Internet: een zegen of vloek voor je productiviteit?
Is internet een zegen voor jouw productiviteit? Of is het net de grootste stoorzender die denkbaar is?
Hoeveel worden we gecontroleerd? De cijfers zijn hallucinant en zullen vele werknemers even wantrouwend over hun schouder doen kijken. Toch is het controleren van de productiviteit en efficiëntie van personeel geen modefenomeen, maar een praktijk met een geschiedenis die minstens terug reikt tot de tijden van Henry Ford.
De technologische vooruitgang heeft het gewoon makkelijker gemaakt, toegankelijker en laat bedrijven creatiever met hun overzienende praktijken omspringen.
De American Management Association constateerde dat (minstens) 66% van de Amerikaanse ondernemingen het internetgebruik van hun werknemers controleert. 45% registreert zelfs de keyboardactiviteit van hun personeel én 43% volgt het e-mailverkeer van hun medewerkers op.
Maar daarbij stop het niet. Nieuwe technologieën vormen nieuwe databronnen voor werkgevers om de efficiëntie van hun personeel te meten en hun prestaties te evalueren. Nieuwe populaire sociale platformen worden constant toegevoegd aan de lijst van sites die worden geanalyseerd of geblokkeerd om toch maar vat te krijgen op de productiviteit van werknemers. De opkomst van de wearables zou op het vlak van personeelsdata en controle op de werkvloer wel eens een heel nieuw tijdperk kunnen inluiden.
Amazon gebruikt momenteel al tablets in hun magazijnen om de efficiëntie van hun werknemers te monitoren. In ziekenhuizen worden er badges gebruikt om te controleren hoe vaak het verplegend personeel hun handen wast. Ook gebruiken werkgevers de verzamelde data om te kijken of een bepaalde werknemer de intentie heeft om van job te veranderen of contact heeft met een nieuwe, potentiële werkgever.
Het lijkt extreem, maar de aanpak werkt. De United Parcel Service (UPS) wist met 1.000 chauffeurs minder toch nog 1,4 miljoen pakketten per dag meer te leveren, dankzij systematische controles en de efficiënte aanpak die daarvan het resultaat was. Ook bij restaurantketens waar een beter controlesysteem werd bij uitgewerkt, werd opgemerkt dat diefstallen met 22% daalden en dat de inkomsten met 7% omhoog gingen.
Het grote nadeel voor bedrijven is vooral dat personeel sneller geïrriteerd raakt en gefrustreerd wordt als ze het gevoel krijgen dat ze in het oog gehouden worden of als ze voelen dat iemand hen op de vingers zit te kijken.
Frequente, té intensieve controles kunnen voor een vertrouwensbreuk zorgen. Velen voelen zich dan ook geviseerd en beschouwen deze manier van werken als een inbreuk op de privacy, terwijl er juridisch weinig kan aan gedaan worden.
(sjv) – Bron: Express.be
15 juli 2015Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Is internet een zegen voor jouw productiviteit? Of is het net de grootste stoorzender die denkbaar is?
Camera’s op de werkvloer, je gps controleren: menig werknemer vindt het een inbreuk op de privacy. Bij onze noorderburen delen ze die mening echter niet.
Bij Het Nieuwe Werken, ook wel HNW genoemd, delen medewerkers hun werk zelf in en zijn ze vrij in het bepalen van tijd en plaats.
Draagbare toestellen om je productiviteit te monitoren en toezicht te houden op werknemers: Big Brother of innovatief ondernemerschap?
Mag een werkgever zijn/haar werknemers (laten) fouilleren om bijvoorbeeld een diefstal te bewijzen? En wat met ontslag bij betrapping of weigering?
Securex zet sterk in op het engagement van zijn medewerkers. Dat doet het niet enkel door over de strategie van het bedrijf te communiceren, maar ook door de medewerkers actief te betrekken bij de concrete invulling ervan.
Velen van ons brengen heel wat uurtjes per dag door achter een scherm. Wat is het gemiddelde? En hoe schadelijk is het voor je gezondheid?
Wanneer collega's aan hun bureau eten, durven ongewenste geuren wel eens te overheersen. Welke zaken eet je beter niet in de buurt van je collega’s?
The times they are a-changing en ook de manier waarop bedrijven op zoek gaan naar personeel is niet altijd meer zoals vroeger. Dit zijn de trends.