Contract
Vorige

1 van 93

Volgende
Volgend artikel:

Vaste medewerkers in horeca met 25% toegenomen

Bij Proximus mag je twee dagen per week thuiswerken

“Telewerk heeft een positief effect op het engagement van onze medewerkers.” (Sandrine Stilment, HR Specialist)
Waarom wordt er niet nog meer op telewerk ingezet? Stel jij je die vraag ook als je weer eens in een van de hardnekkige files staat? Bij Proximus – met hoofdzetel in Brussel - geven ze alvast het voorbeeld. Dat moet misschien ook als telecombedrijf. Steeds meer mensen maken er gebruik van telewerk. HR Specialist Sandrine Stilment en HR Manager Ilse Diependaele zetten de pro’s en con’s op een rij.

"Telewerk houdt in dat je van thuis uit of vanuit een van onze satellietkantoren werkt”, vertelt Sandrine Stilment. “De algemene regel bij Proximus is dat je per week maximum 40% van je arbeidstijd mag telewerken. Voor iemand die fulltime werkt, komt dit overeen met 2 dagen per week. In de praktijk zien we dat er gemiddeld 1,16 dag per week aan teleworking gedaan wordt.” Wat is het grootste verschil tussen ‘telewerken’ en ‘op kantoor werken’?

Ilse Diependaele: “Thuis kan je je gemakkelijker op bepaalde taken focussen. Er is minder drukte en stress. Daar komt nog bij dat je minder tijd spendeert aan het pendelen. Die kostbare tijd kan je besteden aan al de to do’s die op je takenlijstje staan. De combinatie van al die factoren maakt dat je efficiënter werkt.”

De belangrijkste pluspunten van telewerk?

Sandrine: “Een bedrijf dat inzet op telewerk, draagt op een tastbare manier bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en de files. Dat is goed voor het klimaat en biedt een oplossing voor onze steeds groter wordende mobiliteitsproblematiek.”

Ilse: “Een andere reden waarom Proximus zo inzet op telewerk, is het welzijn van z’n medewerkers. Thuiswerk bevordert je levenskwaliteit. Het is goed voor je work-life balance.”

Sandrine: “En niet te vergeten: telewerk geeft een bedrijf ook de mogelijkheid om het gebruik van de kantoorruimtes te optimaliseren. Er zijn dus heel wat pluspunten.”

Wat zijn de minpunten van telewerk?

Ilse: “Je kan er niet omheen dat de contacten met je collega’s op kantoor heel wat directer zijn. Thuis of in een satellietkantoor ben je meer ‘on your own’.”

Sandrine: “En voor bepaalde taken is het meer aangewezen om ze op kantoor in de nabijheid van je collega’s te doen. Zeker wanneer het gaat over opdrachten waarbij heel wat overleg komt kijken.”

Bestaan er bij Proximus afspraken rond homeworking?

Sandrine: “In 2013 werden er contractuele voorwaarden onderhandeld met de vakbonden. Die werden geformaliseerd in een collectieve arbeidsovereenkomst. Die afspraken gelden voor alle medewerkers. Zowel statutaire als contractuele.”

Hoe wordt homeworking door jullie medewerkers ervaren?

Ilse: “Uit onze jaarlijkse personeelsenquête komt er duidelijk naar voren dat de work-life balance als een van de belangrijkste voordelen wordt ervaren.”

Sandrine: “Telewerken werd binnen ons bedrijf in meerdere fasen geïmplementeerd. Vandaag zijn we op een punt gekomen dat we duidelijk kunnen vaststellen dat telewerk een positief effect heeft op het engagement van onze medewerkers.”

Werken jullie zelf soms van thuis uit?

Ilse en Sandrine werken beiden vanuit het hoofdkantoor in Brussel. Maar ze werken soms ook van thuis uit. Voor Ilse (uit Oost-Vlaanderen) is dat gemiddeld één dag om de twee weken. Voor Sandrine, die woont in Waals-Brabant, gaat het om één dag per week. Het aantal telewerkdagen hangt vooral af van de vergaderingen die er gepland zijn. One-on-one vergaderingen kunnen eventueel via Skype. Maar als er vergaderingen met meerdere mensen gepland zijn, kiezen ze ervoor die in Brussel op hun hoofdkantoor te laten plaatsvinden.

Hoe zien jullie teleworking verder evolueren?

Sandrine: “Binnen onze organisatie is er zeker nog toekomst voor telewerk. Het biedt niet alleen een oplossing voor actuele maatschappelijke problemen zoals mobiliteit en levenskwaliteit. Het zorgt ook voor meer flexibiliteit. Zowel voor de werkgever die z’n kantoorruimtes beter kan benutten als voor de werknemer die z’n agenda met meer vrijheid kan invullen.”

Ilse: “We zien ook dat de technologie die homeworking mogelijk maakt, steeds verfijnder wordt. De integratie van systemen en software wordt almaar beter, waardoor werken op afstand bij heel wat ondernemingen een vanzelfsprekend alternatief wordt. En vergeet niet dat de nieuwe generatie jongeren, de millennials die ondertussen de arbeidsmarkt betreden, helemaal mee zijn met moderne technologieën. De optie van telewerken zien zij als een evidentie. Ondernemingen die jonge, getalenteerde medewerkers willen aantrekken, houden daar best rekening mee.”

Teleworking kan toch niet zonder vertrouwen?

Sandrine: “Klopt. Homeworking is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Ook bij Proximus maken we gebruik van meetbare indicatoren die aantonen of de afspraken rond telewerk gerespecteerd worden.”

(Nathalie Dirix)

11 december 2019
Anderen bekeken ook