Social media: gevaarlijk voor sollicitanten? Of net niet?
Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
“Iedereen heeft een personal brand”, steekt Katrin Van de Water van wal. “Dat klinkt misschien wat ‘Amerikaans’, jezelf als merk bekijken, maar denk eraan dat de meeste mensen je binnen de drie seconden nadat ze je voor de eerste keer zien, toch in een hokje stoppen. Als je dat weet, kan je maar beter zelf mee bepalen in welk hokje dat is.”
Een sterk eigen merk kan daarbij helpen. “Het gaat erom dat anderen jou zien zoals je gezien wilt worden - je imago -, zonder dat je je identiteit - wie je bent - uit het oog verliest”, legt de carrièrecoach uit.
De eerste stap in het creëren van je eigen merk, is stilstaan bij wie je bent. “Wat vind je belangrijk? Wat kan je goed en doe je ook graag? Welke beroepen passen bij je persoonlijkheid? Wie wil je zijn? Maar ook: door wie wil je gebeld worden voor een nieuwe job? Als ik mensen begeleid die in de knoop liggen met hun loopbaan, zijn dat de eerste vragen die ik hen stel”, aldus Katrin Van de Water.
“Met de antwoorden op die vragen kan je vorm geven aan je communicatie, zowel online als offline. Hoe preciezer je duidelijk maakt wat je wilt, hoe groter de kans dat je ook daarvoor gecontacteerd wordt. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik startte als carrièrecoach. Ook toen al waren er heel veel coaches. Daarom heb ik me afgevraagd wat ik eigenlijk het liefste wou doen. Door wie wou ik gebeld worden? Met welke problemen? Na enkele slapeloze nachten heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik vooral hoogopgeleide 30’ers en 40’ers wou coachen. Ik ben dat ook zo beginnen communiceren, en dat heeft gewerkt.”
Het resultaat van die duidelijkheid is volgens Katrin Van de Water een ‘positieve vicieuze cirkel’ waarin je als vanzelf meer en meer jezelf wordt. “En jezelf zijn is net heel belangrijk voor de sterkte van je eigen merk, net als relevant zijn voor anderen en de focus op voor wie je relevant wilt zijn.”
Katrin Van de Water en haar team hebben inmiddels zo’n duizend hoogopgeleide profielen geholpen bij de zoektocht naar hun eigen merk. “Gemiddeld duurt het hele proces, tot en met het vinden van een nieuwe job op maat, zo’n zes maanden. Lukt dat altijd? Neen, om de eenvoudige reden dat het bepalen van je merk niet volstaat om je carrière een nieuwe wending te geven. Het zal helpen, maar je moet zelf nog altijd een inspanning leveren.”
Jezelf af en toe re-branden is niet iets wat de carrièrecoach aanraadt. “Daar moet je voorzichtig mee zijn. Meestal zorgt dat vooral voor verwarring over waar je nu eigenlijk voor staat.”
Het bepalen van je eigen merk begint met stilstaan bij wie je bent. Deze vragen helpen je daarbij:
(wv)
Katrin Van de Water is carrièrecoach bij Passion for Work. Samen met haar team begeleidt ze hoogopgeleide 30’ers en 40’ers die worstelen met hun loopbaan. Haar gratis e-boek ‘Personal Branding’ ontvang je via www.passionforwork.be.
28 april 2014Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
Een sollicitatiegesprek staat bol van vragen waarop je grof zóu kunnen antwoorden, al doe je dat beter niet.
Je ziet een vacature voor een interessante job, maar je diploma is te hoog voor de gevraagde functie of je hebt “te veel” ervaring. Hoe pak je het aan?
Wist je dat ook een job en taken binnen die job een houdbaarheidsdatum hebben? Werk is immers niet gewoon ‘werk’, legt carrièrecoach Katrin ons uit.
Gewoon zo veel mogelijk brieven versturen, is geen goede sollicitatietactiek. Het draait daarentegen wel om jezelf te kunnen verkopen. 7 tips die je helpen!
Personal branding zorgt voor een radicale ommekeer in je denken en maakt je meester van je eigen loopbaan. Aan het woord: carrièrecoach Katrin Van de Water.
"Het leven is een feestje. Je moet alleen zelf de slingers ophangen." We staan niet stil bij wat we graag doen en bij wat we als ‘succes’ ervaren. Zonde!
Wil je echt je droomjob binnenhalen, dan moet je het creatief aanpakken. Deze 10 strategieën helpen je om potentiële werkgevers te verrassen.
Een klassieke valstrik op je jobinterview is de vraag naar je minder goede kantjes... Wat is de ideale repliek op deze vraag?