De 10 populairste bedrijfswagens van het moment
In de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens zijn er 8 stekkerwagens, waaronder 7 'full electric'. Een overzicht...
Een werkgever kan bijdragen in de kosten voor de paal en het opladen van de bedrijfswagen, stelt Isabelle Caluwaerts, juriste bij Partena Professional. Al moet dit schriftelijk worden vastgelegd, zoals in een car policy. Als de baas het opladen van het voertuig terugbetaalt, wordt er best aangetoond dat het enkel om stroom voor de wagen gaat.
Zo is het verstandig om (bijvoorbeeld via een smart cable) aan te tonen dat alleen de hoeveelheid elektriciteit voor het opladen van het elektrische voertuig werd terugbetaald. “Er zal dus een instrument nodig zijn dat een onderscheid kan maken tussen het verbruik voor het opladen van het voertuig en het algemene verbruik van de werknemer”, aldus Caluwaerts.
De werkgever kan de werknemer ook toestaan om zijn bedrijfsvoertuig op te laden aan een oplaadpunt op het bedrijfsterrein of hij kan een oplaadkaart verstrekken die kan worden gebruikt bij openbare oplaadpunten.
Lees ook: Vergroening van bedrijfswagens zet zich fors door
Voor deze verschillende vormen van brandstofvoorziening via elektriciteit moet dus een schriftelijk akkoord tussen de werkgever en de werknemer worden gesloten, waarin ook eventuele beperkingen worden aangegeven. Denk aan een verbod op het opladen van andere voertuigen dan het voertuig dat door de werkgever ter beschikking wordt gesteld.
“Dit schriftelijke akkoord zal mogelijke discussies met de werknemer vermijden én zal ook gebruikt worden wanneer de RSZ of de fiscus meer inlichtingen vraagt voor de socialezekerheidsbijdragen of het bedrag van het belastbaar voordeel,” vervolgt Isabelle Caluwaerts.
Naast de stroom is er ook de laadpaal zelf. Op kosten van de werkgever kan bij de werknemer thuis dus ook een oplaadpunt worden geïnstalleerd.
“De werkgever kan dus ook die installatiekosten voor zijn rekening nemen. Om te bepalen op welk voordeel de werknemer zal worden belast, wordt de werkgever in dat geval aangeraden om, bij gebrek aan duidelijke wettelijke bepalingen, een zogenaamde ruling, een fiscaal akkoord dus, aan te vragen bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen van de FOD Financiën.”
Ontdek: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment
Als het oplaadpunt bij de werknemer thuis is geïnstalleerd, wat gebeurt er dan als de werknemer de onderneming verlaat of verhuist? De werkgever zorgt er ook hier best voor dat schriftelijk is vastgelegd wat er met de laadpaal gebeurt die op zijn kosten werd geïnstalleerd, raadt de juriste aan.
“Er moet in het bijzonder worden gepreciseerd of de laadpaal al dan niet kosteloos eigendom blijft van de ex-werknemer die de onderneming verlaat, of hij al dan niet op kosten van de werknemer moet worden gedemonteerd en opnieuw geïnstalleerd in geval van verhuizing van de werknemer en aanverwante afspraken.”
Of hoe dus best alles goed op voorhand wordt afgesproken en vastgelegd.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
(William Visterin)
5 april 2023In de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens zijn er 8 stekkerwagens, waaronder 7 'full electric'. Een overzicht...
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
De Belg gebruikt steeds meer de fiets om naar het werk te gaan.
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Door de hoge brandstofprijzen zoeken veel pendelaars een alternatieve of goedkopere manier om op het werk te geraken. Dit zijn de voordelen van carpooling.
De brandstofprijzen schoten de laatste weken drastisch de hoogte in. Wat zijn de gevolgen voor werknemers met bedrijfswagens en/of een onbeperkte tankkaart?
Op vijf jaar tijd is het aantal werknemers dat kan terugvallen op een bedrijfswagen met bijna 10 procent toegenomen.
Ons wagenpark wordt steeds groener, en dan hebben we het niet over de kleur...
Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.