Op stap met de wandelcoach: ‘Jobcrafting is een stijgende trend’
Coachen in de natuur. Het klinkt als de zoveelste rage. Dat is het net niet, benadrukt wandelcoach Hilde Backus.
“Nu is het nog een niche, maar ik kan me zeker een nabije toekomst indenken waarin een substantieel deel van de werknemers zullen werken in coworking spaces. Het sluit immers aan bij de attitude van steeds meer mensen. Bovendien wordt onze elektriciteitsrekening steeds hoger en worden de files steeds langer”, aldus Tom Palmaerts.
“Meer en meer bedrijven experimenteren met thuiswerken, en dat zijn niet enkel de hippe bedrijven. Kijk maar naar de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid van Frank Van Massenhove, hij doet dat met veel succes.”
Tom Palmaerts is trendwatcher bij Trendwolves, een expert in Europese jeugdcultuur en haar trends. “Thuiswerken is interessant voor de jonge generatie met kinderen die flexibel met hun tijd willen omspringen. Maar het sociale aspect blijft voor hen belangrijk: collega’s, mensen om hen heen. Thuiswerken vinden ze wel eens plezant, maar niet altijd, en coworking spaces passen in dat verhaal. Door de stijgende energieprijzen en de langere files wordt coworking ook voor een bredere groep interessanter. Internationaal zie je dat Starbucks daar op inspeelt. Maar coworking spaces zijn interessanter, je kan daar ook een koffie drinken – of een latte art, maar iedereen komt er om te werken en interessante mensen te ontmoeten. Je treft in die workhubs mensen met een bepaalde levenshouding, een bepaalde manier van leven. Zelfs als coworking ooit mainstream wordt, zal dat zo blijven.”
Coworking kan ook een oplossing bieden voor het extern leren. Het brengt mensen samen, van allerlei bedrijven en sectoren. “Het is bewezen dat mensen die meer leren dan enkel hun job, hun werk beter doen. Mensen die 10 jaar lang dezelfde job gedaan hebben, zien hun potentieel op de arbeidsmarkt dalen. Dat is toch schrijnend: jonge mensen van midden de 30 die al een stukje afgeschreven zijn. In coworking spaces word je gestimuleerd om te leren en mensen te ontmoeten. Want de onzekerheid en de versnelling van onze samenleving en arbeidsmarkt, die zal niet weggaan.”
Toch zijn veel werkgevers nog niet mee in dat verhaal. “Bedrijven denken nog te veel in termen van controle en gepresteerde uren. Het is niet omdat iemand een hele dag aanwezig is op kantoor, dat hij goed werk levert. Maar dat wordt blijkbaar wel getolereerd. Veel bedrijven staan zelfs nog wantrouwig tegenover thuiswerken. Terwijl de toekomst sowieso zal liggen in meer flexibiliteit en afrekening van werknemers op hun output. Frank Van Massenhove heeft duidelijk bepaald wat zijn ambtenaren moeten leveren, als dat in een overheidscontext lukt, wat houdt anderen dan tegen?”, vraagt Palmaerts zich af.
Coworking is volgens hem ook een antwoord voor een generatie die zakelijker kijkt naar werk. “De Generation Y heeft sociale genen, ze vinden contact met mensen belangrijk, maar ze zijn meer to the point. Leerkrachten geven dat ook aan: over iets dat in 20 minuten kan, willen ze geen uur doen. Zakelijk op het moment dat het moet, en nadien een pint gaan pakken en over koetjes en kalfjes praten. Ze vermengen beide minder zoals de oudere generaties.”
Al blijft het waarschijnlijk zelfs voor werknemers die nu al thuis (mogen) werken een vreemde gedachte om te moeten betalen om ergens anders te gaan werken.
“Er wordt zo veel over coworking spaces geschreven, dat mensen het al beu kunnen zijn voor het echt doorgebroken is. 3 à 4 coworking spaces in een stad is geen fundamentele ommekeer. Sommige shifts gaan heel snel, maar zaken die ons leven echt gaan veranderen gebeuren geleidelijk, dikwijls zelfs onder de radar.”
“Coworking is nu nog een verhaal van een jonge generatie hippe creatievelingen die al een beetje geld aan het verdienen zijn. Jonge zelfstandigen die hopen morgen de nieuwe Facebook te lanceren, maar geen eigen kantoor kunnen huren of kopen. Ze zijn nog met relatief weinig in België, maar dit groeit duidelijk in heel Europa. Daarna zal het coworking verhaal populair worden bij dertigers met kinderen die hun positie gevonden hebben, maar het eenzijdige van thuiswerken willen doorbreken. De oudere generatie volgt dan wel, al zijn zij nog altijd erg gefocust op het aantal uren dat gewerkt wordt.”
(mr)
15 november 2012Coachen in de natuur. Het klinkt als de zoveelste rage. Dat is het net niet, benadrukt wandelcoach Hilde Backus.
We zien het almaar vaker: selfnessvakanties. In plaats van niets te doen, is het de bedoeling te werken aan onszelf en te investeren in ons leven.
Is het een café? Een kantoor? Nee, het is Bar d’Office: een plek – mét wifi, printer en vergaderruimte – waar iedereen naar believen kan komen werken.
Thuiswerken kan handig zijn, maar heeft ook nadelen. Waarom dan niet gaan werken in een koffiebar, bibliotheek of op een coworking plek?
Steeds meer bedrijven schakelen games in om hun medewerkers te motiveren en consumenten aan te trekken. Dat blijkt uit het magazine Deloitte Review.
Om een goede balans te vinden tussen werk en privé geven ouders de voorkeur aan thuiswerk.Hierdoor kunnen ze voor de kinderen zorgen en bijverdienen.
Nieuwe trends spotten? Soms moet je gewoon zelf een nieuwe trend zetten, aldus Sofie Lemaire. In haar Studio Brusselprogramma ‘De Wereld Van Sofie’ voegt ze meteen de daad bij het woord ...
Bert is technieker elektriciteit bij Fluvius, daar kwamen al zijn wensen samen.
Een vrouwelijke ondernemer verdient gemiddeld 44% minder dan een mannelijke. Bij advocaten is de loonkloof het grootst.