Bij zijn aantreden volgde Bujar eerst een opleiding om inzicht te krijgen in de aansturing van een metro, nadien stond een bestuurdersopleiding op het programma. “Ik kon daarna starten als regulator, een voorbereidend traject voor de functie van dispatcher. Als regulator bouw je voldoende ervaring op om dispatcher te worden,” vertelt Bujar.
Een traffic controler of dispatcher ‘kent’ alle details van het net en beheert het hele metronet zowel op het vlak van veiligheid van mensen als van goederen en materialen. “Wij inspecteren ook de spoorwegsignalisatie ter plaatse, in theorie moet de signalisatie werken maar in de praktijk kunnen er altijd calamiteiten optreden. Dan is het aan ons om in grijpen en de nodige aanpassingen te doen.”
Metrostation Park - pal naast van de hoofdzetel van MIVB - is de vaste werkplek van Bujar. Samen met een regulator volgt hij het metronet in Brussel vanop acht schermen. “We monitoren de trafiek en alle bewegingen, als er zich problemen voordoen kunnen wij tot in de details inzoomen. Dispatching is in principe een ‘zittend’ beroep maar we krijgen regelmatig de kans om nieuwe zaken te ‘ontdekken’ op het net, zelf met de metro rijden behoort tot de mogelijkheden. Op die manier behouden we de voeling met de praktijk en kunnen we instructies blijven geven aan conducteurs.”
Bij momenten is dispatching een stresserende job, ervaart Bujar. “Bij incidenten, is het alle hens aan dek. Stressbestendigheid is een belangrijke eigenschap in onze job. De aanslagen in de Brusselse metro waren daarvan een voorbeeld maar gelukkig worden wij maar zelden geconfronteerd met dergelijke catastrofes. Vanuit de MIVB krijgen we alle kansen om sterk genoeg te staan, ik heb onlangs nog een cursus gevolgd over mentale slachtofferhulp.”
Volgens Bujar liggen er nog doorgroeimogelijkheden bij de MIVB zowel wat betreft operationele functies als opportuniteiten in het management. “Ik kan mijn huidige job zeker aanraden voor jongeren die op zoek zijn naar een uitdagende werkomgeving.” Ook zonder een technische achtergrond kan je doorgroeien tot dispatcher, mits een goede attitude en inzet breng je interne opleidingen tot een goed einde. Tweetaligheid - Nederlands/Frans - is wel een vereiste om optimaal te functioneren als traffic controller als de MIVB.
“Ik heb de voorbije jaren heel wat maturiteit opgebouwd,” zegt Bujar. “In de eerste plaats op technisch vlak. Ik ontwikkelde nieuwe inzichten en kreeg een ander idee over het belang van techniek. Maar daarnaast ben ik ook zeer gegroeid op persoonlijk vlak. Ik heb dagelijks contact met diverse metrobestuurders en via deze gesprekken bouw je telkens weer een ervaring op. Iedere dag valt er iets bij te leren.”
Bujar Berisha is nog lang niet uitgekeken op zijn job. De werksfeer is prima, het is boeiend werk, er gebeurt echt van alles, variatie is troef. “Je moet altijd klaarstaan om te kunnen ingrijpen. Bij een defect metrostel moeten wij zo snel mogelijk een alternatief kunnen aanbieden aan de reizigers. Op zulke momenten sta je in verbinding met de andere diensten van de MIVB en zoeken we samen naar een oplossing, effectief handelen is iets wat je al doende leert. We zijn een servicebedrijf dat alles uit de kast haalt om onze klanten optimaal te bedienen. Daar werk ik graag aan mee,” besluit Bujar Berisha.
(wv) - Foto: (bdw) - Meer info: https://jobs.stib-mivb.be
18 juli 2016We vroegen aan Beverly Verlaine (26) uit Schaarbeek wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient...
Meewerken aan projecten met een maatschappelijk nut is voor Jan De Ridder (44) een belangrijke meerwaarde in zijn job bij MIVB.
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
Heeft de recruiter al zijn vragen gesteld? Dan is het gesprek zeker nog niet afgelopen.
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) staat voor enorme uitdagingen met onder meer de modernisering van de metro.
Altijd al willen weten hoe efficiënt jij eigenlijk te werk gaat? Ga na of jij aan een van de volgende kenmerken voldoet en maak komaf met je inefficiëntie!
80% van de Belgische werkgevers ondervindt moeilijkheden bij het invullen van hun vacatures. Het tekort maakt kandidaten ook kieskeurig...
Ondanks het toenemende belang van welzijn op het werk zijn er nog altijd factoren die stressgerelateerd ziekteverzuim in de hand werken…
In de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens zijn er 8 stekkerwagens, waaronder 7 'full electric'. Een overzicht...