Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Te warm of te koud? Temperatuur op kantoor twistpunt onder collega’s

Beter samenwerken met je collega's: 8 tips

Niets kost meer energie dan een stroeve samenwerking met je collega’s. Je zit wekelijks tientallen uren bij elkaar op kantoor, een slechte band met je collega’s kan je werkplezier dan ook danig verpesten.
#

“Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken”, vertelt Business Yoga-coach Mirelle van den Anker. Zij helpt kantoormedewerkers om zonder klachten en met meer plezier te werken.

“Ik kan me nog goed herinneren dat ik een tijdlang een bureau moest delen met een collega, waarmee ik niet door dezelfde deur kon. Het klikte gewoon niet tussen ons. Ik had het idee dat hij me continu allerlei nutteloze vragen stelde. Ik vond dat ontzettend irritant en probeerde hem te negeren, waardoor het probleem tussen ons alleen maar groter werd. De situatie kostte mij veel energie en als ik eraan terugdenk, is het spijtig dat ik er zoveel energie heb ingestoken. Maar ja, toen wist ik nog niet wat ik nu weet … Als ik nu terug in zo’n situatie terecht zou komen, dan zou ik daar heel anders mee omgaan”, aldus Mirelle van den Anker.

1. Leer de mens achter je collega kennen

Als je de moeite neemt om de mens achter je collega te leren kennen, is het makkelijker om je met hem of haar te verbinden. Het betekent niet dat je elkaar buiten het werk hoeft te ontmoeten of dat jullie persoonlijke vrienden moeten worden. Neen, maar door de persoon achter je collega te leren kennen, is het makkelijker om over koetjes en kalfjes te praten en om zo die spanningsboog te ontladen.

2. Samen eten

In plaats van je boterhammen snel achter je bureau op te peuzelen, kan je je collega(‘s) uitnodigen om samen een break te nemen. Geen betere manier om elkaar beter te leren kennen. In een gemoedelijke sfeer komen de tongen sneller los en kan je ook makkelijk praten over zaken buiten het werk.

Zoek aanknopingspunten voor smalltalk. Misschien is die collega ook vader of moeder, een fan van Anderlecht, pas meter geworden of afgestudeerd aan dezelfde school.

3. Focus op het positieve

Als je niet direct een aanknopingspunt hebt met je collega(‘s), of het klikt echt niet, kijk dan niet enkel naar het negatieve van die persoon. Hij of zij heeft ongetwijfeld ook kwaliteiten, zelfs al zijn het er maar enkele … Het kan gaan om een karaktereigenschap die je apprecieert, een mooi kapsel of een stijlvol kledingstuk. Focus hierop in conversaties.

4. Zorg voor open communicatie

Niets kost meer energie dan werken in een omgeving waar niet alles mag of kan gezegd worden. Energie wil stromen, dus elke blokkade die opgeworpen wordt, verstoort deze stroom. Elke verstoring kost jou energie en dat voel je in je lichaam. Open communicatie en kunnen zeggen wat je wil, zonder bang te zijn om je job te verliezen of buiten het team te vallen, is daarbij onontbeerlijk. Als elk teamlid zichzelf mag zijn, dan zal je merken dat de samenwerking veel soepeler verloopt.

5. Laat iedereen in z’n waarde en oordeel niet

Dit is wellicht een van de moeilijkste stappen: niet oordelen over anderen. Je oordeel zegt nochtans meer over jezelf dan over je collega. We zijn zo gewend om overal een etiket op te plakken: iets is goed of fout. Niet oordelen betekent dat die ander er gewoon mag zijn, met al z’n mooie en minder mooie kanten. Je zal merken dat door niet te oordelen, je ook minder zal oordelen over jezelf, waardoor er meer ruimte komt voor jezelf.

6. Geniet van de verschillen

Dit is een van de favoriete uitspraken van m’n moeder, aldus Mirelle van den Anker. En ze heeft gelijk. Elk team bestaat uit individuen. En ieder mens is uniek en ieder mens draagt op zijn manier een steentje bij. Geniet daarom van de verschillen, maar focus daar niet op. Kijk vooral naar de overeenkomsten. Je zal er verbaasd over zijn hoeveel dingen jij en je collega(’s) gemeen hebben.

7. Communiceer met ‘ik’ boodschappen

Samenwerken valt of staat met communicatie. Leer dus heel duidelijk te communiceren met ‘ik’-boodschappen. Hierdoor voorkom je dat er conflicten ontstaan, geef je duidelijk aan wat jouw behoeften zijn en leer je vooral voor jezelf te spreken. Veel conflicten ontstaan doordat je voor anderen dingen gaat invullen, of je behoeften niet duidelijk (durft) (te) uit(en). Hierdoor ontstaan allerlei ongezonde energetische onderstromen, die je wel voelt, maar die niet uitgesproken worden. Dit is de reden waarom het je zoveel energie kost, het kan je echt ziek maken en dat is het toch echt niet waard.

8. Neem zelf initiatief

Neem zelf het initiatief om de band met je collega te verbeteren of de samenwerking te optimaliseren. Wacht niet tot je collega zelf de eerste stap zet. Anders kan je soms lang moeten wachten. Als jij je openstelt naar je collega(‘s), krijg je normaal ook iets terug (je moet niet wanhopen als dit even op zich laat wachten), en zal het samenwerken veel vlotter verlopen.

(mr) - Mirelle van den Anker . Mirelle leert gedreven professionals hoe ze met meer plezier en succes hun werk kunnen doen. Wil je regelmatig tips ontvangen? Geef dan op www.businessyogaonline.com rechtsboven je mailadres en naam in. Je ontvangt dan ook het gratis e-boek "De 7 Geheimen van Business Yoga". 

20 november 2013
Anderen bekeken ook