Naaien scherpt creatieve vaardigheden aan
Werkgevers stellen vast dat jonge rekruten niet meer over dezelfde creatieve en technische jobgerelateerde vaardigheden beschikken als vroeger.
“Het waren aanvankelijk de echtgenotes van dokters en tandartsen die bij de toenmalige Economische Hogeschool kwamen aankloppen om een aantal opleidingen te volgen”, zegt Marina Vaes, lector aan de UHasselt en academisch verantwoordelijke van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen. “Naargelang de docenten die zich op zaterdag konden vrijmaken, werd er lesgegeven over psychologie, opvoedkunde, sociologie, filosofie, enzovoort.”
Doorheen de jaren is het publiek en het programma sterk veranderd. Zo is na een grondige hervorming de looptijd teruggebracht naar één jaar in plaats van twee. “De inhoud is telkens opgeschoven naar een meer professionele context, waarbij de focus ligt op menselijke relaties met collega’s en op de zelfkennis van de deelnemers. Ze leren kritisch te kijken naar hun eigen functioneren op het werk en nemen die kennis mee om ook privé een positieve wending in gang te zetten. We merken dat de meeste interesse komt van mensen die persoonlijke groei nastreven. Ze willen sterker staan, bijvoorbeeld om hun team aan te sturen, om een nieuwe job aan te vatten, of bij sollicitaties. Daarbij halen ze ook veel praktische informatie uit de ervaringsuitwisseling met de andere deelnemers in de groep.”
Dat bevestigt Frank Keunen, regiomanager bij Belfius. Hij volgde vorig academiejaar het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen. “Ik werd geleefd door mijn agenda en had niet het gevoel dat ik voldoende tijd kon vrijmaken om te groeien in mijn rol als leidinggevende”, vertelt hij. “Professioneel succes hangt af van de positieve ingesteldheid, zeg maar ‘de goesting’ waarmee iedereen naar het werk komt. De manager wordt verondersteld daar positief in bij te dragen, maar dat is niet altijd eenvoudig. Zeker in tijden van veel stress en burn-out is het belangrijk dat je preventief en constructief met de mensen omgaat.”
“Als deelnemer aan het programma heb ik twee dingen geleerd”, getuigt Frank Keunen. “Ten eerste dat je ook aan jezelf moet denken. Je kan pas een goede manager zijn als je privésituatie, dus de relatie met familie, vrienden en kennissen, gestroomlijnd verloopt. Een tweede belangrijke les is dat we in het nu leven. Dat het geen zin heeft om dingen uit te stellen of in negativisme te blijven hangen. Met een positieve ingesteldheid bereik je veel meer. Ik hoor bijvoorbeeld mensen zeggen: ‘Dat is geen probleem’, maar beter zou zijn ‘Dat is graag gedaan’. De toon van de communicatie wordt direct helemaal anders.”
Meer concreet bestaat het programma uit 15 lessen van topsprekers die expertise hebben in een brede context van soft skills. “We hebben het bijvoorbeeld over communicatie, organisatiepsychologie, zelfmanagement, actuele tendensen als diversiteit en empowerment, werken in teamverband, ervaringsgerichte communicatie, levenskwaliteit, enzovoort”, somt Marina Vaes op.
“Elk vak heeft een theoretisch luik, dat wordt aangevuld met praktische toepassingen. De rode draad doorheen de opleiding is dat de deelnemers alle informatie gaan vertalen en toepassen in hun eigen (werk)omgeving. Dit gebeurt met concrete oefeningen en met het schrijven van papers, waarin een eigen reflectie op de leerstof wordt gemaakt.”
Of het werkt? “Zeker en vast”, bevestigt Frank Keunen. “Ik merk dat ik met meer structuur te werk ga en beter prioriteiten kan vastleggen. Mijn aanpak in de omgang met collega’s is veranderd. Ik voel dat er meer geluisterd wordt en de spirit in het team is verbeterd. Als manager denk ik nu meer na over waarom mensen iets willen, in plaats van te focussen op wat en hoe iets moet gebeuren.”
De één jaar durende opleiding mondt uit in een volwaardig postgraduaat getuigschrift. “De lessen vinden om de twee weken plaats op zaterdag, van 9.30 tot 17 uur”, zegt Jothi Blontrock, opleidingsmanager bij UHasselt SEE. “Op 22 september starten we met een volgende cyclus. Inschrijven gebeurt liefst nog voor 1 september.”
(km) - Meer info: www.uhasselt.be/relatie-en-communicatie-wetenschappen
29 augustus 2018Werkgevers stellen vast dat jonge rekruten niet meer over dezelfde creatieve en technische jobgerelateerde vaardigheden beschikken als vroeger.
Een manier om je carrièrekansen exponentieel te verhogen, zijn de MBA-programma’s die via universiteiten en business schools worden aangeboden.
Je bent nooit te oud of te slim om te leren... Daarom starten ieder jaar een 20-tal high potentials aan het opleidingsprogramma OpenBordersMBA.
We zijn er ons zelden van bewust, maar toch hanteren we allemaal een typische “stijl” van communiceren… In geval van conflicten, bijvoorbeeld.
Bedrijven zijn steeds op zoek naar specifieke competenties, maar vinden die niet altijd. Wie zich deze competenties eigen maakt, vergroot zijn marktwaarde.
Leidinggevenden schatten de oorzaak van mentale problemen bij medewerkers vaak niet goed in. Die laatsten kunnen ook dikwijls niet bij hun overste terecht.
De bouwsector zoekt volk. We overlopen de grootste knelpunten: zowel de beroepen als de uitdaging waar de sector voor staat om werkkrachten aan te trekken.
Dit zijn volgens een onderzoek van Remote de 10 beste steden om als digital nomad te werken.
Ruim 7 op de 10 sollicitanten die ChatGPT gebruiken voor het opstellen van hun sollicitatiebrieven en cv's worden vaker uitgenodigd voor een gesprek.