Wat zijn jouw kleine werkgelukjes?
Het geluk zit vaak in de kleine dingen, ook op de werkvloer. Bij Bright Plus vroegen ze aan de collega’s wat die kleine werkgelukjes voor hen betekenen.
Bright Plus omschrijft zichzelf als een HR-partner. “Op diverse vlakken”, zegt Ellen Bral, districtmanager bij Bright Plus. “Enerzijds helpen we werkgevers die op zoek zijn naar talent. Anderzijds zijn we ook een partner voor de kandidaat die op zoek is naar een job of zich wil bijscholen”, stelt ze.
Extra: Wat doet jouw werkgever rond diversiteit?
Ellen werkt al enkele jaren bij Bright Plus en heeft de markt zien evolueren. “Vandaag is de kandidaat leading. Vroeger bezorgde een werkgever-klant ons enkele criteria waar de gewenste kandidaat aan moest voldoen. Vandaag is zo’n aanpak minder evident en gaan we met onze klanten in dialoog”, legt ze uit.
“We geven advies over de juiste rekruteringsaanpak en stellen hun vaak te hoge verwachtingen bij naar de realiteit van de arbeidsmarkt, en meer concreet de krapte in het aanbod aan kandidaten.”
De Belgische arbeidsmarkt kampt met grote uitdagingen. “Als we in ons land naar een werkzaamheidsgraad van 80 procent willen gaan, en dus 80 procent van de actieve bevolking aan een baan willen helpen, dan hebben we 600.000 mensen extra nodig. Maar iets meer dan de helft daarvan is niet werkloos volgens de klassieke criteria. We moeten dus een nieuwe arbeidsreserve aanspreken.”
Onderzoek: is iedereen welkom op het werk?
Die nieuwe arbeidsreserve is te vinden bij een grote en diverse groep van mensen met op het eerste gezicht enige afstand tot de arbeidsmarkt.
Denk aan mensen die langdurig ziek zijn wegens psychologische redenen (zoals burn-out) of fysieke klachten (zoals chronische en hardnekkige rugpijn). Ook slechtzienden en slechthorenden vinden vaak veel moeilijker hun plaats op de arbeidsmarkt. “We willen ook voor deze mensen een partner zijn”, oppert Ellen.
Daarom startte Bright Plus het project Hear2Work samen met Cochlear, marktleider in implanteerbare hooroplossingen. De keuze voor deze doelgroep is het resultaat van een businesscase rond social responsibility die Ellen Bral uitwerkte voor Bright Plus.
Binnen de organisatie werken ook enkele mensen met een auditieve uitdaging. Overigens blijken personen die niet of minder goed horen een grotere doelgroep dan sommigen zouden denken. “We beschikken jammer genoeg niet over exacte cijfers voor België. Als we echter Nederlands onderzoek extrapoleren naar ons land, dan spreken we over een beroepsbevolking van ruim 100.000 mensen”, vertelt ze.
Ontdek: Waarom een collega met een beperking vaak beter presteert
Bright Plus werkt met een projectteam dat voor elke kandidaat een oplossing op maat zoekt. “We kijken samen waar de persoon naar op zoek is en welke begeleiding of training eventueel nodig is voor we de stap naar onze klanten zetten. Ook tijdens de tewerkstelling blijven we nauw opvolgen hoe beide partijen zich voelen”, stelt ze.
“Cochlear is hierin onze eerste referral partner. Dit wil zeggen dat wij slechthorenden die extra medische noden hebben naar hun netwerk van specialisten en audiologen kunnen doorverwijzen. Zij leggen via hun netwerk dan weer de link naar ons wanneer iemand klaar is om te solliciteren”, vult ze aan. “Uiteraard kijken we uit naar verdere samenwerkingen met organisaties die een meerwaarde zijn voor het project en vice versa.”
Het project is nog maar net gestart, al wil Bright Plus deze zomer toch al een tiental kandidaten extern of binnen de eigen organisatie aan een job helpen. Dit initiatief rond inclusie moet en kan nog verder groeien. “We zullen op termijn onze focus verbreden naar andere doelgroepen”, klinkt het. “We willen echt iets in gang zetten.”
CHECK: Wat is het verschil tussen diversiteit en inclusie?
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine - Meer informatie over het project ‘Hear2Work: naar een inclusieve arbeidsmarkt’ vind je via deze link
3 april 2023Het geluk zit vaak in de kleine dingen, ook op de werkvloer. Bij Bright Plus vroegen ze aan de collega’s wat die kleine werkgelukjes voor hen betekenen.
Op zoek gaan naar de juiste job is niet gemakkelijk, zeker niet als het voor jou de eerste keer is. Sara Vanthournout van Bright Plus schiet je graag te hulp.
In ons land is een contract van onbepaalde duur de norm, maar het kan ook anders. Zoals bij Jennifer Huvaere, die recent koos voor een freelance bestaan.
Gemotiveerd raken in en voor je werk, blijkt niet zo vanzelfsprekend. Een van de verklaringen hiervoor is dat er diverse vormen van motivatie zijn die niet allemaal even goed zijn.
Als verzamelterm voor ondersteunende jobs op kantoor is de term assistant niet meer van deze tijd. Linda Cappelle suggereert een nieuwe functietitel...
Het beroep van assistant is toe aan een positieve PR-campagne. De functie is de afgelopen jaren helemaal veranderd.
Annelies en David worden door het gespecialiseerde bureau Bright Plus al enkele jaren op projectbasis ingezet bij klanten. En ze zouden het niet anders willen.
Dankzij het Bright Young Grads-programma kun je als laatstejaarsstudent meteen een contract scoren tijdens een vierdaagse masterclass.
Finn, SAP-domeinbeheerder, en Tijs, specialist elektriciteitsnetten, delen hun eerste ervaringen bij Fluvius en vertellen hoe de netbeheerder hen begeleidt.