Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1044

Volgende
Volgend artikel:

Wat kost faalangst en hoe kan je het overwinnen?

Mede mogelijk gemaakt door: bpost

Bpost: “Welzijn begint als iedereen zichzelf mag zijn”

Bernard_Vanneste_bpost
Bernard Vanneste, diversiteits- en inclusiemanager bij bpost: “We willen een werkvloer waar plaats is voor iedereen.”
Met 26.000 medewerkers is bpost een toegankelijke werkgever voor héél diverse profielen op het vlak van leeftijd, gender, culturele achtergrond en geaardheid. Welzijn is natuurlijk nauw verbonden met respect voor ieders eigenheid.

Diversiteit is een realiteit, inclusie is een keuze. “Alles begint bij respect”, zegt Bernard Vanneste, diversiteits- en inclusiemanager van bpost, over die stelling. “Met 112 verschillende nationaliteiten van alle leeftijden, genders, geaardheid, religie en met of zonder beperking, kun je niet zonder. We willen een werkvloer waar plaats is voor iedereen.”

Inclusief leiderschap en diversiteitsambassadeurs

Belangrijk daarbij is inclusief leiderschap dat goed samenwerken vooropstelt. “We geven het eerstelijnsmanagement op onze lokale sites daar een opleiding over”, zegt Bernard Vanneste. “Hoe stuur je diverse teams aan? Hoe herken je vooroordelen of reageer je op ongewenst gedrag?”

Ambassadeurs diversiteit helpen om over de inclusieve bedrijfscultuur te sensibiliseren. “Die ambassadeurs vinden we heel vlot”, zegt Bernard Vanneste. “De vibe rond het ambassadorship zit goed. Een interview voor het bedrijfsmagazine ziet iedereen zitten. We brengen alleen jouw verhaal, we vragen bijvoorbeeld niet dat je zelf actief berichten post of bemiddelt.”

Lokale knowhow inzetten voor heel bpost

Corona zette de business op scherp en dan is het niet eenvoudig om diversiteit op de agenda te houden. Gelukkig is het management overtuigd van het nut. Er is ruimte voor een onderzoek in samenwerking met UGent naar manieren om de interculturele cohesie op de werkvloer te vergroten. “Daar komt ook een tool uit voort om onze waarden en attitudes te vertalen naar de werkvloer. Uit onze lokale testprojecten halen we oplossingen die voor het hele bedrijf kunnen werken.”

Ook externe expertise vindt de diversiteitsmanager nuttig. “Het centrum voor gelijke kansen Unia is een bron van knowhow voor analyse en opleiding. We schakelen communicatiebureau Allyens in voor inclusieve communicatie en omdat we het Brusselse label voor diversiteit willen behalen met ons diversiteitsplan, is arbeidsbemiddelaar Actiris een ideaal klankbord.”

Focus: gender equity en LGBTI

Maar hoe vertaal je het diversiteitsbeleid naar well-being? “Zit je goed in je vel in een omgeving waar je jezelf mag zijn, dan presteer je ook beter”, benadrukt Bernard Vanneste.

“De voorbije twee jaar hebben we sterk geïnvesteerd in de samenwerking tussen verschillende culturen. Sinds jaren is gender een aandachtspunt en we focussen nu ook op etnic diversity op managementniveau en LGBTI. We plannen dit jaar ook nog een grote communicatiecampagne over respect: van senior management naar people management en van daaruit naar iedereen bij bpost.”

(Wieland De Hoon) – Bron: Go for happy! Magazine

24 juni 2021
Anderen bekeken ook