Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Complimentjes geven aan collega’s: zo moet het NIET

complimentjes fout geven
Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimenten te geven op kantoor. Maar … een compliment kan ook schade aanrichten. Dus ook hier: oefening baart kunst.

Zo moet het niet:

1. Een verplicht nummertje

Geef collega’s geen compliment omdat je denkt dat dit moet. Complimenteren moet betekenisvol zijn en het moet verdiend zijn. Dus enkel wanneer er een goede reden voor is, wat gelukkig vaak het geval is. Het maakt anders toch niemand tevreden op het werk en ondermijnt elke toekomstige pluim.

2. Nooit een negatief woord

Sommige mensen geven enkel complimenten en vermijden negatieve feedback, om zo ongemakkelijke gesprekken en conflicten te vermijden. Terwijl we allemaal nood hebben aan feedback op het werk. Ook negatieve. Jij wil toch ook weten wat je goed en niet goed doet?

3. Sarcasme

Met een sarcastisch compliment krijg je misschien de lachers op je hand, maar constructief is het niet. Sommige mensen kunnen er niet tegen, of hebben te weinig zelfvertrouwen om ermee om te gaan. Het is misschien niet negatief bedoeld, maar het kan heel slecht overkomen. Wie weet moet je ooit nog iets gedaan krijgen van die persoon, en dan ben jij de gebeten hond.

4. Kritiek ingepakt als compliment

Negatieve feedback verpakt als een compliment werkt niet. Als je iets negatiefs te zeggen hebt, doe het dan rechttoe rechtaan. En als je een compliment wil geven, doe dat oprecht en duidelijk. Het compliment dat je geeft, komt anders toch vals over. Je onderschat ook je collega: waarom zou hij of zij geen kritiek aankunnen?

5. De ene complimenteren, de andere negeren

Sommige mensen tonnen complimenten geven, en andere negeren, zal die laatste serieus demotiveren. Een voorbeeld: verkopers krijgen complimenten (en financiële extra’s) als ze nieuwe klanten aanbrengen, terwijl werknemers op de klantendienst genegeerd worden. Terwijl beide belangrijk zijn om het klantenbestand op peil te houden.

Natuurlijk is het makkelijkst om zij die het meest zichtbaar werk leveren te complimenteren. Het is ook een menselijke reactie om positieve aandacht te geven aan iemand waarmee je goed opschiet, die gelijkaardig werk doet als jij of het doet volgens jouw manier. Niet dat alles op een weegschaal moet worden afgewogen, maar een beetje evenwicht moet je bewaren, zeker als chef.

6. Geen extra compliment voor die knappe blondine

Zorg ervoor dat je een compliment geeft voor dingen die er toe doen, en niet voor oppervlakkige zaken als … het uiterlijk, kledij of evidente verwezenlijkingen. Misschien een aandachtspunt voor de mannen?

(mr) – Bron: Positivesharing.com 

11 oktober 2020
Anderen bekeken ook