Het belang van employer branding: hoe het wel/niet moet
Waar we staan met employer branding? In de kinderschoenen: “Employer branding beperkt zich te vaak tot externe communicatie.”
‘Het grootste business-schandaal van deze eeuw’, zo omschrijft journalist Jack Ewing met enig gevoel voor dramatiek de situatie bij Volkswagen. Twee jaar geleden raakte bekend dat het respectabele Duitse bedrijf had gefraudeerd met de uitstootgegevens van miljoenen auto’s.
Enkele studenten van de West Virginia University kwamen het gesjoemel eerder toevallig op het spoor. Door middel van speciale software in de wagens, die de uitstoot aanpaste naargelang de wagen in labo-omgeving stond dan wel op de openbare weg reed, bleken de dieselwagens veel minder milieuvriendelijk dan VW altijd had beweerd.
Het boek van Jack Ewing is een momentopname, want tegen toplui van VW loopt in de Verenigde Staten nog altijd een proces. Toch is ‘Het dieselschandaal’ met 464 pagina’s een behoorlijk lijvig werk. Het vertelt de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf, opgericht op vraag van Adolf Hitler. Het behandelt de opmerkelijke opmars, met onder andere de bekende Volkswagen Kever als cultwagen. Maar ook de eerste bedrijfsschandalen, waarbij bijvoorbeeld vakbondsmedewerkers op kosten van VW werden meegenomen naar seksclubs.
Dit alles kon de voorbije decennia de ambitie van VW niet temperen. Maar het schandaal rond de sjoemelsoftware deed dat wel. Het ontstaan ervan en de afloop, waaronder de confrontatie met het Amerikaanse rechtssysteem, vormt de rode draad in het boek.
De kiem van de zaak ligt in 2007, toen VW de ambitie oplegde om binnen de tien jaar van een verkoop van zes miljoen voertuigen naar tien miljoen te groeien. Dieselwagens speelden in dit plan een cruciale rol. Maar om dit doel te realiseren, en dus concurrenten GM en Toyota te passeren, kon het bedrijf niet om de Amerikaanse markt heen. Helaas was de dieselmotor van VW niet aangepast, mede doordat in de VS strengere en striktere normen gelden. “Volkswagen zou later in gerechtelijke documenten erkennen dat zijn specialisten niet in staat waren om de tegenstrijdige doelen van een zuinige motor en een verantwoorde uitstoot binnen beschikbare tijd en budget in overeenstemming te brengen”, schrijft Ewing.
Toen in september 2015 het schandaal uitbrak, had Winterkorn enkele dagen nodig om te besluiten om een stap opzij te zetten als voorzitter. Tot op de dag van vandaag ontkent hij iets van de sjoemelsoftware te hebben geweten, al durft Ewing dit – mede door Winterkorns grote interesse in autotechniek – danig te betwijfelen. Winterkorn werd opgevolgd door VW-veteraan Matthias Müller. Die gaf intussen aan komaf te willen maken met het archaïsch managementsysteem. Hij beloofde om de organisatie te decentraliseren.
Pittig detail is ten slotte, volgens de auteur, dat zustermerk Audi al jaren geleden een beroep deed op gelijkaardige software om de emissieregels te omzeilen. Volkswagen was dus niet aan zijn proefstuk toe. Volgens Ewing beschouwden de VW-technici die sjoemelsoftware aanvankelijk eerder als een tijdelijke noodoplossing tot er een betere oplossing kwam. “Maar voor zover bekend, heeft niemand van de technici toen de middelen gekregen om de emissieproblemen definitief op te lossen. De beloning bestond erin dat ze niet werden ontslagen.”
(wv)
Jack Ewing, Het dieselschandaal - de schokkende waarheid achter de Volkswagenfraude, Xander Uitgevers 464 pagina’s, ISBN: 9789401605465
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Waar we staan met employer branding? In de kinderschoenen: “Employer branding beperkt zich te vaak tot externe communicatie.”
HoGent ontwikkelde een tool voor employer branding. Werkgevers kunnen er hun werkgeversimago mee bepalen, maar wat heb je daar als medewerker aan?
De Panama Papers vormen het grootste datalek aller tijden. 2 journalisten van de Süddeutsche Zeitung doen hun verhaal in het gelijknamige boek.
Mag jij je onkosten inbrengen bij je werkgever? Goed voor jou, maar let toch op met hier en daar wat gesjoemel. Een overzicht van enkele onkostenblunders.
De Nederlandse juridische dienstverlener Ontslagspecialist heeft een top-10 gemaakt van de vaakst voorkomende redenen voor ontslag op staande voet ...
Een crisis … we worden er allemaal mee geconfronteerd op bepaalde momenten in ons leven. Maar hoe kan je toch iets positiefs uit een crisis halen?
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Let op! Vanaf 1 juli 2023 gaan fiscale wijzigingen voor het rijden met een bedrijfswagen. Lees er alles over.
Ieva werkt als financiële antenne bij KU Leuven: de balans tussen structuur en uitdaging in een fantastische stad.