Boeiende job met doorgroeimogelijkheden: ‘Een traffic controller kent het metronet als zijn broekzak’

Bujar Berisha
“Ook zonder een technische achtergrond zijn er doorgroeimogelijkheden bij de MIVB. Mits een goede attitude en inzet kan je de interne opleidingen tot een goed einde brengen.” (Bujar Berisha werkt al zeven jaar bij de MIVB)
Bij de MIVB worden nieuwe medewerkers niet meteen voor de leeuwen gegooid maar krijgen ze de tijd om ervaring op te doen. Met een diploma A2 elektronica industriële installaties ging Bujar Berisha (32) zeven jaar geleden aan de slag bij de MIVB, eerst al regulator nadien als traffic controller (dispatcher). “Zowel op technisch als menselijk vlak ben ik enorm gegroeid.”

Bij zijn aantreden volgde Bujar eerst een opleiding om inzicht te krijgen in de aansturing van een metro, nadien stond een bestuurdersopleiding op het programma. “Ik kon daarna starten als regulator, een voorbereidend traject voor de functie van dispatcher. Als regulator bouw je voldoende ervaring op om dispatcher te worden,” vertelt Bujar.

Een traffic controler of dispatcher ‘kent’ alle details van het net en beheert het hele metronet zowel op het vlak van veiligheid van mensen als van goederen en materialen. “Wij inspecteren ook de spoorwegsignalisatie ter plaatse, in theorie moet de signalisatie werken maar in de praktijk kunnen er altijd calamiteiten optreden. Dan is het aan ons om in grijpen en de nodige aanpassingen te doen.”

Voeling houden met de praktijk

Metrostation Park - pal naast van de hoofdzetel van MIVB - is de vaste werkplek van Bujar. Samen met een regulator volgt hij het metronet in Brussel vanop acht schermen. “We monitoren de trafiek en alle bewegingen, als er zich problemen voordoen kunnen wij tot in de details inzoomen. Dispatching is in principe een ‘zittend’ beroep maar we krijgen regelmatig de kans om nieuwe zaken te ‘ontdekken’ op het net, zelf met de metro rijden behoort tot de mogelijkheden. Op die manier behouden we de voeling met de praktijk en kunnen we instructies blijven geven aan conducteurs.”

Stressbestendig

Bij momenten is dispatching een stresserende job, ervaart Bujar. “Bij incidenten, is het alle hens aan dek. Stressbestendigheid is een belangrijke eigenschap in onze job. De aanslagen in de Brusselse metro waren daarvan een voorbeeld maar gelukkig worden wij maar zelden geconfronteerd met dergelijke catastrofes. Vanuit de MIVB krijgen we alle kansen om sterk genoeg te staan, ik heb onlangs nog een cursus gevolgd over mentale slachtofferhulp.”

Uitdagende werkomgeving

Volgens Bujar liggen er nog doorgroeimogelijkheden bij de MIVB zowel wat betreft operationele functies als opportuniteiten in het management. “Ik kan mijn huidige job zeker aanraden voor jongeren die op zoek zijn naar een uitdagende werkomgeving.” Ook zonder een technische achtergrond kan je doorgroeien tot dispatcher, mits een goede attitude en inzet breng je interne opleidingen tot een goed einde. Tweetaligheid - Nederlands/Frans - is wel een vereiste om optimaal te functioneren als traffic controller als de MIVB.

Groei op persoonlijk vlak

“Ik heb de voorbije jaren heel wat maturiteit opgebouwd,” zegt Bujar. “In de eerste plaats op technisch vlak. Ik ontwikkelde nieuwe inzichten en kreeg een ander idee over het belang van techniek. Maar daarnaast ben ik ook zeer gegroeid op persoonlijk vlak. Ik heb dagelijks contact met diverse metrobestuurders en via deze gesprekken bouw je telkens weer een ervaring op. Iedere dag valt er iets bij te leren.”

Zoeken naar oplossingen

Bujar Berisha is nog lang niet uitgekeken op zijn job. De werksfeer is prima, het is boeiend werk, er gebeurt echt van alles, variatie is troef. “Je moet altijd klaarstaan om te kunnen ingrijpen. Bij een defect metrostel moeten wij zo snel mogelijk een alternatief kunnen aanbieden aan de reizigers. Op zulke momenten sta je in verbinding met de andere diensten van de MIVB en zoeken we samen naar een oplossing, effectief handelen is iets wat je al doende leert. We zijn een servicebedrijf dat alles uit de kast haalt om onze klanten optimaal te bedienen. Daar werk ik graag aan mee,” besluit Bujar Berisha.

(wv) - Foto: (bdw) - Meer info: https://jobs.stib-mivb.be 

18 juli 2016

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook