Logistiek 2.0: puzzelen voor gevorderden
Logistiek en transport staat meestal voor vrachtwagens en files. Maar de sector is zichzelf aan het heruitvinden.
BME ging van start als een dienstverlener in de e-commerce. “De officiële start was in 2015, toen we naar een nieuw gebouw zijn verhuisd”, vertelt Koen Vanderweyden. “De business is pas goed beginnen te lopen toen in de zomer van 2016 de volledige verhuis, alsook de implementatie van de nieuwe software afgerond waren. De professionalisering heeft zich tevens doorgezet in ons personeelsbeleid, wat ook absoluut nodig was gezien de snelle groei van het bedrijf. Waar we tot vorig jaar 5 mensen in dienst hadden, zijn er dat inmiddels 15. Het doel is om er in 2018-2019 nog 25 bij te doen en in de periode 2020-2022 zelfs met meer dan 100 eenheden te groeien. We durven zo ambitieus te zijn omdat we overtuigd zijn dat ons vernieuwd personeelsbeleid werkt.”
BME komt op dat vlak van ver. “In de beginfase is er hier vanalles misgelopen”, aldus een openhartige Koen. “We zijn zelf heel openminded en lieten onze medewerkers veel toe. Regels waren eerder de uitzondering. Dit liep dus geheid fout af, zeker omdat wijzelf tekort schoten in coaching en bijsturing, met een groot verloop tot gevolg.”
BME ging vervolgens aan tafel zitten met de VDAB en met opleidingsorganisatie SBS. “We vertelden hen wat we wilden: een duidelijk kader met procedures, zonder te raken aan de familiale sfeer. Zo zijn we tot een profiel gekomen van mensen die hier passen, met criteria als betrokkenheid, klantgericht, eerlijke communicatie en flexibel. De juiste attitude bleek cruciaal. We hebben dan samen met de VDAB en SBS een systeem uitgewerkt, waarbij we dit grondig kunnen testen. Meer bepaald gaat het om een tewerkstelling die bestaat uit 4 fases. In de eerste fase kijken we vooral of de attitudes inderdaad aanwezig zijn. De volgende 3 fases zijn er om mensen stapsgewijs volledig autonoom hun job te laten doen. De structuur staat ten dienste van de autonomie, op voorwaarde dat de attitude juist is.”
Tijdens deze procedures wordt er veel gepraat met de medewerkers. “Het traject wordt hen duidelijk uitgelegd, zodat ze weten wat er van hen wordt verwacht”, aldus nog Koen Vanderweyden. “Er wordt ook een communicatietest afgenomen, omdat we willen weten wie voor ons werkt. We willen als verantwoordelijke immers juist kunnen inschatten hoe iedereen zal reageren, bijvoorbeeld in stress-situaties. We respecteren daarbij de verschillen tussen de mensen. Wij vertellen onze medewerkers trouwens ook hoe de persoonlijkheid van de verantwoordelijke, en dus ook onszelf, in elkaar steekt, zodat zij eveneens spontane reacties juist kunnen inschatten. Een familie kent immers elkaars sterktes en zwakten en dat is geen eenzijdig verkeer.”
De aanpak werkt. “Vroeger deden we 3 maanden over de aanwerving van een magazijnmedewerker, waarbij we soms tot 80 sollicitaties binnen kregen”, aldus nog Koen Vanderweyden. “Bovendien waren ze meestal al na een paar weken terug weg. Nu streven we ernaar dat 80 procent van de starters aan het traject, nadien een vast contract ondertekent. Mijn boodschap aan sollicitanten is simpel”, besluit de zaakvoerder. “Denk in je job niet alleen aan het loon, maar aan wat je gelukkig maakt.”
(kme) - Foto: (sm)
19 mei 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Logistiek en transport staat meestal voor vrachtwagens en files. Maar de sector is zichzelf aan het heruitvinden.
IDEWE ontving vorig jaar 1.965 meldingen van psychosociale risico’s. Dit waren er maar liefst 15% meer als in 2015. Een overzicht ...
Muziek is een handig hulpmiddel om je stress te verminderen op het werk of tijdens het studeren. Van Ambient tot Heavy Metal, wat werkt het best?
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
Wie gezonde gerechten eet die energie opleveren, zal zijn dag ook productiever doorbrengen. Deze 13 etenswaren helpen om je productiviteit te verhogen ...
Zet jouw IT-talent in voor de MIVB en hulp miljoenen reizigers.
1 op de 3 Belgische werknemers was vorig jaar geen enkele dag afwezig op het werk wegens ziekte. Maar hoe zit het met de overige werknemers?
Een welzijnsbeleid opstellen en uitrollen en elke medewerker erbij betrekken: dat is het opzet van stad Harelbeke.
Een flexi-job geeft mensen de kans om op een voordelige manier bij te klussen naast hun hoofdberoep. En het statuut zit in de lift.