Ingenieur is knelpuntberoep in Duitsland
Een rapport van het Verein Deutscher Ingenieure en het Institut der Deutschen Wirtschaft wijst uit dat de Duitse ingenieur met uitsterven wordt bedreigd.
Werkgevers uit de horeca en de gezondheidszorg vinden nog steeds heel moeilijk goed gekwalificeerd personeel. Hetzelfde geldt voor bedrijven die op zoek zijn naar technisch geschoolde werknemers. Zowel voor ingenieurs, onderhoudstechnici als gespecialiseerde vaklui voor de bouw bestaan er tekorten op onze arbeidsmarkt.
Dit gebrek aan technische competenties staat ook het vinden van sommige verkopers, commerciële bedienden en leerkrachten in de weg. Zowel een verkoper in een doe-het-zelfzaak als een vakleerkracht heeft technische kennis nodig.
Technische jobs zijn al jaren knelpuntberoepen. Hoewel de crisis een aantal technische beroepen van de lijst doet verdwijnen, blijft dit hét structurele tekort op de Vlaamse arbeidsmarkt.
In de bouw zorgt de instroom van buitenlandse werknemers ervoor dat een aantal beroepen, zoals schilder-decorateur, van de knelpuntlijst verdwijnen.
Ook boekhouder is niet langer een knelpuntberoep. Wat niet betekent dat alle financiële profielen plots gemakkelijk te vinden zijn, klinkt het bij de VDAB. Er zijn nog altijd werkzoekenden met een financiële achtergrond, alleen missen zij vaak de specifieke competenties om financiële jobs in te vullen die wel nog op de knelpuntlijst staan, zoals die van financieel auditor.
(wv)
6 juni 2014Een rapport van het Verein Deutscher Ingenieure en het Institut der Deutschen Wirtschaft wijst uit dat de Duitse ingenieur met uitsterven wordt bedreigd.
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang!
Een op de vijf knelpuntvacatures geraakt moeilijk ingevuld. Opvallend, vorig jaar zijn er wel heel wat knelpuntberoepen verdwenen, zoals bewaker, hoofdopvoeder ...
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
Sommige bedrijven of sectoren hebben een mindere reputatie dan andere. Toch zijn werknemers van dergelijke bedrijven vaak trots om er op de loonlijst te staan.
In de bouwsector is haast elke job een knelpuntberoep. En daar zijn er recent nog twee nieuwe bijgekomen: de rioollegger en de bodemonderzoeker.
Heeft een werkgever het recht om liefdesrelaties op het werk te verbieden? En zijn koppels verplicht hun werkgever of collega’s in te lichten?
LinkedIn deed onderzoek naar de meest gegeerde hard en soft skills. En daar kwam een opmerkelijke conclusie uit naar voren ... Tijd voor een lijstje!
Bedrijfscultuur, goede werkomstandigheden en opleidingsmogelijkheden. Die factoren zijn voor jonge ingenieurs cruciaal bij de keuze van hun (eerste) werkgever.