Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Mede mogelijk gemaakt door: EY

Consultancybedrijf met een hart

GPTW-EY
“Je werk is voor ons zeker belangrijk, maar we willen evenzeer dat je geestelijk in evenwicht blijft”, zegt Wim De Wit, die links op de foto staat naast Steven Claes.
De consultancywereld wordt vaak aanzien als een harde business waarin alleen werken, targets en winst van tel zijn. EY (het vroegere Ernst & Young) bewijst dat het anders kan en kiest in zijn HR-beleid bewust voor een menselijke aanpak. Het leverde alweer een sprong vooruit op in de rangschikking van Great Place to Work.

Van plaats negen naar drie op vier jaar tijd. In de Belgische rangschikking van Great Place to Work is de steile opmars van EY duidelijk. “Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn”, zegt HR-directeur Wim De Wit.

“De consultancybedrijven, en zeker de Big Four, staan bekend als een boeiende en dynamische wereld waar je snel heel veel kunt leren, je netwerk kunt uitbreiden en interessante jobervaringen kunt opdoen. Dat klopt zeker. Maar het echte verschil als organisatie maak je pas als je een authentieke en unieke levenservaring kan aanbieden waarbij de mens en duurzaamheid centraal staan. EY wil immers een totaalkader creëren waarin mensen kunnen floreren om zich te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf.”

Tax & talent leader Steven Claes van EY geeft enkele voorbeelden qua duurzaamheid. “We proberen dat in alles door te trekken”, zegt hij. “Van het afbouwen van suikerhoudende frisdranken in onze kantines, over het zo veel mogelijk beperken van plastic tot en met onze groene bedrijfswagenpolitiek. We bieden nog altijd een auto aan, maar wie wil mag ook probleemloos overstappen op een treinabonnement of een e-bike, al dan niet in combinatie met een auto, zonder dat er sprake is van bijkomende kosten voor de medewerker.”

“Wat de wagen zelf betreft, zetten we erg in op vergroening en elektrificatie. EY geeft voorrang aan duurzaamheid en veiligheid”, zegt Wim De Wit. “Zo geven we aan onze nieuwkomers een volledig uitgeruste plug-inhybride VW Golf met een CO2-uitstoot van slechts 21 g/km. EY gaat zelfs een stap verder. We betalen immers de volledige laadinfrastructuur bij de werknemer thuis.”

Extra: Vergroening van bedrijfswagens zet zich fors door

À la carte

Een tweede belangrijk aandachtspunt zijn de interne opleidingen bij EY, legt Steven Claes uit. “De meeste van onze werknemers zijn al hooggeschoold, maar leren en jezelf ontwikkelen stopt hier nooit. Daar hebben we dus heel veel aandacht voor. We willen onze mensen daarin ook zo veel mogelijk zelf initiatief laten nemen, met een à-la-carte-aanbod. De opleidingen kunnen ook zeer breed gaan. Het is niet omdat je een belastingspecialist bent, dat je je alleen vervolmaakt in belastingen. Je kunt evengoed een opleiding doen over, pakweg, artificiële intelligentie.”

Net zoals veel andere ondernemingen zet EY ook stevig in op zaken zoals stressmanagement, het voorkomen van burn-outs, een draagbare werkdruk en mentale veerkracht. Daarmee gaat het bedrijf ook in tegen het beeld dat je een absolute workaholic moet zijn om het te maken in de consultancywereld.

“Dat is zeker een bezorgdheid en eentje waar we ook regelmatig onze werknemers over polsen”, zegt Wim De Wit. “In alles wat we doen, staat het mens-zijn centraal. Je werk is voor ons zeker belangrijk, maar we willen evenzeer dat je geestelijk in evenwicht blijft. Ook voor onze leidinggevenden is dat een aandachtspunt, we investeren bijvoorbeeld heel veel in opleidingen rond people skills en hoe je een team moet managen, ook vanop afstand. En dat maakt wel degelijk een verschil.”

CHECK: Eén op vijf volgt opleiding, en dat is te weinig

People business

“De aandacht voor het mens-zijn uit zich bijvoorbeeld ook in ons telewerkbeleid”, zegt Steven Claes. “Mensen willen tegenwoordig – en terecht – een goede balans tussen werk en privé en die willen we graag faciliteren. De consultancy is immers een echte people business.

Wij hebben geen fabrieken of machines, onze belangrijkste troeven zijn onze mensen. Dat wil onder meer zeggen dat je bij EY gemiddeld drie dagen per week op kantoor of bij de klant werkt en twee dagen thuis. Maar in overleg met je teamleider kun je daar ook perfect van afwijken, in de ene of de andere richting. We willen het graag flexibel houden. In plaats van alles in regeltjes en wetten te gieten, rekenen we dus vooral op onderling overleg en vertrouwen.”

Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!

Geen trucje

Tegenwoordig zijn er wel meer bedrijven die waarden als menselijkheid en duurzaamheid centraal plaatsen in hun HR-beleid. Wat maakt dan dat EY zich daar zo in kan onderscheiden dat het een trofee als Great Place to Work kan winnen? “Ik denk dat het kernwoord vooral authenticiteit is”, aldus Wim De Wit. “Dit is geen trucje, dit is geen window dressing: we geloven hier écht in."

"Onze cultuur omschrijven we graag als building a better working world. En dat zegt het eigenlijk helemaal. Daarom doet onze prestatie bij Great Place to Work zo’n deugd. Die is immers gebaseerd op surveys bij onze eigen mensen, wat betekent dat die inspanningen door hen worden opgemerkt én geapprecieerd. Weet de buitenwereld dat al genoeg? Nee, zeker niet. We pakken daar eigenlijk veel te weinig mee uit (lacht). Zijn we al aan de eindmeet? Ook niet, dit is een serieuze cultuuromslag en die vraagt tijd om te rijpen. Maar de richting die we zijn ingeslagen, is overduidelijk en dat pad zullen we blijven volgen.”

Lees ook: Krappe arbeidsmarkt is uitdaging voor consultants

(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine

23 juni 2022
Anderen bekeken ook