Thuiswerken
Vorige

1 van 283

Volgende
Volgend artikel:

De 5 grote trends van werken in 2025 ... én in de toekomst

Contactcenter Harvest laat werknemers thuiswerken

"Door thuiswerk aan te bieden, mikken we heel specifiek op mensen die een flexibele job zoeken." (Eric Ignoul, zaakvoerder Harvest)
Het Antwerpse contactcenter Harvest zorgt voor een primeur in ons land. Het introduceert thuiswerk in de sector en werkt volledig in ‘the cloud’. “Zo bereiken we ook profielen die anders ‘geen tijd’ hebben voor deze job”, zegt oprichter Eric Ignoul.
contactcenter
"Door thuiswerk aan te bieden, mikken we heel specifiek op mensen die een flexibele job zoeken." (Eric Ignoul, zaakvoerder Harvest)

Eric Ignoul is geen onbekende in het wereldje van de contactcenters. Hij is inmiddels zo’n twintig jaar actief in de sector en werkte voor en bij verschillende grote bedrijven. Die ervaring leerde hem dat het kostenplaatje van het doorsnee contactcenter nog niet helemaal snor zit. “De technische ondersteuning is meestal een grote kost”, legt hij uit. “Werknemers moeten ook nog altijd naar het contactcenter komen, wat in de weg kan staan van een plotse vraag naar flexibiliteit.”

Met Harvest, het contactcenter dat hij recent oprichtte in Antwerpen, wil Eric Ignoul het anders aanpakken. “Ten eerste werken wij volledig ‘in the cloud’. Alle software is vanop elke plek ter wereld bereikbaar. We hoeven er maar op in te loggen. Ten tweede biedt dat de mogelijkheid om van thuiswerk een speerpunt te maken.”

Hoe logisch het ook mag lijken, in België is thuiswerken in contactcenters nog niet echt ingeburgerd. “Ik heb daar in het verleden vaak voor geijverd bij de bedrijven waar ik werkte, maar zonder resultaat. Men vertrouwde het blijkbaar niet helemaal.”

Voorwaarden

Dat maakt van ons land een uitzondering, zegt Eric Ignoul. “In veel andere landen, zoals Nederland, is thuiswerk al lang ingeburgerd in contactcenters.”

Harvest zet voor het thuiswerk in op twee groepen werknemers. De eerste groep zijn de ongeveer vijftig huidige medewerkers. Zij kunnen vanaf deze zomer enkele dagen per week van thuis uit werken. Een tweede groep zijn de nieuwe werknemers die Harvest wil aanwerven. “Door thuiswerk aan te bieden, mikken we heel specifiek op mensen die een flexibele job zoeken. Op mensen ook die de juiste ervaring hebben om in een contactcenter te werken, maar voor wie het niet praktisch haalbaar is om elke dag naar kantoor te komen. Wij bieden hen vier tot zes uur werk per dag aan, maar dan bij hen thuis”, legt Eric Ignoul uit.

Aan het thuiswerken bij Harvest zijn enkele voorwaarden verbonden. Zo moeten werknemers beschikken over een ruimte in huis waar ze geconcentreerd kunnen werken en waar geen storende omgevingsgeluiden zijn. “Een klant heeft geen nood aan huilende baby’s op de achtergrond tijdens een professioneel gesprek”, aldus Eric Ignoul.

Juiste mensen

Alle thuiswerkers krijgen van Harvest eerst een degelijke opleiding. “We willen er ons van verzekeren dat het de juiste mensen zijn, met de juiste mentaliteit, die we laten thuiswerken”, legt Eric Ignoul uit.

Het contact met de thuiswerkers verloopt via een ‘centrale cockpit’ vanuit het Harvest-kantoor. “Voor overleg en afspraken staan we onder ander via Skype in contact met onze thuiswerkers. We kunnen vanop afstand ook perfect de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde werk monitoren.”

(wv) 

6 juni 2014