Aangeboden door Liantis

“Compagnon de route voor de klanten en voor elkaar”

Bij hr-partner Liantis vullen de collega’s van Welzijn en Preventie elkaar aan voor de best mogelijke dienstverlening. Hun missie brengt hen samen: een echte ‘compagnon de route’ zijn voor KMO’s en grotere organisaties. Die mentaliteit, met een nadruk op goede, vlotte ondersteuning, is ook te vinden op de eigen werkvloer van Liantis.

Anke Janssen is vijf jaar preventieadviseur arbeidshygiëne bij Liantis. In Antwerpen en Limburg voorziet ze het gepaste antwoord op vragen rond risicobeheersing. Een van haar klanten is Renotec, een bouw- en renovatiebedrijf in Geel. Daar is collega Tom Sterckx al vijfentwintig jaar arbeidsarts. “Ik zag Renotec groeien van een asbestverwerker met zo’n tachtig werknemers, tot een  innovatief restauratie- en renovatiebedrijf waarvoor meer dan duizend mensen werken”, vertelt hij in het Liantis-kantoor in Herenthout.

Een sterke oplossing als team

“Onze dienst promoot welzijn op het werk, sensibiliseert, voert onderzoeken uit en adviseert de interne preventiedienst van een organisatie – bijvoorbeeld rond wat gepaste maatregelen zijn als medewerkers met bepaalde gevaarlijke stoffen werken of eraan blootgesteld worden”, somt Tom op. Voor die brede dienstverlening werken collega’s van het team Welzijn en Preventie nauw samen. “Verschillende diensten hebben dezelfde klanten, dus je komt elkaar vaak tegen. Het is fijn om op die manier een multidisciplinair team te vormen.”

Zo vullen Anke en Tom elkaar qua expertise mooi aan. Toen bij Renotec biomonitoring geen optie was, ging Anke aan de slag met luchtmetingen. “Bij een kerkrenovatie kregen medewerkers te maken met een houten geraamte dat sporen bevatte van pesticiden die intussen allang verboden zijn”, legt Anke uit. “Er is in België geen labo dat eventuele bloedstalen gericht kan analyseren. Maar met de luchtmetingen die ik uitvoer op werven, kunnen we alsnog de blootstelling opvolgen en gepaste bescherming adviseren. Dat is het mooie: je kan terugvallen op de kennis van je team.”

Voor de klant en voor collega’s

Die vlotte samenwerking definieert de volledige welzijns- en preventiedienst, en breder de algemene bedrijfscultuur van Liantis. “Wanneer je iemand een vraag stelt, volgt er snel een antwoord”, pikt Tom in. “Dat geldt voor alle collega’s – tenzij ze net bij een klant zijn.” Anke knikt. “Dat je elkaar zo makkelijk kan vinden en vlot contact opneemt, creëert een heel fijne werkplek”, zegt ze. “Bovendien voelen klanten het aan dat we niet alleen hen, maar ook elkaar goed helpen.”

En dan is er nog de studiedienst van Welzijn en Preventie. “Voor de heel specifieke vragen”, lacht Anke. “Naar klantgerichtheid toe kan die dienst zeker tellen. Maar ook is dat team nog een voorbeeld van hoe hard Liantis-collega’s elkaar ondersteunen.” Tom vult aan: “De studiedienst heeft een schat aan informatie: tal van bronnen, maar ook de antwoorden op elke vraag die de laatste twintig jaar is gesteld. Die kunnen we overigens ook zelf inkijken.”

Nog lang een compagnon de route

Dat het compagnon-verhaal zijn vruchten afwerpt, is makkelijk af te leiden uit de feedback van klanten. “Relatiebeheerders gaan regelmatig na hoe klanten de samenwerking ervaren”, zegt Tom. “Zij bezorgen ons een verslag. Daarin lezen we vaak dat ze onze flexibiliteit en bereikbaarheid heel erg appreciëren.” Anke en Tom willen nog lang uitdragen wat het betekent om een compagnon de route te zijn. “We willen die klantgerichtheid behouden en bij al onze samenwerkingen kwaliteitsvol advies afleveren”, klinkt het. “En met Liantis als werkgever, voelen we ook onszelf daarin ondersteund.”

Liantis: 15 jobs
Voeg je CV toe
Ontdek welke jobs bij je profiel passen door je CV op te laden.

Ontvang per mail jobs op maat

Ontvang nieuwe 'Liantis' jobs meteen in je mailbox.