Thuiswerken
Vorige

1 van 283

Volgende
Volgend artikel:

De 5 grote trends van werken in 2025 ... én in de toekomst

Bijna 1 op de 3 werknemers voelt zich minder betrokken

minder betrokken thuiswerker
Bijna één op de drie werknemers (29,4%) voelt zich minder betrokken bij zijn of haar organisatie in vergelijking met voor de coronacrisis. Daarnaast weten maar liefst zeven op de tien thuiswerkers (69,2%) minder waar hun collega’s mee bezig zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek van Protime waarvoor 1.000 Vlaamse werknemers, die sinds de coronacrisis vaak tot altijd van thuis werken, werden bevraagd. “Veel werknemers zijn minder positief over hun baan en hebben minder voeling met hun organisatie, maar ook in deze periode kunnen organisaties ervoor zorgen dat werknemers niet vervreemden van hun bedrijfscultuur”, aldus Peter s’Jongers, CEO en oprichter van Protime.

Vrouwen meer dan mannen

Terwijl velen van ons in normale tijden tussen collega’s op kantoor aan het werk zijn, doen we dit nu al een jaar van thuis uit. Dit heeft heel wat voordelen, maar thuiswerken heeft ook een negatieve impact op de bedrijfscultuur. Zo voelt bijna een derde van de thuiswerkers (29,4%) zich minder betrokken bij zijn of haar organisatie in vergelijking met het pre-coronatijdperk. Opvallend is dat meer vrouwen (33,2%) dan mannen (26%) aangeven dat ze zich vandaag minder betrokken voelen bij hun organisatie.

Waar hun organisatie voor staat, en waarin ze zich onderscheidt van anderen, is voor bijna een vijfde van de ondervraagden (19,2%) minder duidelijk sinds de uitbraak van corona. In tegenstelling: 7,8% raakte in deze periode net wél meer vertrouwd met de missie van zijn of haar onderneming.

EXTRA: Bepaal zélf je werkgeluk: 6 tips

Minder steun van collega’s en leidinggevenden

Even langslopen bij een collega’s voor een praatje… het zit er vandaag vrijwel niet meer in. Dit kan één van de redenen zijn waarom bijna zeven op de tien respondenten (69,2%) minder weet waar zijn of haar collega’s mee bezig zijn, in vergelijking met het pre-coronatijdperk.

Dat onze relatie met onze collega’s en management onder druk staat, blijkt ook uit het feit dat we minder steun ervaren. Zo geeft nog niet de helft van de respondenten (49,4%) aan dat ze nog steeds evenveel bij hun collega’s terecht kunnen voor vragen en advies als vóór de coronacrisis. Het management scoort nauwelijks beter: amper de helft van de respondenten (52,2%) heeft het gevoel dat ze bij vragen geholpen worden door hun leidinggevenden. Het werkplezier ging er in deze periode dan ook op achteruit voor bijna één op de drie thuiswerkers (33,1%).

Contact met collega’s blijven onderhouden

“De impact van thuiswerken op de ‘camaraderie’ en zo ook de cultuur binnen een bedrijf, mag niet onderschat worden”, weet Peter s’Jongers, CEO en oprichter van Protime. “Maar ook in deze periode kunnen organisaties ervoor zorgen dat werknemers niet vervreemden van hun bedrijfscultuur én - sterker nog - dat ze zich méér betrokken voelen met hun organisatie. Met initiatieven als virtuele cafés, wandelmeetings, een ‘Trivial Time’-middagquiz, dagelijkse check-ins, Meet-up coffee breaks met nieuwe collega’s om elkaar te leren kennen ‘rond de koffiemachine’, video challenges enzovoort… kunnen ondernemingen ervoor zorgen dat hun mensen elkaar blijven opzoeken.”

Lees ook: 5 tips voor collegialiteit op 1,5 meter afstand

De resultaten uit dit onderzoek verbazen ook Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, niet: “Het verlies van sociale contacten met collega’s zorgt ervoor dat we het gevoel hebben minder op de hoogte te zijn van wat er op het werk gebeurt. Na een dag vol videovergaderingen hebben velen ook weinig goesting om nog eens digitaal met collega’s af te spreken. Toch hebben deze virtuele meetings nog steeds veel zin. Check bijvoorbeeld de werkweek met collega’s digitaal in, waarbij je kan aangeven waar je mee bezig bent en waar je hulp bij kan gebruiken. Blijf ook fysiek coronaproof afspreken door bijvoorbeeld een half uur met een collega een lunchwandeling te maken. Dat is één van de betere manieren om het zo belangrijke contact met je collega’s te onderhouden.”

Hoe verhoog je de betrokkenheid?

  1. Kleine attenties/verrassingen: 34,8%
  2. Het hoofdkantoor als ontmoetingsplek waar regelmatig wordt samengekomen: 20,2%
  3. Wekelijks virtuele activiteiten zoals een virtueel café: 16,7%
  4. Meer opvolging door leidinggevenden: 14%
  5. Een virtuele dagstart per team: 8,8%

In het onderzoek werd ook gevraagd wat organisaties kunnen doen om de betrokkenheid van hun werknemers te verhogen. Met stip op nummer één staat ‘kleine attenties/verrassingen’ (34,8%). Opvallend is dat voor één op de vijf respondenten (20,2%) het hoofdkantoor ook nu een ontmoetingsplek moet blijven waar ze regelmatig – coronaproof – kunnen samengekomen. Voor bijna één op de drie (31,7%) moest hiervoor dan weer helemaal niets extra gebeuren.

E-GIDS: Thuiswerken op een productieve én gezonde manier

(es) - Bron: Protime

24 maart 2021
Anderen bekeken ook