11 roddeltypes: wie zit in jouw team?
Er bestaan maar liefst elf verschillende roddeltypes bestaan. Bent u een ‘kwebbelaar’ of eerder een ‘flapuit’? Een overzicht!
“Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken”, vertelt Business Yoga-coach Mirelle van den Anker. Zij helpt kantoormedewerkers om zonder klachten en met meer plezier te werken.
“Ik kan me nog goed herinneren dat ik een tijdlang een bureau moest delen met een collega, waarmee ik niet door dezelfde deur kon. Het klikte gewoon niet tussen ons. Ik had het idee dat hij me continu allerlei nutteloze vragen stelde. Ik vond dat ontzettend irritant en probeerde hem te negeren, waardoor het probleem tussen ons alleen maar groter werd. De situatie kostte mij veel energie en als ik eraan terugdenk, is het spijtig dat ik er zoveel energie heb ingestoken. Maar ja, toen wist ik nog niet wat ik nu weet … Als ik nu terug in zo’n situatie terecht zou komen, dan zou ik daar heel anders mee omgaan”, aldus Mirelle van den Anker.
Als je de moeite neemt om de mens achter je collega te leren kennen, is het makkelijker om je met hem of haar te verbinden. Het betekent niet dat je elkaar buiten het werk hoeft te ontmoeten of dat jullie persoonlijke vrienden moeten worden. Neen, maar door de persoon achter je collega te leren kennen, is het makkelijker om over koetjes en kalfjes te praten en om zo die spanningsboog te ontladen.
In plaats van je boterhammen snel achter je bureau op te peuzelen, kan je je collega(‘s) uitnodigen om samen een break te nemen. Geen betere manier om elkaar beter te leren kennen. In een gemoedelijke sfeer komen de tongen sneller los en kan je ook makkelijk praten over zaken buiten het werk.
Zoek aanknopingspunten voor smalltalk. Misschien is die collega ook vader of moeder, een fan van Anderlecht, pas meter geworden of afgestudeerd aan dezelfde school.
Als je niet direct een aanknopingspunt hebt met je collega(‘s), of het klikt echt niet, kijk dan niet enkel naar het negatieve van die persoon. Hij of zij heeft ongetwijfeld ook kwaliteiten, zelfs al zijn het er maar enkele … Het kan gaan om een karaktereigenschap die je apprecieert, een mooi kapsel of een stijlvol kledingstuk. Focus hierop in conversaties.
Niets kost meer energie dan werken in een omgeving waar niet alles mag of kan gezegd worden. Energie wil stromen, dus elke blokkade die opgeworpen wordt, verstoort deze stroom. Elke verstoring kost jou energie en dat voel je in je lichaam. Open communicatie en kunnen zeggen wat je wil, zonder bang te zijn om je job te verliezen of buiten het team te vallen, is daarbij onontbeerlijk. Als elk teamlid zichzelf mag zijn, dan zal je merken dat de samenwerking veel soepeler verloopt.
Dit is wellicht een van de moeilijkste stappen: niet oordelen over anderen. Je oordeel zegt nochtans meer over jezelf dan over je collega. We zijn zo gewend om overal een etiket op te plakken: iets is goed of fout. Niet oordelen betekent dat die ander er gewoon mag zijn, met al z’n mooie en minder mooie kanten. Je zal merken dat door niet te oordelen, je ook minder zal oordelen over jezelf, waardoor er meer ruimte komt voor jezelf.
Dit is een van de favoriete uitspraken van m’n moeder, aldus Mirelle van den Anker. En ze heeft gelijk. Elk team bestaat uit individuen. En ieder mens is uniek en ieder mens draagt op zijn manier een steentje bij. Geniet daarom van de verschillen, maar focus daar niet op. Kijk vooral naar de overeenkomsten. Je zal er verbaasd over zijn hoeveel dingen jij en je collega(’s) gemeen hebben.
Samenwerken valt of staat met communicatie. Leer dus heel duidelijk te communiceren met ‘ik’-boodschappen. Hierdoor voorkom je dat er conflicten ontstaan, geef je duidelijk aan wat jouw behoeften zijn en leer je vooral voor jezelf te spreken. Veel conflicten ontstaan doordat je voor anderen dingen gaat invullen, of je behoeften niet duidelijk (durft) (te) uit(en). Hierdoor ontstaan allerlei ongezonde energetische onderstromen, die je wel voelt, maar die niet uitgesproken worden. Dit is de reden waarom het je zoveel energie kost, het kan je echt ziek maken en dat is het toch echt niet waard.
Neem zelf het initiatief om de band met je collega te verbeteren of de samenwerking te optimaliseren. Wacht niet tot je collega zelf de eerste stap zet. Anders kan je soms lang moeten wachten. Als jij je openstelt naar je collega(‘s), krijg je normaal ook iets terug (je moet niet wanhopen als dit even op zich laat wachten), en zal het samenwerken veel vlotter verlopen.
(mr) - Mirelle van den Anker . Mirelle leert gedreven professionals hoe ze met meer plezier en succes hun werk kunnen doen. Wil je regelmatig tips ontvangen? Geef dan op www.businessyogaonline.com rechtsboven je mailadres en naam in. Je ontvangt dan ook het gratis e-boek "De 7 Geheimen van Business Yoga".
20 november 2013Er bestaan maar liefst elf verschillende roddeltypes bestaan. Bent u een ‘kwebbelaar’ of eerder een ‘flapuit’? Een overzicht!
Extroverte werknemers zijn roepers en hun introverte tegenhangers zijn asociaal. Dat zijn de mythes. Maar laat deze twee types samenwerken en de resultaten zijn beter.
Hoe reageer je best wanneer een collega ongegeneerd misbruik maakt van jouw professionele inspanningen? Boos worden, het werkt!
Bedrijven zijn steeds op zoek naar specifieke competenties, maar vinden die niet altijd. Wie zich deze competenties eigen maakt, vergroot zijn marktwaarde.
Een optimaal team bestaat uit vier types: de tovenaar, de minnaar, de soeverein en de strijder.
Wat als je professionele relatie plots overgaat in een liefdesrelatie? Hoe ga je ermee om en hoe behoud je een goede relatie met de rest van je collega’s?
In het boek 'Top Dog: The Science of Winning and Losing' beschrijven auteurs Po Bronson en Ashley Merryman een aantal opmerkelijke ideeën over teamwork ...
De manier waarop je met anderen omgaat, is ontzettend belangrijk voor je loopbaan. Te veel werknemers denken dat ze alles wel alleen aankunnen.
Het team waarin je werkt heeft invloed op de werking van je hersenen en je IQ. Onderzoek toont aan dat werken in team je minder goed doet nadenken.