Bij X2O werkt iedereen mee aan de digitale transformatie

X2O is een snelgroeiende Belgische badkamerspecialist, met vandaag 21 badkamerwinkels in België en Nederland, en richt zich op de particuliere badkamermarkt. Wat X2O zo anders maakt? Een uitgebreid en uniek aanbod, en hoge kwaliteitsnormen tegen een scherpe prijs. Vandaag is het bedrijf in volle evolutie, en wilt het ook online voet aan de grond krijgen. Om die ambities waar te maken, zoekt X2O ambitieuze specialisten. Judith Cuvelier, Marketing Manager, geeft ons een blik achter de schermen.
#

“We zijn in 2005 traditioneel gestart met een stevige offline basis, met winkels waar klanten inspiratie opdoen en advies krijgen van specialisten”, weet Judith. “Maar sinds vorig jaar hebben we ook onze onlineactiviteiten opgevoerd. De customer journey van onze klanten is immers voor een groot deel uitgebreid naar onlinekanalen.”

X2O startte daarom met een webshop waarin klanten het volledige aanbod vinden. “Het is nooit de hoofdbedoeling geweest om direct veel online verkoop te realiseren. We zagen het echt als een faciliterend kanaal en een middel voor klanten om inspiratie op te doen en te vergelijken”, vertelt Judith. “We hebben nog altijd liever dat klanten daarna onze winkels bezoeken, waar ze zo’n 70 badkamerpresentaties vinden en advies krijgen van specialisten.”

Naadloze ervaring faciliteren

“Onze webshop is een mooie basis. Maar ons online platform willen we verder uitbreiden om onze klanten te begeleiden in hun aankoopproces”, aldus Judith. “We willen het voor de klant zo gemakkelijk mogelijk maken tijdens elk contact. Daarom spelen we met verschillende ideeën, zoals een configurator, of oplossingen via Virtual Reality en Augmented Reality. Dat willen we zeker niet doen om met de nieuwste hypes uit te pakken, maar voor ons staat de klant en zijn beleving nog altijd centraal. We willen het hem immers zo gemakkelijk mogelijk maken om zijn badkamerdroom te realiseren.”

X2O
Om dat te bereiken, zijn er ook interne veranderingen nodig. “Dat betekent dat we onze data nog meer moeten centraliseren, en efficiënter moeten werken”, aldus Judith. “Alle afdelingen moeten kennis delen, content ontwikkelen en die ook extern uitspelen. Maar daarvoor hebben we dus vers bloed nodig.”

Eigenwijs en ambitieus

“Bij ons doen we alles graag op onze eigen manier”, weet Judith. “Als we mensen rekruteren, kijken we niet alleen naar de competenties. Er moet ook een match zijn tussen de persoonlijkheid van de kandidaat en onze bedrijfscultuur. De lat ligt hier erg hoog, er wordt heel wat efficiëntie en gedrevenheid verwacht. We willen het allemaal steeds beter doen. Dat is een stevige uitdaging. Wie daarvan energie krijgt, krijgt bij ons heel wat kansen.”

Bij X2O wordt elk individu gezien als een unieke schakel in de ketting tot succes. “We hebben een horizontale structuur. Daarin heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid, en dus een relevante bijdrage aan het concept”, aldus Judith. “Je krijgt er veel voor terug. We zijn enorm succesvol, en we innoveren continu. Er zijn kansen genoeg om mee te groeien.”

X2O
Daarnaast doet het management er alles aan om het voor de medewerkers zo aangenaam mogelijk te maken. “We hebben een ontspanningsruimte en een professionele keuken, en we krijgen fietsen ter beschikking”, vertelt Judith enthousiast. “Daarnaast is er ook ruimte voor toffe verrassingen om goede resultaten te vieren.”

Door die unieke cultuur is de sfeer tussen de collega’s optimaal. Judith: “Omdat we allemaal even gedreven zijn, is er ook veel ruimte voor collegialiteit. Er gaat geen week voorbij zonder dat iemand koekjes uitdeelt, of een inspirerende boodschap deelt. Iedereen werkt hier graag. Er zijn zelfs mensen die al van bij de oprichting van X2O bij ons werken.”

Sterke groei, dus veel kansen

“We zijn in volle groei in eigen land, en hebben ook sterke buitenlandse ambities”, aldus Judith. “We willen daarom ons team in ons hoofdkantoor in Oostkamp versterken met mensen die ons kunnen begeleiden naar een verdere groei, en innovatieve oplossingen willen bedenken. Concreet zoeken we een Retail Product Marketeer, een OmniChannel Manager en een 2D/3D Ontwerptekenaar.”

“Het zijn uitdagende tijden”, besluit Judith. “Maar dat maakt het boeiend. Bij ons gaat het om de resultaten die je neerzet. Daarom krijgt iedereen hier ook veel flexibiliteit. Dat is een kwestie van geven en nemen.”

X2O 

28 mei 2019
Anderen bekeken ook