Krijg jij positieve feedback?
Er bestaat positieve feedback, negatieve of een combi ervan. Deze laatste krijgen werkenden het meest, zo blijkt uit onderzoek van Jobat en de KU Leuven.
Geef collega’s geen compliment omdat je denkt dat dit moet. Complimenteren moet betekenisvol zijn en het moet verdiend zijn. Dus enkel wanneer er een goede reden voor is, wat gelukkig vaak het geval is. Het maakt anders toch niemand tevreden op het werk en ondermijnt elke toekomstige pluim.
Sommige mensen geven enkel complimenten en vermijden negatieve feedback, om zo ongemakkelijke gesprekken en conflicten te vermijden. Terwijl we allemaal nood hebben aan feedback op het werk. Ook negatieve. Jij wil toch ook weten wat je goed en niet goed doet?
Met een sarcastisch compliment krijg je misschien de lachers op je hand, maar constructief is het niet. Sommige mensen kunnen er niet tegen, of hebben te weinig zelfvertrouwen om ermee om te gaan. Het is misschien niet negatief bedoeld, maar het kan heel slecht overkomen. Wie weet moet je ooit nog iets gedaan krijgen van die persoon, en dan ben jij de gebeten hond.
Negatieve feedback verpakt als een compliment werkt niet. Als je iets negatiefs te zeggen hebt, doe het dan rechttoe rechtaan. En als je een compliment wil geven, doe dat oprecht en duidelijk. Het compliment dat je geeft, komt anders toch vals over. Je onderschat ook je collega: waarom zou hij of zij geen kritiek aankunnen?
Sommige mensen tonnen complimenten geven, en andere negeren, zal die laatste serieus demotiveren. Een voorbeeld: verkopers krijgen complimenten (en financiële extra’s) als ze nieuwe klanten aanbrengen, terwijl werknemers op de klantendienst genegeerd worden. Terwijl beide belangrijk zijn om het klantenbestand op peil te houden.
Natuurlijk is het makkelijkst om zij die het meest zichtbaar werk leveren te complimenteren. Het is ook een menselijke reactie om positieve aandacht te geven aan iemand waarmee je goed opschiet, die gelijkaardig werk doet als jij of het doet volgens jouw manier. Niet dat alles op een weegschaal moet worden afgewogen, maar een beetje evenwicht moet je bewaren, zeker als chef.
Zorg ervoor dat je een compliment geeft voor dingen die er toe doen, en niet voor oppervlakkige zaken als … het uiterlijk, kledij of evidente verwezenlijkingen. Misschien een aandachtspunt voor de mannen?
(mr) – Bron: Positivesharing.com
11 oktober 2020Er bestaat positieve feedback, negatieve of een combi ervan. Deze laatste krijgen werkenden het meest, zo blijkt uit onderzoek van Jobat en de KU Leuven.
Twee Amerikaanse wetenschappers geven in een recente paper enkele tips om jezelf onopvallend omhoog te slijmen.
Complimentjes geven is goed voor je populariteit als baas, maar pas toch op dat ze je niet de das omdoen.
Ruim 1 op de 4 werknemers geeft aan zich niet altijd veilig te voelen bij hun leidinggevende. Hoe ziet de ideale baas eruit?
Werknemers leggen de lat voor zichzelf hoger als zij regelmatig een complimentje krijgen van hun baas. Toch laat deze dit vaak na ...
Geen betere waardering voor perfect uitgevoerd werk dan een complimentje. Maar toch worden complimenten niet altijd op de juiste manier geuit.
De Belgische werknemer brengt gemiddeld zo’n 1.570 uren door op het werk, dus dan kan het er maar beter aangenaam toeven zijn. De grootste ergernissen?
'People join companies, but leave bosses', klinkt het vaak. “Dat klopt nog altijd”, stelt Frank Vander Sijpe van Securex.
Zit je temidden van enkele chagrijnige collega’s? Weet dan dat zij waarschijnlijk beter werk leveren dan jij.