Het belang van complimentjes op het werk
Ruim 1 op de 4 werknemers krijgt nooit een compliment. Toch is waardering krijgen erg belangrijk!
Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVOX – in opdracht van Protime, specialist in onder meer tijdregistratie en werkplanning – waarbij 1.000 Vlaamse werknemers die sinds de coronacrisis vaak tot altijd van thuis werken, werden bevraagd.
Natuurlijk krijgen we allemaal graag complimentjes over onze werkprestaties, maar in deze thuiswerktijden zit dat er voor veel werknemers minder vaak in. Zo geeft 22,6% van de werknemers aan minder ‘schouderklopjes’ te krijgen over het geleverde werk in vergelijking met voor de coronacrisis. Bijna zeven op de tien respondenten (68,9%) krijgen er ongeveer evenveel, terwijl 8,5% van de thuiswerkers aangeven net méér complimenten te krijgen over de werkprestaties in vergelijking met voor de coronacrisis.
Hoeveel zijn dit er dan? Wel, bijna een kwart (23,4%) van de thuiswerkers krijgt minstens wekelijks één of meerdere complimenten over zijn of haar werk, terwijl drie kwart van hen (75,2%) minstens maandelijks één of meerdere keren gecomplimenteerd wordt. Voor het overige kwart van de thuiswerkers (24,8%) is dit onbekend terrein: zij krijgen nooit complimenten over hun werkprestaties.
Van wie krijgen we deze complimenten het liefst? Van een leidinggevende (43,5%), een collega (31,3%) of klanten (21,8%), zo blijkt. Voor 3,7% van de respondenten hoeven complimenten over prestaties op het werk dan weer helemaal niet.
Complimentjes krijgen van je baas: zo pak je het aan …
“Teams, Zoom en andere technologieën kunnen de informele contacten op de werkvloer wel een beetje, maar niet helemaal vervangen”, verklaart Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. “Net op deze momenten aan de koffiemachine of tijdens de lunch, wordt vaak benoemd wat goed liep. Het gemis aan deze opbouwende feedback van collega’s en leidinggevenden kan ervoor zorgen dat we ons minder gewaardeerd voelen op het werk, wat op zijn beurt kan leiden tot meer stress- en burn-outklachten. Dat we ons minder gewaardeerd voelen, heeft ook te maken met een veel minder uitgesproken referentiekader, ‘Doe ik het wel goed?, Voldoe ik aan de verwachtingen?’.”
Het hoeft niet te verbazen dat ruim zeven op de tien ondervraagden (71,3%) aangeven de informele contacten met collega’s te missen. 45,2% van de respondenten geeft zelfs het gevoel dat de band met zijn of haar collega’s minder hecht is in vergelijking met voor de coronacrisis. Voor 46,8% veranderde er niks terwijl 8% aangeeft dat de band met zijn of haar collega’s net hechter werd in de voorbije 12 maanden.
Het belang van complimenten over de werkpresaties valt niet te onderschatten. Het onderzoek laat zien dat ruim twee op de drie respondenten (67,5%) zich gewaardeerd voelen op het werk. Bijna een op de vier (25,4%) voelt deze appreciatie niet en de overige 7,1% van de respondenten moest het antwoord op deze vraag schuldig blijven.
“Die appreciatie kan duidelijk beter”, bemerkt Peter s’Jongers, CEO van Protime. “Zeker in deze thuiswerktijden willen werknemers permanent gecoacht worden en is het belangrijk en effectiever om dagelijks te benoemen wat goed loopt. Dat moet ingebakken zitten in elke bedrijfscultuur. Het onderzoek laat zien dat wie appreciatie krijgt, hierdoor extra gemotiveerd wordt. Bovendien helpt het bedrijven om hun werknemers aan zich te binden en om een ‘Great Place to Work’ te worden en te blijven.”
Maar liefst twee op de drie respondenten (66,5%) geven aan dat wie gewaardeerd wordt, hierdoor extra gemotiveerd wordt. Bovendien stimuleert appreciatie krijgen over de werkprestaties de werklust: volgens 58,7% van de respondenten maakt dit hen productiever.
Lees ook: Leidinggevende cruciaal voor jouw werkgeluk
(es) - Bron: Protime
5 maart 2021Ruim 1 op de 4 werknemers krijgt nooit een compliment. Toch is waardering krijgen erg belangrijk!
De meeste jobs zijn noch extreem verschrikkelijk noch duidelijk ‘amazing’ waardoor we soms niet weten wat te doen. Hoe weet je dat jouw job de moeite is?
Een compliment of positieve opmerking van je interviewer kan geruststellend en aanmoedigend zijn. Toch kunnen ze soms net zo goed een waarschuwing zijn.
Wat als je elke dag met grote tegenzin naar het werkt gaat? Hoog tijd om iets te doen aan je werkgeluk!
Wat mag je verwachten van het evaluatiegesprek? En hoe bereid je je voor?
Het vertrouwde en bekende geeft een veilig gevoel, wat maakt dat we risico's uit de weg gaan. Zo houden we onszelf klein. Kleiner dan we zijn.
Het grootste deel van de dag ben je aan het werk. Omdat je je geluk – ook op het werk – in eigen handen hebt, krijg je van ons 7 tips cadeau!
Niet iedereen praat even makkelijk met collega's over koetjes en kalfjes. Met deze do’s en don’ts word je toch nog meester in smalltalk.
Voel jij je vaker niet dan wél gewaardeerd op je werk? Zelfvertrouwencoach Inge Ketels geeft enkele praktische tips …