Studeren en werken gaan samen in de Limburgse chemiesector
De chemische sector in Limburg springt meteen op de kar voor werkplekleren en start een intensief programma voor duaal leren.
De Doedag is meer dan een leuke uitstap. Het initiatief maakt deel uit van een bewustwordingsproces om kinderen hun eigen talenten en verschillende beroepen te laten ontdekken. Iedereen kent ondertussen het ‘watervaleffect’ in het onderwijs, waarbij vooral technische studierichtingen en opleidingen als minderwaardig worden ervaren. Die technische en praktische opleidingen en beroepen (vaak STEM-studierichtingen en -beroepen) bieden nochtans heel wat mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Het initiatief is een samenwerking tussen Het Beroepenhuis, VDAB Limburg, Syntra en POM Limburg. Ze hebben de gemeenschappelijke maatschappelijke bekommernis om de kloof tussen onderwijs en arbeidswereld kleiner te maken. Vandaar de Doedag, die al sinds 2002 georganiseerd wordt. In kleine groepen doorlopen de kinderen een parcours doorheen de verschillende beroepsactiviteiten. De leerlingen steken zelf de handen uit de mouwen en ontdekken hun talenten onder begeleiding van ervaren instructeurs. Op vele locaties krijgen ze daarbij ook de hulp van studenten of cursisten-werkzoekenden in opleiding.
In Limburg is deze editie een bijzondere aandacht uitgegaan naar beroepen in de zorgsector. Gezien de grote nood aan bijkomende zorgverleners in de komende jaren, zetten de instanties ook op andere manier in op het beter kenbaar maken van zorgberoepen. Maar liefst 12 Limburgse zorgorganisaties hebben voor de Doedag hun infrastructuur en de expertise van hun lesgevers en werknemers ter beschikking gesteld van de bezoekende leerlingen. In de opleidingsateliers konden de kinderen op een veilige manier kennismaken met een heel realistische weergave van de beroepen in de sector.
Omdat de populariteit van de Doedag stijgt elk jaar en niet elke klas fysiek kan deelnemen, wordt er voor het eerst ook een digitale Doedag georganiseerd. Het gaat om een virtuele workshop, ontwikkeld door de VDAB, waarbij leerlingen in hun eigen klas aan de hand van opdrachten knelpuntberoepen en talenten kunnen ontdekken.
(kme)
26 oktober 2018De chemische sector in Limburg springt meteen op de kar voor werkplekleren en start een intensief programma voor duaal leren.
De klassieke opleidingen zijn in veel scholen verleden tijd. Tegenwoordig kun je in heel wat onderwijsvormen kiezen voor STEM...
Geen betere manier om praktijkervaring op te doen dan de leerlingen zelf hun school te laten bouwen.
Heb jij ook een hekel aan maandagen? Je bent echt niet de enige. Maar geen nood: wij helpen je om wel uit te kijken naar maandagen.
Bijna alle werkgevers nemen maatregelen om de energiekosten in te tomen. Sommige vragen zelfs aan hun medewerkers om zich warmer te kleden.
Vele Vlaamse bedrijven bewijzen dat het mogelijk is om medewerkers met autisme te introduceren op de werkvloer. En dat heeft voordelen!
Er is een stijgende lijn te zien in het aantal Belgen met een tweede job. Maar waarom is dat nu zo populair? We nemen de cijfers onder de loep.
Dit zijn volgens een onderzoek van Remote de 10 beste steden om als digital nomad te werken.
De Federale Politie zoekt 70 beveiligingsagenten voor het nieuwe havenkorps