Bravo voor bedrijven die techniek mee promoten

37 bedrijven kregen een charter omdat ze initiatieven nemen om jongeren te laten proeven van techniek.
In de ambtswoning van gouverneur Reynders ontvingen 37 Limburgse bedrijven zopas het Charter Techniekpromotie van Limburg. Dit als dank voor hun steun om vorig jaar meer dan 800 Limburgse jongeren tussen 11 en 14 jaar te laten proeven van techniek. Het doel is om zo de instroom in de technische opleidingen te verhogen, want het tekort aan technisch geschoold personeel houdt de groei van de Limburgse industrie tegen.

"We worden vandaag en in de toekomst steeds meer geconfronteerd met complexe, maatschappelijke en technologische problemen", weet Johann Leten van Voka Limburg. "We hebben niet alleen technische professionals nodig die deze problemen kunnen oplossen, maar ook mensen met inzicht in techniek om deze professionals te ondersteunen. Laat net daar het knelpunt van onze arbeidsmarkt zitten...”

“We moeten jongeren dus aantonen waarom techniek leuk en relevant is en hoe ze samen naar oplossingen kunnen zoeken voor authentieke problemen. Wij doen dat met diverse acties, waaronder de First Lego League, een lego-wedstrijd waar kinderen op een speelse manier worden ondergedompeld in de wondere wereld van techniek. Op die manier bereikten we vorig jaar 800 Limburgse leerlingen."

Onschatbare waarde

Deze wedstrijd was volgens de initiatiefnemers onmogelijk zonder de hulp van de partnerbedrijven. “Zij zetten mee de schouders onder dit project door scholen te helpen en teams te coachen en aan te moedigen", weet Leten. "Als echte peters. Bovendien nodigden vele partnerbedrijven de petekinderen uit op bedrijfsbezoek of gingen ze spreken in de klassen. De ondernemingen zijn van onschatbare waarde om techniek te laten insijpelen bij jongeren."

(km)

7 mei 2018

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook