Het kwartier voor je sollicitatie is cruciaal: 10 tips
De 15 minuten voor de start van een sollicitatie kunnen zenuwslopend zijn. Als je het verstandig aanpakt, kunnen ze je echter ook in de juiste mood brengen.
Volgens een recent onderzoek van de Harvard Business School volstaat het om op het einde van de werkdag een kwartiertje terug te kijken op het geleverde werk om heel wat beter te kunnen presteren. Aan de hand van een aantal wetenschappelijke experimenten is namelijk aangetoond dat reflectietijd bepalend is voor de productiviteit op de werkvloer.
Door de stijgende workload nemen we de tijd niet meer om eens na te denken over wat we de voorbije dag hebben gedaan. Zo stellen de onderzoekers dat de gemiddelde Amerikaan de afgelopen 40 jaar bijna 200 uren per jaar extra is gaan werken. Dit lijkt op het eerste zicht misschien mee te vallen, maar dit zijn jaarlijks vijf extra werkweken.
Aangezien wij vaak de dagelijkse werkzaamheden niet eens de baas kunnen, blijkt het trekken van lessen uit onze werkdag in vele gevallen een utopie te zijn. Wanneer medewerkers het gevoel krijgen dat ze het werk niet kunnen afwerken, gaan ze in de meeste gevallen zelfs nóg harder werken om hun achterstand in te halen. Hoog tijd dus om deze vicieuze cirkel te doorbreken en bewust de tijd te nemen om onze werkdag te overschouwen.
Hoe kan je dit praktisch aanpakken? Blokkeer dagelijks een kwartier in de agenda, bij voorkeur net voor je jouw werkdag afsluit. Zorg voor een (digitaal) notitieboekje en tracht dit minstens een maand vol te houden. Zo kan je zelf evalueren of je tijdswinst boekt.
(tc) - Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting .
20 juni 2014Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De 15 minuten voor de start van een sollicitatie kunnen zenuwslopend zijn. Als je het verstandig aanpakt, kunnen ze je echter ook in de juiste mood brengen.
Wie zijn emoties onder controle kan houden en rustig kan blijven onder druk heeft meestal een groot streepje voor op de werkvloer. Maar hoe doe je dat?
Multitasken is volgens velen onzin, we kunnen beter opdrachten na elkaar uitvoeren. En dat is niet het enige interessante weetje over multitasken …
Werknemers werken harder wanneer ze een loonsverhoging krijgen die gepresenteerd wordt als een geschenk. Dat blijkt uit onderzoek van Harvard.
Net je lunch achter de kiezen en je krijgt werkelijk niets meer gedaan? Dan heb je last van een middagdipje. Hoe blijf je ook in de namiddag productief?
Wie gezonde gerechten eet die energie opleveren, zal zijn dag ook productiever doorbrengen. Deze 13 etenswaren helpen om je productiviteit te verhogen ...
Korte periodes van slaap zijn goed voor de prestaties en de alertheid van werknemers, zo blijkt uit een studie van de Amerikaanse Sleep Research Society.
Gonnie Klein Rouweler is de directeur van de International Butler Academy. Met haar etiquettetips kun jij ook je voordeel doen.
Over de integratie van millennials en Gen Z’ers op de arbeidsmarkt is al heel wat inkt gevloeid. Maar hoe zit het nu écht?