Opleidingen
Vorige

1 van 247

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Belgische werknemers volgen steeds meer opleiding

Uit onderzoek van Kluwer Opleidingen blijkt dat 87 procent van de Belgische professionals opleidingen volgt in het kader van zijn professionele activiteiten. Gemiddeld spendeert men 8,2 dagen per jaar aan een opleiding.
#

De Learning Indicator van Kluwer Opleidingen brengt sinds 2010 het professionele leren in kaart. Het onderzoek bij 6.211 professionals toont dit jaar aan dat Belgische werknemers graag en veel leren voor professionele doeleinden, slechts 13 procent volgt geen opleiding die verband houdt met het werk.

Aantal opleidingsdagen

Werknemers volgen gemiddeld 8,2 opleidingsdagen per jaar. Het aantal dagen is echter afhankelijk van de functie die men uitoefent, de leeftijd, het geslacht en de taal.

  • Professionals onder de 25 jaar spenderen jaarlijks maar liefst 13,1 dagen aan opleiding.
  • Mannen volgen meer opleidingsdagen (9,1 dagen) dan vrouwen (7,5 dagen).
  • Franstaligen (10,5 dagen) spenderen meer tijd aan opleidingen dan Nederlandstaligen (6,9 dagen).
  • HR-verantwoordelijken (9,3 dagen) volgen meer dagen opleiding dan managers (8,2) en medewerkers (7,5 dagen).
  • Vooral kleine bedrijven investeren zwaar in opleidingen, met gemiddeld 10,7 dagen per jaar.

Buiten de werkuren

Meer dan de helft van de respondenten geeft aan regelmatig ook buiten de werkuren tijd te besteden aan professioneel leren. Ruim een derde doet dit dagelijks tot wekelijks. HR-verantwoordelijken (71 procent) nemen hierbij het voortouw, gevolgd door 57 procent van de managers en 46 procent van de medewerkers.

Mannen (62 procent) proberen meer bij te leren in hun vrije tijd dan vrouwen (51 procent). Bij de Franstaligen geeft 32 procent aan nooit buiten het werk tijd te besteden aan leren voor professionele doeleinden, bij de Nederlandstaligen is dit bij 23 procent het geval.

“De wereld is zo complex geworden dat leren en werken meer en meer met elkaar vervlochten zijn. Zeker in deze kenniseconomie zien we dat de tussenschotten tussen werken en leren vervagen. Dat merk je aan de trend in dit onderzoek: professionals maken veel minder het onderscheid tussen leren en bijblijven binnen of buiten de kantooruren”, zegt Johan De Meyer, directeur bij Kluwer Opleidingen.

(nm) – Meer informatie over de Kluwer Learning Indicator 2013 vind je op Learninglive.be 

25 oktober 2013
Anderen bekeken ook