De gezondste remedie tegen stress
Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig met stress te kampen heeft. En ja, elk heeft zo zijn manier om ermee om te gaan. Maar wat is nu de gezondste manier?
Zowel het aantal tweeverdienersgezinnen als de werkstress neemt overal gestaag toe. De werkstress van één van de gezinspartners kan echter een erg negatieve invloed hebben op het leven en de relaties binnen het gezin.
Uit het onderzoek van de Florida State University blijkt dat werknemers met een ondersteunende partner 50 procent méér tevreden zijn over hun huwelijk dan werknemers zonder een begripvolle partner. Bovendien hebben ze een derde meer kans op een goede relatie met collega’s.
Wie een begripvolle partner heeft, kampt doorgaans ook met minder schuldgevoelens en levert minder kritiek op de andere leden van het gezin. Men kan zich 25 procent beter concentreren op de eigen professionele taken en er treden 25 procent minder tekenen van vermoeidheid op na het einde van de dagtaak.
Volgens onderzoeksleider Wayne Hochwarter komen heel wat werknemers ’s ochtends al gestresseerd aan op het werk omdat ze thuis niet voldoende steun vinden. ‘Werknemers die nog boos of overstuur zijn door problemen thuis, lopen een groot risico op een slechte werkdag.’
(mo)
8 maart 2012Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig met stress te kampen heeft. En ja, elk heeft zo zijn manier om ermee om te gaan. Maar wat is nu de gezondste manier?
Stress wordt meestal veroorzaakt door het werk en door zaken die daarmee samenhangen. Hier vind je de 8 belangrijkste oorzaken van stress.
Een burn-out komt niet plotseling uit de lucht vallen. Dit ontstaat geleidelijk en is een langzaam en sluipend proces ... in 6 stappen!
17 % van de werknemers is zwaar gedemotiveerd op het werk. Bedrijven denken dat ze hier iets aan doen, maar schieten toch tekort volgens hun personeel.
De helft van de werknemers heeft last van stress op het werk; lees de tips hoe je de stress kan voorkomen.
Bij Unilin loopt sinds een jaar of twee een interessant initiatief: intervisiesessies. Al gelden enkele opvallende spelregels.
Hoeveel kan je sparen voor je 65ste? En wat hou je over op het einde van de rit?
Neen, een keer “nee” zeggen tegen je collega op het werk wanneer je nog maar eens een extra opdracht krijgt, is niks om je schuldig over te voelen...
Een toxische werkomgeving. Hoe herken je die? En vooral: wat kan je eraan doen?