Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

Ben jij onmisbaar op het werk? Doe de test

deze supervrouw is onmisbaar
Ontdek hoe belangrijk je bent op je werk. Ben je onmisbaar of vervangbaar? Misschien ben je wel een té stille werker of ben je niet makkelijk om mee samen te werken? Doe de test.

Test: beantwoord onderstaande vragen met ja of nee

1. Draag je bij aan extra omzet?

Als je omzet genereert voor het bedrijf waarvoor je werkt, dan ben je voor het management meer dan gewoon een nummer. Zeker als je beter presteert dan de verwachtingen of de gestelde doelstellingen. Natuurlijk heeft niet iedereen een salesfunctie, maar ook dan kan je bijdragen aan de omzet van je werkgever. Misschien hebben je ideeën al geld opgebracht? Of heeft je constructieve opmerking in een vergadering je baas geïnspireerd? Of omgekeerd: misschien heb je een serieuze besparing gerealiseerd voor je afdeling of bedrijf? Of ontwikkel je procedures om je organisatie extra competitief te maken?

Waar het dus om gaat, is dat je meerwaarde creëert voor je bedrijf. Waar je 10 jaar geleden een ster was als je verstand had van projectmanagement, runt nu iedere middelmatige figuur 6 projecten tegelijk. Als je onmisbaar wil zijn en blijven, moet je je permanent ontwikkelen, in een steeds hoger tempo. Je moet dus werken aan je toegevoegde waarde. Want als je vaardigheden gemeengoed zijn of worden, ben je vervangbaar.

Ontdek: Welke 10 skills heb je als jonge professional nodig?

2. Ben je gemakkelijk in de omgang?

‘Goed kunnen samenwerken met anderen’ of ‘sociale vaardigheden’, het staat in bijna elke jobadvertentie. Er is geen enkele werkgever die 'nee' zegt tegen een werknemer die goed in een team kan werken en open communiceert. Zeker in bedrijven zonder rigide procedures zijn zulke mensen onmisbaar.

Het gaat niet meer enkel over wat je kan. Waarde wordt steeds meer gecreëerd in relatie met anderen. Het is dus belangrijk om de relatie met je baas, klant, collega en leverancier goed te managen. Begrijpen wat de belangen van de ander zijn, is daarbij cruciaal.

Lees ook: 17 tips om je sociale vaardigheden op het werk te verbeteren

3. Ben je handig?

Dit klinkt misschien niet echt als een onmisbare troef voor een bediende. Maar ben jij diegene die gebeld wordt wanneer er een probleem is – hoe klein of groot ook –, dan ben je van goudwaarde. Als je baas (of de secretaresse van je baas) niet telkens een externe firma moet bellen wanneer de printer het niet doet, of de verwarming het laat afweten, dan ben je gegeerd. Probleemoplossers op kantoor, daar zijn er nooit genoeg van.

4. Kan je goed netwerken?

In het algemeen wordt het steeds belangrijker om te kunnen praten en samenwerken met mensen met een verschillende achtergrond, binnen en buiten de firma. Het is niet iedereen gegeven om te kunnen omgaan met iemand die helemaal anders is dan jezelf, en waar je op het eerste zicht niet meteen gemeenschappelijke aanknopingspunten mee hebt. Hoe meer mensen je kent, en met hoe meer je kunt opschieten, hoe onmisbaarder je bent op het werk.

Netwerken: 6 briljante manieren om een gesprek te starten

5. Weet iedereen wat je doet?

We kennen allemaal de stille werkers op kantoor, die achter de schermen belangrijk werk verrichten. Zij verwachten – terecht – dat ze beloond zullen worden, want ‘de baas zal wel zien wat ik doe’. Helaas … Wanneer je fantastisch bent in je job en niemand weet het, dan ben je niet onmisbaar. Hoe tegenstrijdig dat ook lijkt. Je moet echt duidelijk maken met wat je bezig bent, subtiel iets zeggen tegen je baas wanneer je een probleem hebt opgelost of iets goed hebt gerealiseerd. Te grootsprakerig doen, werkt ook niet. Maar helemaal geen lawaai maken, is nog erger.

6. Ben je authentiek?

Anderen die jou openlijk promoten werkt eigenlijk nog beter dan zelf over jezelf te moeten praten. En dat bereik je het best door gewoon jezelf te zijn, elke dag opnieuw. De wereld is klein. Als je gewoon een goede mens en een goede werknemer bent, moet je geen schrik hebben over wat collega’s, ex-collega’s, bazen en ex-bazen over je rondbazuinen. Je mag er natuurlijk niet voor terugdeinzen om voor jezelf op te komen. Het is niet erg als je dat in je privéleven niet op die manier zou doen. Zolang je maar niet overdrijft, en je authentiek blijft.

7. Kan je baas je vertrouwen?

Omdat je leidinggevende voor zijn succes afhankelijk is van jou, is het cruciaal dat hij je kan vertrouwen. Hij moet het gevoel hebben dat je zijn belangen dient. Pas als hij dat gevoel heeft, zal hij je zelf zijn vertrouwen geven. Aas je op zijn stoel, dan kan je het schudden en zal je geen onmisbare rol krijgen.

Toon dus dat hij op jou kan rekenen. Krijg je bijvoorbeeld een opdracht van hem die je niet zelf kan oplossen? Delegeer de opdracht en schakel iemand in die hier wel weg mee weet. Je baas wil resultaten zien. Hou verder ook nauwgezet rekening met waar hij allergisch aan is. Ergert hij zich bijvoorbeeld dood aan mensen die te laat komen, zorg er dan voor dat je elke morgen op tijd op je bureaustoel zit en nooit te laat komt op vergaderingen.

Extra: Een betere band met je baas dankzij deze 5 tips

RESULTAAT

Hoeveel keer heb je ‘ja’ geantwoord op bovenstaande vragen?

  • 7: Dan ben je absoluut onmisbaar op het werk. Doe zo voort!
  • 6: Ook goed, je bent onmisbaar, maar er zijn een paar collega’s die je de loef afsteken.
  • Tussen de 4 en 6: Dan heb je nog enkele werkpunten. Let er elke dag op, en na een aantal maanden wordt het een automatisme.
  • Tussen 1 en 3: Je hebt nog veel werk voor de boeg. En pas op: in tijden van crisis is enkel wie onmisbaar is zeker van zijn job.
Check ook: 5 tips om jezelf onmisbaar te maken op het werk

(mr)

24 oktober 2021
Anderen bekeken ook