereldsteden als Londen en Berlijn gingen voor de bijl. Vlaanderen kon niet achterblijven, en dus opende het Antwerpse designcenter De Winkelhaak afgelopen najaar een van de eerste coworking spaces in Antwerpen onder de naam Bar d’Office. Een plek waar je niet alleen kan eten en drinken, maar ook gewoon kan werken. Op enkele maanden tijd groeide het ledenaantal aan tot bijna negentig.
‘Vijf jaar geleden hoorde ik voor het eerst over coworking spaces’, vertelt Koen Peeters, communicatiemanager bij de Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemerscreativiteit. ‘Daniel Pink voorspelde in zijn boek Free Agent Nation hoe in de toekomst iederéén zelfstandige zou worden en hoe onze economie zou evolueren tot een netwerkeconomie. Dat was een vrij drastische visie, maar het klopt wel dat veel mensen zich tegenwoordig aangetrokken voelen tot een dergelijk statuut. Het biedt hen meer vrijheid en ze kunnen hun leven meer invullen zoals ze dat zelf willen. Daar staat tegenover dat startende ondernemers niet altijd de middelen hebben om meteen hun eigen kantoor te huren.’
De oplossing ligt voor de hand: geef freelancers en zelfstandige ondernemers de mogelijkheid om samen van een ruimte en de nodige infrastructuur gebruik te maken. Flanders DC zag wel heil in die formule en zette haar schouders mee onder het project. Door Vlaamse coworking spaces met elkaar in contact te brengen, wil de organisatie een netwerk uitbouwen van werk- en ontmoetingsplaatsen voor creatieve en ondernemende geesten.
Na Antwerpen opende afgelopen maand Bar d’Office Leuven bij Flanders DC. ‘We gingen hier een nieuw kantoor betrekken’, vertelt Peeters. ‘Dat leek ons meteen een goede gelegenheid om een deel van de ruimte in te richten als coworking space, zodat we plaats konden bieden aan creatieve geesten en freelancers in Leuven.’
In tegenstelling tot de Antwerpse vestiging is de Leuvense Bar d’Office geen horecazaak. ‘We hebben er bewust voor gekozen om hier geen catering te doen. Dat zou te veel plaats in beslag nemen.’ Voor één euro kan je wel een koffie krijgen. ‘Goeie koffie, hoor,’ lacht Peeters, ‘Nespresso.’
Bar d’Office werkt met een abonnementsysteem. Voor 30 euro per maand kan je twintig uur lang gebruik maken van alle faciliteiten. Betaal je 150 euro per maand, mag je voltijds in de Bar d’Office vertoeven. Wie een abonnement heeft, kan terecht in al de vestigingen van Bar d’Office in Vlaanderen. Een mooi bijkomend voordeel, vindt Peeters. ‘Mensen die op verschillende plaatsen moeten komen, kunnen altijd ergens terecht. Wanneer ze bijvoorbeeld te vroeg aankomen voor een afspraak, hebben ze de mogelijkheid om nog snel hun mail te checken in Antwerpen of iets af te printen in Hasselt.’
Voor studenten geldt er een voordeliger tarief: zij betalen 30 euro per maand voor een halftijds abonnement. Peeters: ‘Leuven zit met een groot studentenpubliek. Ook voor hen kan een coworking space interessant zijn. Laatstejaarsstudenten krijgen bijvoorbeeld de kans om al eens in contact te komen met mensen die professioneel en creatief bezig zijn en zo aan hun netwerk te bouwen.’
Het profiel van de coworkers kan verschillen, geeft Peeters aan, maar de meeste leden zijn actief in veeleer creatieve beroepen. ‘We hebben hier bijvoorbeeld een webdesigner die een muzieklabel aan het opstarten is, en een projectmanager uit de IT-wereld. Veel van onze abonnees zijn freelanceconsultant of -designer.’
In een Bar d’Office kunnen deze mensen elkaar ontmoeten en zelfs de handen in elkaar slaan om nieuwe projecten op poten te zetten. Op iedere locatie is een zogenaamde matchmaker actief die de leden aan elkaar voorstelt en de interactie bevordert. Op de website van Bar d’Office kan je nagaan wie de andere leden zijn, wat ze doen en of ze al dan niet in het werkcafé aanwezig zijn.
‘Onze matchmaker zorgt er voor dat je je welkom voelt bij Bar d’Office. Als mensen vragen hebben, kunnen ze ook bij haar terecht’, verduidelijkt Peeters. ‘Op die manier zorgen we dat er toch een collegiale sfeer hangt, ondanks het feit dat de meeste mensen hier niet elke dag zitten. Nu, mensen komen ook naar hier om te werken, niet om heel de dag te socializen.’
Bar d’Office staat niet enkel open voor haar leden, maar ook voor hun klanten en relaties. Thuiswerkers die liever geen klanten in de eigen keuken ontvangen, kunnen tegen een voordeeltarief terecht in de verschillende vergaderruimtes van Bar d’Office. ‘We verhuren die meeting rooms ook aan externe organisaties die hier willen brainstormen’, vertelt Peeters. Kostprijs: tussen 350 en 550 euro voor een dag.
In de centrale ruimte van het gebouw zijn smartboards aanwezig die het brainstormen moeten ondersteunen. Het helgroene grastapijt waarmee de vloer is bedekt, moet de creativiteit stimuleren.
De coworking-trend lijkt ondertussen dus ook bij ons aan te slaan: na Antwerpen en Leuven opende deze week ook Hasselt een eigen Bar d’Office. In de nabije toekomst zouden Kortrijk, Genk en Turnhout zich eveneens bij het netwerk willen aansluiten. Wie de coworking spaces eens wil uitproberen, kan gratis een testaccount openen in een van de vestigingen van Bar d’Office. Die account blijft acht uur geldig.
(mo) – Foto's: (kb)
22 april 2011Het merendeel van de bureaus – zowel op kantoor als thuis – ziet er hetzelfde uit: een houten tafelblad met daarop wat papieren, een computer met klavier en misschien zelfs een bureaulampje. Kortom: saai!
Moesten werkgevers iets flexibeler omspringen met waar en wanneer er gewerkt mag/moet worden, u zou veel productiever zijn, blijkt uit onderzoek.
Ik heb dit jaar niet al mijn vakantiedagen opgenomen... Wat nu? Wij vertellen je hoe de vork precies in de steel zit.
Ik werk voltijds, maar wil een managementopleiding volgen. Is mijn werkgever verplicht om me Vlaams opleidingsverlof te geven?
Welke belangrijke rol speelt de account manager in het succes van een organisatie? Welk salaris verdient hij/zij? Een overzicht...
Joke werkt bij Familiehulp dienstencheques: “Hier beteken je écht iets in het leven van anderen.”
Wil je zonder zorgen je vakantie tegemoet en ook ná je verlof nog even ongestoord nagenieten? 5 tips om stressvrij de kantoordeur achter je dicht te trekken.
Pas afgestudeerden hebben te weinig vaardigheden voor leiderschap. Slechts 9% heeft een leiderschapsprofiel, zo blijkt.
Werknemers die er voor kiezen om langere tijd bij hun werkgever te blijven, worden vaak beloond met een anciënniteitspremie. Dit zijn de voorwaarden.