Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 579

Volgende
Volgend artikel:

“Mensen helpen, dat blijft het mooiste aan de job”

Chips bakken en huizen verwarmen

Duurzaamheid_Pepsico_Frank
“Het water van de fabriek dient om de huizen in woonwijk Suikerpark te verwarmen”, aldus maintenance & sustainability manager Frank De Clercq.
In zijn chipsfabriek in Veurne gaat PepsiCo zijn ovens aansluiten op een warmtenet. Op die manier zullen op termijn 500 huizen in de buurt verwarmd kunnen worden met restwarmte. Het is maar een voorbeeld van hoe duurzaamheid een strategisch speerpunt is geworden bij het voedingsbedrijf.

Sinds twee jaar is PepsiCo aan een drastische transformatie bezig, waarbij duurzaamheid het uitgangspunt is, stelt senior sustainability manager Rozanne Drost. “Niet dat we er voordien niet mee bezig waren, maar nu staat het echt in het hart van onze strategie. We moeten binnen de grenzen van onze planeet opereren, anders hebben de volgende generaties simpelweg geen bewoonbare planeet meer.”

PepsiCo steunt de strategie op drie pijlers: positieve landbouw, positieve waardeketens en positieve keuzes. “Op het vlak van landbouw zetten we sterk in op regeneratieve landbouw, waarbij we bijvoorbeeld het waterverbruik zo veel mogelijk inperken via druppelirrigatie. De aardappelen die we in Veurne verwerken, zijn 100 procent duurzaam geteeld, daar zijn we ook voor gecertificeerd.”

Ook in de rest van de waardeketen hanteert het bedrijf die principes, onder meer in transport, logistiek en verpakkingen.

Drost: “We willen daar tegen 2030 40 procent minder CO2 uitstoten vergeleken met 2015. In onze eigen operaties ligt die ambitie nog hoger: 75 procent. Tegen 2040 moeten we dan een net zero-bedrijf zijn. Tot slot zijn er nog de positieve keuzes, waarbij de voedingswaarden van onze producten verbeteren door minder suiker, zout en vet te gebruiken. We passen dit toe op bestaande producten, maar ook op compleet nieuwe producten.”

Extra: Hoe duurzaam is de ingenieur?

Sproeikop

Niet alleen op het veld, ook in de fabrieken zelf wordt duurzame productie almaar meer de norm, verduidelijkt maintenance & sustainability manager Frank De Clercq. “Om onze aardappelen en mais te wassen, gebruiken we bijvoorbeeld speciale sproeikoppen die met 20 procent minder water eenzelfde resultaat geven. Vergelijk het met de spaardouchekop thuis."

"Via artificiële intelligentie houden we ons waterverbruik ook in de gaten: de machines geven zelf een alarm als het waterverbruik abnormaal hoog is. Zo kan de operator meteen checken of er bijvoorbeeld per ongeluk een kraan openstaat. In totaal kunnen we vandaag ook 40 procent van ons water hergebruiken en dat cijfer proberen we voortdurend op te krikken. Dat is niet min als je weet dat onze fabriek jaarlijks ongeveer honderd olympische zwembaden aan water nodig heeft.”

Niet alleen het water wordt bij PepsiCo hergebruikt, dat geldt ook voor de warmte. De huizen in de nieuwe wijk Suikerpark, die naast de fabriek ligt, worden daar binnenkort mee verwarmd. “De oven van onze grootste chipslijn verwerkt ongeveer 9 ton aardappelen per uur en maakt daarvan 3 ton chips”, legt Frank uit.

“Dat betekent dat we per uur zo’n 6 ton waterdamp produceren van 125 °C. Vroeger werd die warmte gewoon afgevoerd, binnenkort sturen we die naar een warmtenet en verwarmen we – via een condensor – water tot 80 °C. Dat water dient dan op zijn beurt om de huizen en hun douche- en badwater te verwarmen.”

Ontdek: Hoe groen wordt jouw job?
Justine Leterme

In eerste instantie wordt begonnen met twintig huizen die op het warmtenet worden aangesloten, over tien jaar moeten dat er vijfhonderd zijn. “Maar we hebben genoeg capaciteit voor tweeduizend woningen”, zegt Frank. “We verwarmen hiermee ook onze eigen gebouwen en verschillende partners bekijken of het project uitgebreid kan worden tot een nabijgelegen ziekenhuis en woonzorgcentrum.”

Meer chips in de doos

Dat het PepsiCo menens is met deze strategie, bewijst ook het Voka Charter Duurzaam Ondernemen dat het bedrijf onderschrijft. “We koppelen dat charter aan de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties”, zegt data steward Justine Leterme.

“Jaarlijks maken we een actieplan met de duurzaamheidsacties die gelinkt zijn aan onze core business en eenmaal per jaar komt VOKA op de site om te evalueren of we aan minimaal tien acties uit het actieplan voldoen. We hebben projecten rond afvalbeheer en afval sorteren, rond ergonomie en welbevinden, maar ook rond verantwoordelijke productie en consumptie.”

Een voorbeeld is een project waarbij PepsiCo probeerde om zo veel mogelijk chipszakjes in eenzelfde doos te krijgen. “Zo worden die dozen niet alleen stabieler, maar moeten we ook minder lucht transporteren”, vertelt Justine. “Uiteindelijk hebben we op een jaar tijd zo 334 verplaatsingen met de vrachtwagen kunnen uitsparen, goed voor 54.000 kilometer en 18 ton CO2.”

Rozanne Drost

Purpose

Heel deze aanpak is niet alleen goed voor de aarde, ook PepsiCo zelf vaart er wel bij, geeft Rozanne aan. “Dit speelt steeds meer een rol in onze rekrutering. Veel sollicitanten zoeken bij uitstek een werkgever die zulke waarden hoog in het vaandel draagt en bij wie ze purpose vinden."

"Ook voor bestaande werknemers wordt het almaar belangrijker. We merken bijvoorbeeld dat ze het heel graag vertellen aan vrienden en familieleden en dat ze er echt trots op zijn. Je kunt het je als werkgever niet veroorloven om je hier helemaal niks van aan te trekken. Dan loop je heel wat talent mis en riskeer je dat bestaande werknemers andere oorden opzoeken.”

CHECK: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving

(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine

20 juni 2023