Can-do-mentaliteit geeft kansen aan werknemers

"Als ‘jouw’ pakket geblokkeerd staat aan de douane in Pakistan, moet je op je collega’s kunnen rekenen." (Jan Van Dycke, hr-directeur Express BeLux, DHL)
Van koerier tot general manager? Bij DHL kan het, dankzij de sterke can-do-mentaliteit die bij het logistiek bedrijf leeft. “Wie dat wil, kan hier carrière maken, ongeacht zijn diploma”, zegt hr-directeur Jan Van Dycke.
Jan Van Dycke DHL
"Als ‘jouw’ pakket geblokkeerd staat aan de douane in Pakistan, moet je op je collega’s kunnen rekenen." (Jan Van Dycke, hr-directeur Express BeLux, DHL)

“Neen, het is geen fictie”, verzekert Jan Van Dycke ons. “In DHL-vestigingen zijn er echt al koeriers opgeklommen tot general manager. Zelfs twee van onze globale directieleden komen vanop het terrein.”

De mogelijkheid om door te groeien, vindt hij zelf een van de sterkste punten van de DHL-cultuur. “Maak het waar en je krijgt kansen, ook al heb je geen diploma, die can-do-mentaliteit leeft hier echt.”

Jan Van Dycke is daar terecht trots op, maar betreurt ook dat te weinig mensen weten wat een bedrijf als DHL zowel lokaal als internationaal te bieden heeft. “Logistiek wordt te vaak gereduceerd tot alleen transport en mobiliteit. Alle aandacht gaat dan naar files, CO2-uitstoot, enzovoort, terwijl ons werkterrein veel breder is. Logistiek is de levensader van onze industrie. Als een bakker brood bakt, is dat dankzij onze sector.”

Grote collegialiteit

Maar ook het verleden van DHL zelf speelt het bedrijfsimago soms nog parten, beseft de hr-directeur. De verhuis van de hub naar Leipzig vier jaar geleden, lijkt nog altijd niet verteerd bij het grote publiek. “Dat is spijtig, zeker omdat wij een groeiend, financieel sterk en gezond bedrijf zijn met een internationaal karakter waar mensen een toekomst kunnen uitbouwen. De hub in Brussel groeit opnieuw en is nu de tweede grootste van Europa.”

Wie houdt van een job met internationale dimensie, is bij DHL aan het juiste adres, zegt Jan Van Dycke. “De uitdagingen die je hier vindt, zijn enorm. Hoe krijg je op één dag tijd een pakje in Oezbekistan? Dat is zeer complex wat betreft administratie en douane. Of hoe transporteer je zo snel mogelijk een reserve-onderdeel van een vliegtuig? Dat zijn concrete vragen waar onze mensen dagelijks een oplossing voor zoeken én vinden.”

Dat de DHL-werknemers dit kunnen waarmaken, is voor een groot deel te danken aan de onderlinge collegialiteit. “Die is zeer groot. Dat blijkt telkens weer uit onze interne tevredenheidsbevraging. Voor een netwerkorganisatie als de onze is dat ook cruciaal. Als ‘jouw’ pakket geblokkeerd staat aan de douane in Pakistan, moet je wel op je collega’s kunnen rekenen, anders red je het niet”, aldus Jan van Dycke.

Investeren in flexwerk

Met het Top Employers-keurmerk op zak hoopt hij dat DHL die boodschap beter kan vertellen. “Dit was onze eerste deelname in België. Het is een opsteker dat die meteen succesvol is. Een sterk punt is zeker onze opleidingen. Onze managers hebben we een leiderschapstraining gegeven volgens het train-the-trainer-principe. Ze werden zelf opgeleid om de training die ze krijgen te geven aan hun medewerkers. Dat maakt het veel minder vrijblijvend.”

Jan Van Dycke ziet ook nog groeimarge. “Onze loopbaanmogelijkheden zijn te weinig bekend bij schoolverlaters, daar willen we echt een inhaalbeweging maken, onder andere door meer te investeren in employer branding, flexwerk en cafetariaplannen voor onze medewerkers.”

(wv) 

21 februari 2014
Anderen bekeken ook