Software ontwikkelaar
De rol van softwareontwikkelaars is in onze moderne samenleving van onschatbare waarde geworden. Van het schrijven van complexe ...
Een helpdeskmedewerker is de spin in het web van de IT-ondersteuning. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor klanten of collega's met hardware- of softwareproblemen en staat paraat om hen te helpen met diverse technische vragen.
Helpdeskmedewerkers kunnen werken voor technologiebedrijven, telecommunicatiebedrijven of andere bedrijven met een technologische component. Ze beantwoorden vragen via telefoon, e-mail, chat of in persoon.
Hun takenpakket is divers en omvat - naast het installeren van printers, het configureren van e-mailaccounts of het uitvoeren van back-ups - onder andere ook het...
Is de job van helpdeskmedewerker helemaal iets voor jou? Check alle openstaande vacatures en vind de werkgever die 100% bij je past!
In België is er geen specifieke opleiding vereist om helpdeskmedewerker te worden, maar een opleiding in informatica of een aanverwante discipline is een voordeel. Er zijn ook certificaten beschikbaar die zich richten op specifieke technologieën of systemen, zoals Microsoft, Cisco of CompTIA-certificeringen.
Naast een opleiding is ook werkervaring in de IT-sector of in een klantgerichte omgeving erg waardevol voor wie als helpdeskmedewerker aan de slag wil.
Er is geen eenduidig traject om helpdeskmedewerker te worden. Vaak start men in een entry-level functie binnen de IT, zoals IT-servicedesk medewerker of eerstelijns supportmedewerker. Door ervaring op te doen en relevante vaardigheden te ontwikkelen, kan men doorgroeien naar een rol als helpdeskmedewerker.
Ontdek ook: Wat doet en verdient een ICT-medewerker?
Sommige bedrijven bieden interne opleidingsprogramma's aan om medewerkers klaar te stomen voor een helpdeskfunctie. Ook externe trainingsinstituten bieden cursussen en workshops aan die relevant zijn voor helpdeskmedewerkers.
Het gemiddelde bruto maandloon van een helpdeskmedewerker in België ligt tussen 2.300 euro en 3.000 euro, afhankelijk van ervaring en specialisaties.
Meer gespecialiseerde helpdeskmedewerkers, zoals in tweedelijnsondersteuning, cloudspecialisten of securityspecialisten, kunnen doorgaans een hoger salaris verwachten, dat kan oplopen tot 3.500 euro of meer, met extra bonussen en extralegale voordelen.
De meest voorkomende extralegale voordelen voor helpdeskmedewerkers in België zijn: maaltijdcheques, ecocheques, een hospitalisatieverzekering, een groepsverzekering en een mobiliteitsvergoeding. Dit laatste kan variëren van een bedrijfswagen tot een fietsvergoeding, afhankelijk van de werkgever.
Sommige bedrijven voorzien ook een vergoeding voor thuiswerk en de kosten die daarmee gepaard gaan, zoals internet- en elektriciteitskosten. Daarenboven worden vaak aanvullende cursussen en trainingen voorzien, om helpdeskmedewerkers hun kennis en vaardigheden te verbeteren. En tenslotte kunnen helpdeskmedewerkers bonussen ontvangen op basis van hun prestaties of de prestaties van het bedrijf.
Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk jouw loon en extralegale voordelen via het Jobat Salariskompas
De rol van softwareontwikkelaars is in onze moderne samenleving van onschatbare waarde geworden. Van het schrijven van complexe ...
De wereld van informatietechnologie (ICT) is essentieel geworden in onze moderne samenleving. ICT medewerkers spelen een cruciale ...
Ben je geïnteresseerd in een carrière in de IT-sector en wil je werken met geavanceerde bedrijfssoftware? Dan zou een baan als SAP ...
Je hoort het wel eens de revue passeren: een .NET developer. Maar wat doet zo iemand eigenlijk? Welke opleidingen moet je volgen ...
Software engineering is een beroep dat zich richt op het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van softwaretoepassingen.
Een netwerkbeheerder speelt een vitale rol in het beheer en onderhoud van de netwerkinfrastructuur van een organisatie.
In ons steeds evoluerende digitale leven is en blijft webdevelopment belangrijk bij het vormgeven van het online landschap.
Als technologische ontwikkelingen in een snel tempo evolueren, wordt de rol van een solutions architect steeds belangrijker in ...
In moderne bedrijfsomgevingen zijn business analisten onmisbaar voor het analyseren van complexe zakelijke uitdagingen en ...