Innovaties in bierland: de consument is de baas!
Naast Stella Artois brouwt AB InBev nog drie van de tien best verkopende bieren ter wereld. Innovatie is daarbij cruciaal, vertelt ceo Eric Lauwers.
Dat is althans het geval bij bedrijven zoals het Amerikaanse reclamebureau Arnold Worldwide. Daar verzamelen medewerkers na afloop van hun meetings regelmatig rond de bierautomaat, die ze intussen al 'Arnie' gedoopt hebben. Terwijl ze genieten van zelfgebrouwen bier, wisselen collega's ideeën of gewoon koetjes en kalfjes met elkaar uit en blijven ze op kantoor plakken.
Toch zijn situaties zoals in de Amerikaanse televisieserie 'Mad Men' hier helemaal geen schering en inslag. Werknemers krijgen namelijk 'slechts' drie tot vijf drink credits per maand en managers kunnen meer toewijzen wanneer medewerkers dit volgens hen verdienen.
Ook in het New York gevestigde bedrijf Thrillist Media Group wordt af en toe een flesje bier geopend op het einde van de werkdag. Daarnaast worden er ook regelmatig drankproeverijen gehouden, die vaak gesponsord worden door hun adverteerders. Volgens Thrillist-oprichter Ben Lerer kan je werknemers langer aan hun bureau houden wanneer je alcohol op de werkvloer toelaat. "Ik heb er geen problemen mee dat werknemers bier drinken aan hun bureau, langer op het werk blijven, meer werk verrichten en terwijl gewoon genieten." Maar wat als werknemers dronken worden? Dan heeft Lerer slechts één boodschap: "Ga naar huis."
In vele technologische en mediabedrijven worden 'bedrijfsbars' geïnstalleerd om talent te lokken en medewerkers langer op kantoor te houden. Het blijkt een (goede) manier te zijn om werknemers van verschillende afdelingen met elkaar in contact te brengen. "Een gemakkelijke manier om werknemers geëngageerd te houden", vertelt Paul Roman, professor sociologie aan de University of Georgia. "Je hoeft niet uit te gaan en veel geld te besteden aan bier, je kan er gewoon gratis van genieten op het werk."
Toch is niet iedereen overtuigd van de zogenaamde voordelen van drinken op het werk. Arbeidsadvocaten maken zich zorgen en vrezen dat alcohol op de werkvloer ervoor zorgt dat werknemers onder invloed gaan rijden en dat het aantal gevallen van mishandeling, seksuele intimidatie of zelfs verkrachting zullen toenemen. Daarenboven maakt een 'drinkcultuur' op het werk sommige werknemers ongemakkelijk en worden collega's uitgesloten, zoals diegenen die niet drinken omwille van gezondheids- of religieuze redenen.
"Het zijn goedbedoelde praktijken, maar ze kunnen mensen ongemakkelijk maken", aldus Wharton-professor Nancy Rothbard. In haar onderzoek vond Dr. Rothbard dat sociale evenementen op het werk, zoals happy hours, de band tussen medewerkers die op elkaar gelijken, zoals jonge blanke mannen, doen versterken, maar maken dat mensen die minder met elkaar gemeen hebben zich oncomfortabel gaan voelen.
Ook Christina Wallace, directeur van het New Yorkse Startup Institute, meent dat de 'studentenverenigingcultuur' in sommige bedrijven een afknapper kan zijn. Ook aansprakelijkheidskwesties rijzen op. Wanneer werkgevers alcohol serveren en er loopt iets fout, is het bedrijf verantwoordelijk, aldus arbeidsadvocaat Craig Annunziata. "Ik zie niet veel voordelen in alcohol op de werkplek", voegt hij hier ten slotte nog aan toe.
(nm) – Bron: Online.wsj.com
17 juli 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Naast Stella Artois brouwt AB InBev nog drie van de tien best verkopende bieren ter wereld. Innovatie is daarbij cruciaal, vertelt ceo Eric Lauwers.
Het Bellegemse Bockor ontpopt zich stilaan als de Usain Bold van de Belgische brouwerijsector. De brouwerij kan zo langzamerhand de gouden medailles stapelen. Zeker met het jongste product OMER., pas twee jaar op de markt, oogst Bockor internationale erkenning bij gerenommeerde bierorganisaties.
Betaald worden om bier te drinken: het klinkt voor vele mannen als muziek in de oren. Dane Morten Ibsen is officiële bierproever bij Carlsberg.
Meer dan 7.000 kandidaten waren er voor de job, maar het is de Amerikaan Scott Kerkmans (28) die zich sinds vorig jaar chief beer officer van de Four Points by Sheraton-hotels mag noemen.
De ideale oplossing voor ‘shitjobs’ die elke werknemer heeft is een wekelijks ‘shituur’. Tijdens dit uur geldt er maar een regel: ‘ik doe het nu!’.
Artificiële intelligentie maakt steeds vaker deel uit van ons leven. Ook bij het matchen van werkzoekenden met vacatures kan het zeker een meerwaarde betekenen.
We spraken met Maxime Dôme over zijn dag als coach van Standard Femina en onderdompeling in de wereld van het professionele vrouwenvoetbal.
De drie M’s op de werkvloer: menstruatie, moederschap en menopauze. Het blijven gespreksonderwerpen die de taboesfeer niet ontgroeien. Hoe komt dat?
Nico en Leander zijn procestechnieker bij Aquafin: “Zorgen voor proper water: wie wil dat nu niet?”