Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Conflicten en gelijkenissen tussen 4 generaties op de werkvloer

Er zijn vandaag 4 verschillende generaties actief op de werkvloer: de Babyboomers (geboren tussen 1946-1964), Generatie X (geboortejaar 1965-1979), Generatie Y (geboortejaar 1980-1992) en Generatie Z (geboortejaar 1993-2005). Deze mix van werknemers heeft zeker dingen met elkaar gemeen. Maar er bestaan minstens evenveel verschillen, met alle gevolgen van dien …
#

Acerta voerde daarom een onderzoek uit bij 2.000 werknemers om alle verschillen en overeenkomsten tussen de generaties in kaart te brengen én beter te kunnen begrijpen.

Conflicten tussen generaties

Oudere werknemers verkiezen een persoonlijk gesprek boven e-mail  

Op communicatief gebied bestaat een mogelijke bron van conflict tussen generaties. Daar waar iedereen een open communicatie wenst, is er een significant verschil in de aanvaarding van e-mail hiervoor. Daar waar de jongere generatie dit middel bijna net zo goed vindt als persoonlijke communicatie (face-to-face), zien babyboomers hier nog wel een groot verschil. Er is ook meer irritatie onder babyboomers als zaken via mail worden besproken in plaats van in een persoonlijk gesprek.

Flexibele versus vaste werkuren 

Op een werkvloer met 4 generaties is het niet evident iedereen tevreden te houden qua werkuren. Generatie X wijkt significant af van de beide andere generatie in hun grote behoefte aan flexibele werkuren en zoveel mogelijk vakantiedagen. Wellicht wordt dit veroorzaakt door hun levensfase (kinderen). Generatie Y heeft dan weer liever een job van 9 tot 5.

Oudere werknemers houden de jongeren af in hun vrije tijd 

Voor Generatie Y is het heerlijk om samen te komen met collega’s tijdens de lunch (88% van generatie Y, tegenover 70% bij generatie X en 65% bij babyboomers).

De jongeren houden ook van door de organisatie georganiseerde activiteiten (81% van generatie Y, tegenover 63% bij generatie X en 53% bij generatie Y).

Niet versus wel over privé praten 

Babyboomers lijken privé en werk wat meer gescheiden te willen houden: ze houden er bijvoorbeeld niet van als iemand iets over hun privé vraagt, en hebben relatief minder behoefte aan nieuwe vriendschappen.

Directe versus gelijkwaardige baas 

Daar waar de jongere generatie (generatie Y) minder probleem heeft met een meer directieve rol van leidinggeven (doelstellingen en werk opleggen), zijn de oudere generaties meer op zoek naar een ‘gelijkwaardige’ relatie. Babyboomers willen weten waarom ze bepaalde werkzaamheden (moeten) verrichten en wensen een zekere mate van autonomie. Mogelijk is hier ook een verband met werkervaring die men inmiddels heeft opgedaan en het ‘geloof in eigen kunnen’, mede daardoor.

Gelijkenissen tussen generaties

Wat elke generatie in dezelfde mate irriteert (top 5 meest gelijk): 

  • Vast te stellen dat hun inspanning niet naar waarde worden geschat (90%)
  • Wanneer men niet de laatste technologie mag gebruiken op het werk (45%)
  • Als de baas onverwacht taken oplegt (40%)
  • Telkens dezelfde taken te moeten uitvoeren (50%)
  • Dat een persoon met minder ervaring een promotie krijgt (69%)

Waar elke generatie in dezelfde mate van houdt: 

  • Om carrière te maken binnen dezelfde onderneming (79%)
  • Nieuwe professionele uitdagingen toevertrouwd te krijgen (82%)
  • In groep aan een project te werken (75%)
  • Dat het imago van mijn onderneming overeenkomt met mijn idealen/waarden (80%)

Wat elke generatie in dezelfde mate stresseert (top 5 meest gelijk): 

  • Wanneer er een gebrek is aan richtlijnen (69%)
  • Mijn werk niet volgens mijn manier te kunnen organiseren (70%)
  • Om afhankelijk te zijn van andere collega’s om een project tot een goed einde te brengen (56%)
  • Om te weten dat ik te laat zal aankomen op kantoor (61%)
  • Om meerdere taken tegelijk te beheren (30%)

Tot slot, nog een opmerkelijke vaststelling: de mate van gebruik van sociale media op het werk is gelijk tussen de generaties. Alhoewel het gebruik van sociale media voor privédoeleinden sterk toeneemt naarmate de generatie jonger is, zie je dit verschil niet bij het gebruik voor het werk.

(mr) 

3 januari 2014
Anderen bekeken ook