Iedereen op de leasefiets
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Siebe Ceurens moet een van de jongste zelfstandige fietstechniekers uit de provincie Vlaams-Brabant zijn. De negentienjarige ondernemer opende enkele weken geleden zijn fietshandel in het centrum van Halle onder de naam Parvelo, wat plaatselijk dialect is voor een doelgericht tochtje met de fiets.
Fietstechnici als Siebe, het lijkt een beroep met toekomst. Fietsen is erg populair, tijdens het weekend én in de week. 15 procent van de Vlamingen fietst regelmatig naar het werk en dat zijn er dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Steeds meer bedrijven bieden een leasingformule aan voor hun medewerkers. Die fietsen moeten allemaal uitgekozen worden, maar ook onderhouden en hersteld. Wie even surft naar opleidingen voor fietstechnieker of fietsvakhandelaar zal merken dat die, bijvoorbeeld bij opleidingsinstituut Syntra, dikwijls volzet of goed gevuld zijn.
Is het niet spannend om als 19-jarige zo je eigen fietszaak te starten? “Best wel”, antwoordt Siebe. “De fietsen hebben op technisch vlak niet zoveel geheimen meer voor mij. Wel nieuw was het pure klantencontact, zoals uitleg geven als ze een fiets kiezen.”
Zijn zaak werkt vooral op de particuliere markt maar heeft intussen ook contracten met twee leasingbedrijven, waaronder KBC. “Voor fietshandelaars en -techniekers wint die bedrijfsmarkt met leasingfietsen aan belang. Dat is een interessante markt. Maar voorlopig is voor mij de gewone consument nog wel de grootste klantengroep, en dan pas de leasingklanten.”
Siebe behaalde het diploma fiets-en bromfietshersteller aan het Don Bosco Instituut in Halle. “Ik heb ook veel geleerd van mijn vader die bij ons thuis in bijberoep aan fietsen sleutelde. Na schooltijd hielp ik hem. Vandaag zijn de rollen omgekeerd: als het druk is, helpt hij mij nu soms”, stelt Siebe die overigens toegeeft zelf helemaal geen fervente fietser te zijn.
De zaak van Siebe is een mooi voorbeeld van het brede fietsaanbod van vandaag. Hij verkoopt en herstelt dames-en herenfietsen, plooifietsen, mountainbikes en stadsfietsen. Vooral de elektrische varianten zijn erg in trek. Drie kwart van de verkochte fietsen bij Siebe zijn vandaag elektrisch. “Die elektrische fiets is de voorbije jaren in technisch opzicht ook wel geëvolueerd. Eerst vond je ze amper, dan kwamen de goedkope modellen opzetten, vandaag heb je ze in alle prijzen en soorten.”
De meest voorkomende herstellingen zijn echter nog altijd dezelfde. “Dat zijn toch nog vooral lekke banden of problemen met de remmen”, vertelt hij. “Sommige elektrische fietsen lijken qua gebruik eerder op een bromfiets. Bij de versies die meer dan 25 kilometer per uur ondersteunen, is een helm en nummerplaat bijvoorbeeld verplicht. Maar qua onderhoud is er, behalve de elektrische motor en de display, bij zo’n elektrische fiets niet zo veel verschil met een gewone fiets.”
En dan tenslotte het typische dilemma voor een fietsvakman: herstel je ook fietsen die bij de grote ketens - en dus niet bij de handelaar zelf - zijn gekocht? Kan je bij Siebe terecht als bijvoorbeeld je elektrische fiets uit de supermarkt dienst weigert?
“De meeste fietstechniekers weigeren dat”, erkent hij. “Maar ik herstel die wel. Behalve dan de elektronische onderdelen, want die zijn heel specifiek en meestal ook gewoon niet te herstellen.”
(William Visterin)
7 oktober 2019Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Heel wat topmanagers halen regelmatig hun stalen ros van stal. In het weekend maar ook voor of na het werk. En dat is niet geheel zonder reden.
Om te werken aan elektrische voertuigen en de bijhorende laadinfrastructuur en batterijrecyclage, zet De Lijn een sterk opleidings- en aanwervingsprogramma op.
Deze en ook volgende week staat de fiets volop in de kijker. En dat via ‘De testkaravaan komt eraan’, een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen.
Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
Volgend jaar treedt het nieuw mobiliteitsbudget in werking. Werknemers zullen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een fiscaal voordelige vergoeding. ‘Car for cash’ heet het principe. Maar kiezen is niet simpel.
Een auto ruilen voor cash, extra vakantie of een ander voordeel? Daar zegt meer dan de helft van de Belgische werknemers geen ‘neen’ tegen. Maar… Hoe zit dat nu?
Of je nu fietst, rijdt of het openbaar vervoer neemt, je werkgever komt bijna altijd voor een deel tussen in je pendelkosten. Welke voorwaarden zijn er?
Niet iedereen maakt even snel vrienden en al zeker niet op het werk. Heb je een duwtje in de rug nodig? Dan helpen deze tips je op weg.