Hoe stel jij de juiste prioriteiten op je werk?
Hoe werk je zo efficiënt mogelijk je taken af, zonder in te boeten op kwaliteit? Dat leggen we hier haarfijn aan je uit.
Toegegeven, op het eerste gezicht lijkt het alsof ze een synoniem zijn van elkaar. Volgens de algemene definitie is dat ook zo, want ze zijn allebei in dienst van een bedrijf of organisatie. Het verschil zit hem in de relatie ten opzichte van de werkgever en de perceptie naar de buitenwereld toe.
Een werknemer is in principe een persoon die via een arbeidscontract ingehuurd wordt door een werkgever. Je wordt dan beloond met geld om een bepaalde job uit te oefenen en krijgt een plaats toegewezen op de hiërarchische ladder.
Een passie hebben voor de job of een voorliefde voor het bedrijf is mooi meegenomen, maar zeker niet noodzakelijk: gewoon voor het geld je job uitoefenen kan voor een werknemer al ruim voldoende zijn.
Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!
In feite doet een medewerker net hetzelfde als een werknemer (allebei hebben ze een arbeidscontract ondertekend met de werkgever), al is de profilering duidelijk anders. Bij deze benaming wordt meer uitgegaan van een gelijke positionering met de rest van het personeel.
Kort samengevat: een medewerker wil samen met de anderen (collega’s, leidinggevende, …) doelbewust een gezamenlijk einddoel bereiken, terwijl dat bij een werknemer niet altijd zo bewust is.
Lees ook: Deze 3 zaken bepalen de kracht van je team
De term “medewerker” klinkt dan ook iets positiever dan “werknemer”. Wie zich graag verbonden wil voelen met het bedrijf of de organisatie, kiest dus best voor een werkgever die jou behandelt als een “gelijke” medewerker en niet zomaar als “gewone” werknemer.
PS: Niet elke medewerker is een werknemer. Wie zich bijvoorbeeld als vrijwilliger engageert bij een organisatie heeft geen arbeidscontract (en is dus geen werknemer), maar mag zich uiteraard wél medewerker noemen.
Ontdek: De ultieme 11 tips om gelukkig te zijn op je werk
(fd)
28 oktober 2024Hoe werk je zo efficiënt mogelijk je taken af, zonder in te boeten op kwaliteit? Dat leggen we hier haarfijn aan je uit.
Ook op het werk zijn de prestaties pas goed als het team functioneert. En zo’n goed team heeft een positieve impact op klanten én patiënten. Maar hoe herken je een sterk team?
Je werkplek heeft een flinke impact op je welzijn. Maar je kan die werksetting voor een groot stuk zélf vormgeven om je gezondheid in eigen handen te nemen.
Ruim zes op tien Belgen zijn (heel) enthousiast over hun werk. Hoeveel punten geef jij gemiddeld aan je werk?
Werk je om te leven, of leef je om te werken? Je job heeft een grote invloed op je geluksgevoel. Reden te meer om met een fijn gevoel naar je werk te gaan!
Boomers, Gen X, millennials en Gen Z: hoe krijg je alle vier de generaties op één lijn?
Vroeger deed je je job gewoon graag. Vandaag word je geacht om passie te hebben in je werk.
Je kunt tevreden zijn over je werk, maar nog beter is het om engagement en passie te tonen in je job. Al heeft de medaille twee kanten.
Om mensen gelukkiger te maken, vraag je wat ze willen en geef je ze dat ook. Toch? Fout!