Waar zit het scheef in onze job?
Thuiswerk en groeimogelijkheden. Of het gebrek er aan. Dat zijn de zaken die ons vaak het meest storen in onze job.
Dagelijks 20 minuten pendelen, meer is er niet voor nodig om al risico te lopen op een burn-out. Niet alleen krijg je stress omdat je telkens kans hebt om geconfronteerd te worden met vertragingen, afgeschafte treinen (of buslijnen), en/of stakingen, je hebt hier ook geen controle over. Iets wat tot zenuwachtigheid en frustraties leidt bij de pendelaars én in hun kleren kruipt. Het is geen wonder dat deze frustraties meereizen naar kantoor (of thuis) en daar hun uitwerking hebben. Zo zouden werknemers die langer dan 35 minuten naar het werk pendelen, een stuk cynischer zijn dan hun niet-pendelende collega’s.
Wie zich met het openbaar vervoer naar het werk verplaatst, haalt zich dus regelmatig een stevige dosis stress op de hals. Hierdoor zijn ze vaak minder productief tijdens de werkuren.
Carpoolers zijn evenmin immuun voor de stress die pendelen met zich meebrengt. Vooral pendelaars die naar de stad trekken, voelen extra frustraties. Voor passagiers die mee naar het platteland rijden, valt dit al bij al wel mee.
Opvallend is dat vooral de passagiers stress hebben en niet de chauffeur zelf. De autobestuurder geniet namelijk van een zekere controle. De bestuurder heeft de rit zelf in handen, een passagier is onderhevig aan de planning en het rijgedrag van de bestuurder.
Wat kunnen werkgevers hier aan doen? Hun eerste doel zou zijn om de stressniveaus aan te pakken. Een populaire manier is om flexibele werkuren te accepteren. Zo zijn werknemers niet meer gebonden aan vaste trein-, tram- of busschema’s. Ze kunnen de spits omzeilen, thuiswerken tijdens een staking en hoeven zich minder zorgen te maken over aantikkende vertragingen, want ze kunnen hun verloren tijd altijd nog inhalen of op locatie werken.
Flexwerk en flexibel woon-werkverkeer verhogen volgens onderzoek verder de productiviteit en zijn aantrekkelijke arbeidsvoordelen die getalenteerde werknemers aantrekken en behouden. Een win-win dus.
(sjv) – Bron: HR.square
10 februari 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Thuiswerk en groeimogelijkheden. Of het gebrek er aan. Dat zijn de zaken die ons vaak het meest storen in onze job.
De overgrote meerderheid van de jongeren vertoont symptomen van een burn-out, en niet elke werkgever speelt hier even goed op in...
Hoe jammer ook, een burn-out kan je nog lang achtervolgen... Wat zijn de gevolgen precies?
Een nieuwe wet verplicht werkgevers om stress en burn-out op de werkvloer te bestrijden, maar van 1front tussen werkgevers en werknemers is nog geen sprake.
Elke pendelminuut voelt aan als verloren tijd, en dat levert flink wat stress op. Tijd om daar iets aan te doen.
Wat houdt burn-out precies in? Hoe ontstaat het? En vooral: hoe kan je dat voorkomen?
Burn-out is nog steeds moeilijk bespreekbaar. En ook de oplossing voor een burn-out ligt niet meteen voor de hand. Zelfs tussen mannen en vrouwen bestaan hierin verschillen.
Wanda zet haar passie in voor het welzijn van Brusselaars: “Je maakt impact”
De functie die een ingenieur na zijn studies gaat uitoefenen, kan flink verschillen... Waar gaan jonge ingenieurs het vaakst aan de slag?