6 manieren om iemands aandacht te trekken
Om je job goed te kunnen uitvoeren, ben je vaak afhankelijk van anderen. Maar hoe trek je iemands aandacht zonder dat je er te veel moeite voor moet doen?
Indra Nooyi, een van de 10 machtigste vrouwen ter wereld volgens het zakenmagazine Forbes, is van mening dat iedere werkgever een persoonlijke brief zou moeten schrijven naar … de ouders van zijn medewerkers.
Haar idee ontstond na een bezoekje aan haar moeder die uit fierheid voor de gelegenheid ook al haar vriendinnen had opgetrommeld. Nooyi besefte dat haar eigen carrièresucces niet alleen haar moeder trots maakte, het bleek ook een indicator te zijn van hoe goed haar moeder haar had opgevoed.
Daarom besloot Nooyi om een brief te schrijven naar de ouders van haar medewerkers, zodat zij trots zouden zijn op hun kinderen en zouden weten dat ze geslaagd zijn als ouder. Nooyi beschrijft haar aanpak als volgt: "Ik schreef onder meer: Ik schrijf je deze brief om je te bedanken voor je zoon, die fantastisch werk levert hier bij PepsiCo. Elk familielid kreeg een persoonlijke brief, en dat zorgde voor emoties die ik nog nooit had gezien."
Ook bij de rekrutering van nieuwe talenten besloot Nooyi deze 'tactiek' toe te passen. Ze belde naar de moeder van de kandidaat, die ze oorspronkelijk maar moeilijk kon overtuigen, en legde haar uit waarom PepsiCo de beste keuze is. De kandidaat koos uiteindelijk voor PepsiCo.
Andere bedrijven hebben eveneens deze 'betrek de ouders'-trend opgepikt. Zo heeft LinkedIn een succesvolle 'Bring Your Parents To Work Day' georganiseerd en minstens 22 andere bedrijven hebben verklaard om hier ook aan deel te nemen. "Familieleden betrekken bij het werk van werknemers is een mooi voorbeeld van oprecht leiderschap", luidt het bij magazine Forbes. "Zulke ideeën zijn een goede manier om de relatie met de medewerkers te versterken en de betrokkenheid te verhogen."
(nm) – Bron: Forbes.com
26 februari 2014Om je job goed te kunnen uitvoeren, ben je vaak afhankelijk van anderen. Maar hoe trek je iemands aandacht zonder dat je er te veel moeite voor moet doen?
In het Amerikaanse bedrijf SumAll krijgt elke werknemer van CEO Dane Atkinson toegang tot de loongegevens van zijn of haar collega’s.
Hoe bedank je iemand op gepaste wijze? Hoe zeg je 'dank je' tegen een collega, je baas, een vriend/vriendin? De volgende 8 tips kunnen misschien helpen ...
Meteen aan de top staan, het is weinigen gegeven. Hoe ging de carrière van enkele succesvolle ondernemers dan wel van start?
Bij de overschakeling naar het winteruur wordt de klok een uur teruggezet. Nachtwerkers moeten dus een uur extra werken. Word je dan ook meer betaald?
Op diverse vlakken hebben werkgevers en (potentiële) werknemers een andere kijk. Er gaapt met andere woorden een kloof tussen werkgever en kandidaat...
Had je vroeger misschien een lastige baas, dan spreken we vandaag over toxisch leiderschap. Maar wat is dat eigenlijk, een ‘toxische baas’?
Waarom Ethan en Jimmy kiezen voor Lidl? Door de variatie, goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden!
Al gehoord van de Pomodoro-techniek? Het principe: verdeel je werk in hapklare brokken van 25 minuten en las daarna 5 minuten pauze in.