6 fouten die pas afgestudeerden maken
Van de studentenwereld ken je alles, maar op het werk ben je nog een groentje. Deze 6 vergissingen kunnen je professionele reputatie snel kraken...
‘De laatste jaren fungeerde ik als ombudsman voor de opleiding Psychologie aan de Universiteit Gent. Een ombudsman is zowel aanspreekpunt als fixer voor problemen van studenten. Hierdoor krijg je een vrij goed beeld van de belangrijkste pijnpunten’, aldus Anseel.
‘Zonder twijfel. Ik zit soms meewarig te grimlachen als ik ’s avonds laat een mail verzend naar collega’s en telkens binnen de vijf minuten een antwoord krijg’, getuigt Anseel. ‘Academici proberen op verschillende fronten excellentie na te streven (onderzoek, onderwijs, dienstverlening). Een normaal gezinsleven schiet daar soms bij in. De doorgedreven flexibilisering is de druppel die de emmer doet overlopen. De meeste collega’s haken af bij de voortdurende veranderingen. Studenten worden dan van het kastje naar de muur gezonden en eindigen bij de ombudsman die het vaak ook niet meer weet.’
Anseel: ‘Er zijn meer zwakke studenten. De studentengroei is vooral onderaan gebeurd. Een aantal collega’s gaven onlangs exact hetzelfde examen als enkele jaren geleden en stelden vast dat de gemiddeldes nu aanzienlijk lager liggen. Dit betekent niet automatisch dat het niveau van het onderwijs daalt. Omdat universiteiten echter gefinancierd worden op basis van geslaagde studenten, is er een impliciete druk om de lat niet te hoog te leggen.’
Anseel: ‘Ik word tot bij de slager aangeklampt door studenten die geen idee hebben hoe ze hun programma moeten samenstellen. Door laatstejaars die nog steeds niet geslaagd zijn voor een vak uit het eerste jaar. Door studenten waarvoor een tweede zit nu eigenlijk een eerste zit is omdat ze ‘ook nog een privéleven hebben’. Door ouders die kwaad vragen of ik wel weet hoeveel ze betaald hebben en die zeggen dat ze hun kind nu toch niet langer kunnen tegenhouden. De maatgerichte aanpak heeft het klant-denken versterkt. Er zijn enkel rechten, geen plichten.’
Anseel: ‘Het heeft geen zin te verlangen naar vroeger. Elk onderwijssysteem moet zich aanpassen aan veranderingen in de maatschappij. Een oriënteringsproef, eventueel gestandaardiseerd na de middelbare studies, zou helpen om het niveau op peil te houden. Daarnaast dient het beleid consequent te zijn. Indien men onderwijs op maat wil, moet men de nodige middelen voorzien. Zoniet krijgt men een daling in kwaliteit, gefrustreerde studenten, uitgebluste professoren en een ombudsman die er nu even de brui aan geeft. Adieu!’
(fa)
22 september 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Van de studentenwereld ken je alles, maar op het werk ben je nog een groentje. Deze 6 vergissingen kunnen je professionele reputatie snel kraken...
'Leerkrachten hebben te veel verlof'. Die opmerking krijg je vaak te horen. Maar klopt dat ook? Wij zetten de voor- en nadelen van de job op een rij.
Slechte cijfers hebben al veel werknemers hun baan gekost. Daar ontsnappen nu ook leerkrachten niet aan.
De Belgische bediende volgt gemiddeld 3,4 dagen opleiding per jaar. Dit ligt onder de huidige verplichting van 4 dagen. Hoe jonger, hoe meer opleiding.
Quiet quitting, dat kenden we al. Het is de minimale invulling van je job. Maar wat is quiet firing precies?
Plezier is een factor die op de werkvloer niet mag ontbreken. Heb je een positieve kijk op je job? Ontdek hier enkele tips om jouw werkplezier te vergroten.
Hoe zorg je ervoor dat jij na je verlof met een gemotiveerd en positief gevoel terug aan de slag gaat? 6 nuttige tips!
Wat doet duurzaamheid met de job bij de bank? “Onze rol wordt veel rijker.”