Facebookberichten bepalen bedrijfsimago
Steeds meer sollicitanten besnuffelen potentiële werkgevers via sociale media. Dat geeft alvast een eerste indruk van bedrijven waar ze willen solliciteren.
Ben je werknemer of fan van een merk, dan kan je werkgever of je admin op een socialemediagroep je vragen om ambassadeur te worden. Iets delen op je sociale netwerk, kan een digitale mond-tot-mondcampagne doen ontstaan. Collega’s of fans die een boodschap delen, hebben meer impact dan een gewone reclameboodschap. “Belangrijk is wel dat je uit vrije wil ambassadeur bent, puur uit enthousiasme”, zegt oprichter Dado Van Peteghem.
Social Seeder is een actievere manier voor een bedrijf om sociale media in te zetten. “Medewerkers of fans die dichtbij een organisatie staan – niet per se influencers, mensen met veel volgers of die een bepaalde bekendheid genieten – werken vaak graag mee om een bepaalde boodschap te delen. Via Social Seeder kun je je inschrijven als ambassadeur, op vraag van (bijvoorbeeld) je werkgever. Via het platform kan een socialmediamanager jou dan vragen om posts te verspreiden.”
Volgens Van Peteghem bereik je zo je doelgroep op een authentieke én gratis manier via pakweg Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest of Instagram. “De click through rate (CTR) bij het seeden door jou als ambassadeur, ligt veel hoger dan bij hetzelfde bericht geplaatst door ‘een merk’. Je kunt het ook gebruiken in job posts, om op een geloofwaardige manier iets leuks te vertellen over je job. Als je je kunt voorstellen dat je zoiets wel spontaan zou doen, dan maken we het je via Social Seeder gewoon gemakkelijker.”
Bijvoorbeeld bij Belfius wordt Social Seeder al regelmatig ingezet, niet alleen om grote commerciële campagnes te ondersteunen, maar ook om vacatures te vermelden of om events te promoten. Nieuwtjes die niet alleen boeiend zijn voor de medewerkers, maar die ook een breder publiek kunnen interesseren. “Als ambassadeur vind ik Social Seeder erg laagdrempelig”, zegt contentmanager Heidi Wauters.
“Je krijgt een mail met daarin een kant-en-klaar bericht voor Twitter, Facebook of LinkedIn, dat je met één druk op de knop deelt in je netwerk. Een tijdje geleden lanceerde de bank een reeks vacatures voor young professionals. Toen ik die seedingcampagne deelde met mijn vrienden en volgers, kreeg ik opvallend veel reacties van jonge mensen uit mijn netwerk, die me vroegen hoe het was om bij Belfius te werken.”
(wdh) – Meer info: www.socialseeder.com
4 maart 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Steeds meer sollicitanten besnuffelen potentiële werkgevers via sociale media. Dat geeft alvast een eerste indruk van bedrijven waar ze willen solliciteren.
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Vergeet dan de social media niet!
Gekke bekken trekken op een militaire begraafplaats: één foto op Facebook volstond. De Amerikaanse Lindsey Stone kreeg tienduizenden haatmails ...
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Dacht je je social media-kanalen te verstoppen voor toekomstige werkgevers? Heroverweeg die zet toch nog maar eens ...
Twee miljoen Belgen zijn momenteel lid van LinkedIn. Dit betekent natuurlijk niet dat netwerken in de traditionele zin van het woord minder belangrijk is.
Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
We vroegen aan Tomas Mertens (42) uit La Hamaide hoeveel hij als hogeschooldocent verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?